Gaggenau koelvriescombinatie koelt niet

Gaggenau IC550-129/02

Koelkast en vriesvak koelen niet. Display en toetsen werken naar behoren.

Als ik op de compressor de zwarte draad los trek en de bruine draad (230v) met compressor verbindt gaat hij draaien en beginnen met koelen. Op de losgetrokken zwarte draad staat ineens dan wel spanning.

Breng ik de zwarte draad dan ook in contact met de compressor dan valt ie weer uit.

Probeer ik het dan nog een keer eerst zonder zwarte draad dan gebeurt er niks. Dan moet ik eerst de stekker in stop contact omdraaien en weer terug voor hij weer wil gaan draaien.

Foto van de regelunit met display

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 13 mei 2019 21:57:58 (3%)

Anoniem

Wilde gok: bauwe elco rechts onder op foto staat bol, niet?

Dat verhaal met omdraaien stekker klopt niet. Er zit een beveiliging op die er voor zorgt dat de motor niet kort na elkaar start-stopt en weer start. Je hoort dan een klik. Na een poosje hoor je weer een klik. En kun je hem weer laten draaien.

Anoniem

Op 13 mei 2019 16:26:22 schreef Mrah:
Dat verhaal met omdraaien stekker klopt niet. Er zit een beveiliging op die er voor zorgt dat de motor niet kort na elkaar start-stopt en weer start. Je hoort dan een klik. Na een poosje hoor je weer een klik. En kun je hem weer laten draaien.

Klixon, motorstroom te hoog dus. Normaal als ie stopt en onmiddelijk (nog onder druk) terug wordt gestart

Ja exact. Ik zie geen bolle elcos overigens. Nog nooit gezien eigenlijk al waren ze vaak wel kapot zonder dat het zichtbaar was.

Anoniem

...gaat hij draaien en beginnen met koelen...

Dan gaat er toch niet veel opzitten dan uitkijken naar slechte solderingen en slechte condensatoren.

Ik zie geen bolle elcos overigens. Nog nooit gezien eigenlijk al waren ze vaak wel kapot zonder dat het zichtbaar was.

Dus... blauwe rechts onder (bol?) en zwarte midden onder (aanslag?) niet negeren ;-)

Tryac kan ook weleens slecht geworden zijn

Okay, dus alle Elco's en een triac vervangen.

Rechts onder zat wel zwarte rommel op de onderdelen.

Anoniem

blauwe rechts onder (bol?) en zwarte midden onder (aanslag?)

Zelfs met je onscherpe foto blijven het mijn 2 favorieten

De elcos zijn het niet. De triac kon de leverancier niet bestellen: verouderd type. Niks opgeschoten dus...

Het gaat om een q8025R6 21285 Triac.

Er zijn wel datasheets van te vinden op internet.

Leverancier waarschuwde me dat je soms een lege triac geleverd kunt krijgen als je dit type nog kunt vinden.

Deze triac zit wel verbonden met pennetje 5: dat is de connector met de zwarte draad naar de compressor.

[Bericht gewijzigd door Mrah op dinsdag 14 mei 2019 23:22:30 (21%)

Anoniem

Niks opgeschoten dus...

Oh nee? Je weet toch al dat het de elco's niet zijn :-)

Het gaat om een q8025R6

Dan moet je op zoek naar een equivalent 800V 25A triac :-)
Of test je triac, als je hem wil vervangen moet hij er toch eerst af ...
Of kijk/meet/analyseer eerst het circuit van de MT1, MT2 en G op mogelijke fouten.

Moet de Triac geheel losgekoppeld zijn of mag ik ook alleen MT1 en G los halen en MT2 op printplaat laten zitten?

Toch maar alles losgekoppeld met alleen chassis nog op de print.

Meetwaarden:

Van:

G>MT1=38,2ohm
MT1>MT2=inf
MT2>G=38,2ohm

MT1>chassis=inf
MT2>chassis=38,2ohm : moet ook infinity zijn dus kapot?
G>chassis=inf

Ben benieuwd of jullie ook concluderen dat deze triac defect is.

Welke vervangende zou ik kunnen monteren?

Pos lead op MT2 en neg lead op MT1, korte verbinding MT2 met G geeft uitlezing 0,000ohm en daarna terug naar inf.

Het activeren van de triac lukt dus ook niet.

Foutje

[Bericht gewijzigd door Mrah op woensdag 15 mei 2019 09:17:54 (98%)

Testen van triacs met een universeelmeter vind ik maar povertjes. Meestal pak ik een trafo, met een autolamp van een paar ampère.

de gate kun je triggeren met een batterijtje of ook vanaf de trafo.
Dat zegt meer over een triac dan een paar ohmse metingen bij vaak erg lage spanningen.

Okay, helder, dus dat testen mag ook met een regelbaremax 14 volt dc trafo zijn?

Dus pos op MT2, neg op G en dan ledlamp tussen MT1 en MT2.

Het ledlampje gaat heel zwak branden Met het triggeren van de G gaat lampje even uit maar ook weer aan.

[Bericht gewijzigd door Mrah op woensdag 15 mei 2019 11:06:04 (37%)

Test nog een keer gedaan, led brandde nu wel normaal. Maar triggeren Gate gaf niet gewenste effect.

Anoniem

Okay, helder, dus dat testen mag ook met een regelbaremax 14 volt dc trafo zijn?

Dus pos op MT2, neg op G en dan ledlamp tussen MT1 en MT2.

:?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zit er een startrelais op de compressor?
10 tegen 1 dat die defect is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat snap je niet. Ik heb de triac getest, ik zie dat ie niet doet wat ie moet doen. Dus is ie kapot veronderstel ik.

Welke vervangende triac zal ik monteren.?

@toeternietoe: als er van de print geen signaal naar de compressor gaat zal ie nooit aanslaan, Of we nu wel of geen start relais in zit. Toch?

Anoniem

Wat snap je niet. Ik heb de triac getest, ik zie dat ie niet doet wat ie moet doen.

Okay, helder, dus dat testen mag ook met een regelbaremax 14 volt dc trafo zijn?

Dus pos op MT2, neg op G en dan ledlamp tussen MT1 en MT2.

Die testopstelling begrijp ik niet.
Google ff op "triac testen" :-)

Zit er een startrelais op de compressor?
10 tegen 1 dat die defect is.

Het is niet verboden om creatief te zijn en de compressor te vervangen door een lamp van 100W :-)
Lamp volle spanning = fout compressor
Lamp halve slanning = triac geleidt slechts 1 alternantie
Lamp uit = fout sturing

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 15 mei 2019 15:58:46 (33%)