Afmetingen van aandrijfsnaren van wasmachines en drogers

Had ik gedaan maar dan met een ouderwetse V snaar die toevallig de juiste maat bleek te hebben. (Zie boven)
Die snaar binnenstebuiten gekeerd en opgemeten, kwam uit op ongeveer 1280.

Toen ben ik voor de 1287 EL gegaan omdat ik zeker wilde weten dat hij er omheen zou gaan, en omdat hij enigszins elastisch is.

1280 was ook niet zo vlug te vinden,
Dus vandaar dat het een 1287 werd.

Oh ja Maarten,

Je hebt gelijk wat het Bouwjaar betreft, op de pressostaat staat datum december 2010,

Dus 2011 is heel waarschijnlijk.

Het slippen van de snaar valt wel mee, het is zeker niet de hele tijd, alleen bij hoge waterstand en veel was erin, en de trommel draait dan toch gewoon door.

Centrifugeren gaat zonder bijgeluiden of slip.

Als hij slipt gebeurt dat bij het vliegwiel. Dat is tamelijk glad aluminium en zonder groeven.

Als er krimpkous zou bestaan van 35 centimeter diameter, en dat dan over het vliegwiel krimpen, dan ben ik er ook denk ik.
Dan is het vliegwiel veel minder glad, en de draaisnelheid van de trommel zal daar nauwelijks
onder lijden.

Ergens moet ik ook nog een spuitbus "Belt Dressing" , een antislip-goedje voor V snaren hebben, maar die moet nog ergens uit een diepe spelonk tevoorschijn gehaald worden...

Als het af en toe is, niet druk om maken, lekker laten zo. Natte was en ophoping in een kluwe doet dat wel vaker bij goedkopere machines. Bij benadering moet snaar wel OK wezen.

Hij slipte me toch te veel, vooral nadat ik de snaar met Belt Dressing ingespoten had...
Ik dacht dat dat spul de grip verhoogt, maar alles werd zo glad als een aal, waardoor de trommel bijna niet meer draaide.

Dus de boel maar schoon gemaakt en nagedacht over een mogelijkheid om een spanner te monteren.

Uiteindelijk heb ik een looprol die bij auto's gebruikt wordt om poly-snaren langs te laten lopen, aan de achterwand gemonteerd op een vaste positie, zodanig dat de snaar continu ongeveer 4cm ingedrukt wordt.

Een prettige bijkomstigheid is, dat als de trommel geladen is, de spanning op de snaar nog wat toeneemt omdat de trommel iets naar beneden zakt.

Hij slipt helemaal niet meer en wast goed.

Even voor het archief: als iemand ooit een snaar zoekt voor zo'n ding, de juiste maat moet ongeveer 1260 mm zijn ipv de 1287 die er nu op zit.

En dan hoef je geen extra spanner in te bouwen...

Bedankt voor het meedenken!

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb je de spanner aan het chassis gemonteerd?? Is de trommel dan star gemonteerd?? Of heb je de spanner aan de kuip zelf vastgemaakt?? EEn foto lijkt me wel leuk!

Ik heb een 8mm gaatje geboord in de achterwand,
Dan met een lange bout en moer de rol aan de binnenkant van de achterwand gemonteerd.
De rol kan niet gespannen worden,
Hij zit op een vaste plek en kan alleen maar draaien.

Hij drukt de snaar continu een stuk in.
Als er was en water in zit, zakt de trommel nog een klein beetje en de snaar gaat dan nog strakker staan, want de rol zit aan de achterwand vast, en die kan dus niet zakken!

Zie foto's