Waarom kortsluiting als stekker in contact gaat?

Nieuwe groep aan laten leggen in meterkast door electricien
3 aderige kabel aangesloten (met aarde dus).
Kabel gaat naar kabelgoot met 7 dubbele stopcontacten. Geen probleem: Op alle aansluitingen van de bruine draad staat spanning, op de blauw en de geel/groene niet.
Dus we dachten, alles klopt.
Nu blijkt dat zodra ik de stekker van een lamp, printer of ander apparaat in een stopcontact steek van die nieuwe aansluitingen, de aardlekschakelaar die bij o.a. die groep hoort er meteen uit knalt.
Aansluiten van een verlengsnoer geeft geen probleem, zolang daar ook geen apparaat/lamp op aangesloten zit.
Alle bekabelingen gechecked, Ik zie niet waar het fout gaat.
Wie een idee/oplossing?

help

Golden Member

Klinkt als een verwisselde aarde/nul

Thevel

Golden Member

1 antwoord: Je installateur even terug laten komen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Verwisselde aarde/nul, was ook mijn eerste gedachte, maar dat is het dus niet.

Anoniem

Op alle aanslultingen van de bruine draad staat spanning, op de blauw en de geel/groene niet.

Spanning ten opzichte van ???

Klinkt als een verwisselde aarde/nul

Denk ik ook

Je installateur even terug laten komen.

Helemaal mee eens

Op 13 mei 2019 17:50:01 schreef anoniem015:
Spanning ten opzichte van ???

Hoe bedoel je t.o.v.? Met de spanningszoeker zie je dat op alle aansluitingen van de bruine draad de spanning staat. Op de blauwe en de geel/groene niet. Alle bedradingen meerdere keren nagelopen zijn zijn correct aangesloten bij de stopcontacten.

Kan het dan ook zo zijn dat de installateur een foutje heeft gemaakt en bij aansluiten in de meterkast blauw en geel/groen heeft omgewisseld? Ik dacht gezien te hebben dat ie het correct had aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 13 mei 2019 19:44:03 (1%)

help

Golden Member

Een spanningszoeker is niet een echt meetapparaat waarmee deze fouten opgespoord kunnen worden.

Op 13 mei 2019 17:58:15 schreef help:
Een spanningszoeker is niet een echt meetapparaat waarmee deze fouten opgespoord kunnen worden.

Dat heb ik ook niet beweerd. Maar je kunt er wel mee zien waar wel en geen spanning op staat.

help

Golden Member

Nee, als je echt een spanning wil meten doe je dit altijd ten opzichte van een andere geleider. In dit geval de nul / aarde.

Even ergens een echte duspol of multimeter opsnorren of lenen is de beste optie.

Op 13 mei 2019 17:55:02 schreef Relec:
Kan het dan ook zo zijn dat de installateur een foutje heeft gemaakt en bij aansluiten in de meterkast blauw en geel/groen heeft omgewisseld? Ik dacht gezien te hebben dat ie het correct had aangesloten.

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Op 13 mei 2019 17:49:55 schreef Relec:
Verwisselde aarde/nul, was ook mijn eerste gedachte, maar dat is het dus niet.

Hoe weet je dit?

Dit is het meest waarschijnlijke, ik had het zelf vorig jaar ook bij een nieuwe installatie.

Anders komt de nul/fase misschien van een ander groep. Is het een aardlek/zekering combinatieautomaat?

Anoniem

Bedoel je met spanningszoeker zo'n schroevendraaier met neon lampje?
Dat is meten via je lichaam tov aarde.
Zelfs met multimeter kun je niet (altijd) bepalen of nul en aarde omgewisseld zijn.

Bij gewisselde aarde en nul loopt er stroom van fase naar aarde zodra er een verbruiker wordt ingestoken.
Als je een lamp in je verlengnoer steekt ga je ook prijs hebbenHeb je al geprobeerd

Ik heb de kabelgoot over de gehele lengte (12 meter) nog open liggen. Heb alle aansluitingen meerdere keren nagelopen. Die kloppen allemaal. Niets gekruist. Geen schade aan mantels. Geen draden die te strak tegen elkaar aanzitten.
Mijn vermoeden gaat steeds meer naar de meterkast.

