Nissan Qashqai klokveer / spiraalveer airbag

tmdr

Golden Member

Aangezien ik al ruim een jaar m'n airbag lampje heb knipperen (zeg maar niets) in mijn Qashqai 2008 J10 Tekna wil ik daar nu toch eens werk van maken. De diagnose van de garage was het zelfde als mijn kwakzalversdiagnose: de spiraalveer kabel (klokveer of onder welke benamingen het allemaal wel niet gaat) van de airbag in het stuur is kapot. Schijnbaar bekend probleem bij de Qashqais. De garage wil er 365 euro voor hebben en eventueel zou hiet nog meer bij komen adhv de uren die ze kwijt zijn. Beetje duur dus!

Op Ebay uit de UK kost het onderdeel vrijwel niets, dus wil ik het er wel op wagen. Echter zijn er twee versies. Eén versie heeft één gekleurde kabel en de andere heeft twee gekleurde kabels:

Nu kan ik natuurlijk alvast het stuur open slopen om te kijken welke ik precies moet hebben, maar ik hoopte eigenlijk dat ik ergens uit een handleiding, shop manual of onderdelen sheet te kunnen halen welke ik precies moet hebben. Tot op heden nog niets kunnen vinden en ook mijn Haynes vertelt me helaas niets over dit specifieke onderdeel.

Aangezien ook mijn stuurwielbediening niets doet (de media controls werken NIET, de cruise control bediening werkt gek genoeg wél), vroeg ik me af of daar iets van info uit te herleiden is. Ik zou namelijk denken: meer knopjes -> twee kabels. Maar goed, dat is weer zo'n kwakzalversdiagnose natuurlijk. Vrees dat ik toch het stuur open moet halen en de airbag moet verwijderen om te controleren welke ik moet hebben, maar aangezien Ebay uit de UK toch wel even duurt doe ik dat liever niet.

Alle hulp of vingers in de goede richting is welkom!

Beetje overdreven wat die prijzen betreft .
ik heb moor mijn Mitsubishi gewoon beide besteld dus heb ik nog een over , gratis af te halen

voor die 10 euro ongeveer ga ik niet moeilijk doen .

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_…

bestel ook wel eens uit Ebay.UK maar is altijd duurder en duurt bijna net zo lang .

ook mijn snelheids sensor voor 15 euro van aliexpres.

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
tmdr

Golden Member

Ja ik vond die 365 ook iets te gortig. Maar goed, het gaat over de airbag dus dan schrikken mensen al snel en zeggen ze natuurlijk: doe maar!
Ik hoop nog dat ik kan checken welke versie ik nodig heb zonder het stuur open te halen, anders haal ik het stuur wel een keer open dit weekend. Heb daar alleen helemaal geen zin in, om vervolgens alles weer netjes terug te bouwen en dan twee weken later weer het zelfde geintje.

Ik bedoelde de prijs van jou ebay uit uk meer dan 30 euro , dat ik het ruim het dubbelen van ebay.com .

daarom had ik ze allebei tegelijk besteld .
https://www.ebay.com/itm/25567-5X00A-Clock-Spring-Spiral-Cable-for-Nis…

https://www.ebay.com/itm/B5567-JD00A-Clock-Spring-AirBag-Spiral-Cable-… .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
tmdr

Golden Member

Ach die paar tientjes zijn me niets tov die 365 euro.. Ben al lang blij als ik het daarvoor kan oplossen. En China duurt ook weer zo lang natuurlijk. Edit: lees net jouw edit, bij mij is UK toch zeker altijd binnen een week binnen terwijl China minimaal twee weken duurt maar meestal vier weken. Maar goed, waar hebben we het over op een mensenleven.

[Bericht gewijzigd door tmdr op dinsdag 14 mei 2019 11:22:54 (40%)

High met Henk

Special Member

airbag....
hmm ik vindt ABS storing spannender.

Veel van mijn auto's hebben gelukkig geen airbags. Sommige hebben zelf niet eens een kreukelzone.

Maar waar ik dan dus geen bal van snap: Mensen maken zich druk om lampjes op dashboard, maar rijden wel met versleten banden, lekke remmen, loszittende delen in de wielophanging.

maar ach ja: daar is geen lampje voor, dus is er geen paniek.

Hoe vaak gebruik je je airbag nu eigenlijk???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
dijkmane

Golden Member

Op 14 mei 2019 12:21:32 schreef High met Henk:

Hoe vaak gebruik je je airbag nu eigenlijk???

als het goed is nooit, of maar 1x ...
en dan ben je wel blij dat ie er is :-)

In no Sense, Nonsense
GJ_

Moderator

Op 14 mei 2019 12:21:32 schreef High met Henk:
maar ach ja: daar is geen lampje voor, dus is er geen paniek.

Ehh, een moderne auto heeft daar wel lampjes voor. Jij rijd gewoon op de eerste auto die beschikbaar was na de ossekar. ;-)

Hoe vaak gebruik je je airbag nu eigenlijk???

Het is vooral ook erg gevaarlijk als hij onterecht er uit floept. Toch iets dat in orde moet zijn. Bovendien is dat lampje een APK afkeur.

maartenbakker

Golden Member

Dat zou je zeggen, maar tot mijn verbazing is dat niet het geval. De Clio die ik onlangs als tussenoplossing kocht, kwam met een gratis gele kerstboomdecoratie op het instrumentenpaneel en de volgende tekst op het keuringsrapport:

Waarschuwingsinrichting airbag-/gordelsysteem geeft defect aan (RA1/nat APK)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Het lampje moet voor de APK bij het inschakelen van het contact toch even branden en vervolgens weer uit gaan?

Bij auto’s met een DET na 31-12-2003 moet de werking van het airbagcontrolelampje worden gecontroleerd. Het mag blijven branden en ook mag een airbag ontbreken. Dit is geen afkeurpunt maar een reparatie-advies en zal op het APK rapport vermeld worden.

Okay dan....

tmdr

Golden Member

Werkende airbags is geen vereiste voor de APK gelukkig.
Dus als ze zijn afgegaan dan kun je ze het beste er uit halen als je nog geen nieuwe hebt.
Maar goed, het irritantste is nog niet eens dat lampje, maar de media controls op het stuur die niet werken.
Jullie hebben dus ook geen idee of ik op een andere manier er achter kan komen welke versie ik nodig heb?

Dat kan alleen een dealer adv het chassisnummer en productie code.
Je kan zo het originele bestelnummer achterhalen en daarmee verder op eBay zoeken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Henry S.

Moderator

Op 14 mei 2019 14:55:31 schreef tmdr:
Maar goed, het irritantste is nog niet eens dat lampje, maar de media controls op het stuur die niet werken.

Wat dacht je van een claxon die bij elke bocht even afgaat ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
tmdr

Golden Member

Daar heb ik geen last van? Gaat dat samen met die storing?

Henry S.

Moderator

Het kan, ook dat zit op het stuur, en alle bekabeling moet via die klokveer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
tmdr

Golden Member

Tsja als zo’n Chinese of UK spiraalveer ruk is gaat de oude weer terug. Dan maar een lampje....