Woensdagmiddag komt de installateur weer langs.
Voor een andere aanpassing van de meterkast: voorbereiding op 3-fasen overgang. Wordt de meyterkast in z'n geheel vervangen (Ja, ik weet het, had dat beter in één keer kunnen doen, maar tot dan wist ik niet dat er een aparte 3 fasenschakelaar geplaatst moest worden.)
Dus ben benieuwd of het dan ineens is opgelost.

Op 13 mei 2019 18:07:17 schreef K7Jz:
[...]

Anders komt de nul/fase misschien van een ander groep. Is het een aardlek/zekering combinatieautomaat?

Niet alleen een andere groep, maar een andere groep die op een andere aardlek is aangesloten. Maar dan gaat meestal ook die andere aardlek er uit.

Laat die installateur maar terugkomen. Die heeft iets niet goed gedaan.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Anoniem

Woensdagmiddag komt de installateur weer langs.

Prima service ... :?

maar een andere groep die op een andere aardlek is aangesloten. Maar dan gaat meestal ook die andere aardlek er uit.

De snelste/meest gevoelige valt uit, de traagste/minst gevoelige blijft op. Niet?

Als het zo'n oude hager is met klemstrook boven in kan ook een nul en fase van verschillende groepen gebruikt zijn. Al eens meegemaakt en je kijkt er zo over heen.
Viel pas op bij alle groepen af zetten en 1 voor 1 weer bij zetten.

als alle wcd's in die goot hetzelfde doen, dan zit het in de 1e waar de voeding op aankomt, of bij de meterkast gaat het al fout.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De nul doorgelust naar de volgende groep.

I love it when a plan comes together !

Op 13 mei 2019 18:35:15 schreef anoniem015:
[..]De snelste/meest gevoelige valt uit, de traagste/minst gevoelige blijft op. Niet?

Meestal niet. Het is notoir moeilijk om aardlekschakelaars selectief te maken. Bij een stevige aardlekfout gaan ze bijna altijd allebei.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Shiptronic

Overleden

Klinkt idd als fase van aardlek x en nul van aardlek y.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Je kan natuurlijk ook de deksel van de kast losschroeven, en kijken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Hier gaan we nooit horen wat het was...

Stopcontactschaamte...

Er zit een aardfout in je testtoestel.
Aansluiting testen met een ongeaard (dubbelgeïsoleerd) toestel.

Verwisseling aarde/nul lijkt mij ook het meest waarschijnlijk.
De installateur heeft in mijn ogen een fout gemaakt: hij heeft verzuimd om na installatie alle wcd's te proberen.

Anoniem

Er zit een aardfout in je testtoestel.

Dan heeft TS serieus kosten

Nu blijkt dat zodra ik de stekker van een lamp, printer of ander apparaat in een stopcontact steek van die nieuwe aansluitingen

Op 13 mei 2019 19:54:49 schreef Shiptronic:
Klinkt idd als fase van aardlek x en nul van aardlek y.

Dit gaat hem worden.
Als je vergissing maakt met blauw (nul) en geel-groen (aarding) moet je wel goed in de wind zijn.
Blunderen met een nul of een fase is sneller gebeurd

Bij een stevige aardlekfout gaan ze bijna altijd allebei.

Akkoord bij een volle sluiting.

De snelste/meest gevoelige valt uit, de traagste/minst gevoelige blijft op. Niet?

Als ik de testtoestellen van TS inschat op 100W geven die een foutstroom van 500mA en lijkt me dat best mogelijk daar:
Aanspreekstroom 0,5x tot 1x delta I
Uitschakeltijd bij 1x delta I max 300ms, bij 2x delta I max 50ms en 5x delta I max 40ms