7805 in de auto

Graag wil ik hier de volgende vraag neerleggen. Ik hoop dat iemand me hiermee op weg kan helpen...

Ik gebruik sinds kort een 7805 (omgeven door de aanbevolen weerstandjes) in mijn oldtimer (1969 Dodge Charger) ter aansturing van mijn dash meters. Origineel gaat dat met een voltage limiter die dmv een bimetaaltje ongeveer 5 volt doorgeeft (erg onnauwkeurig).

De geplaatste 7805 levert keurig en steady 4.95 volt als de auto uitstaat en als hij stationair loopt. Echter tijdens het rijden valt dit na een paar km terug naar 3.95 volt en zelfs nog minder als er echt flink op toeren gereden wordt.

De 7805 zit in een heatsink en wordt niet te heet. Kan mijn vinger er ten aller tijden nog opleggen.

De voltmeter in de auto geeft steady 14 volt aan tijdens het rijden en al zou dit fluctueren zouden de weerstandjes dit verschil op moeten vangen...

Ik snap dit niet...

Met vriendelijke groet
Jeroen.

Kan de stroom niet te hoog worden zodat de regelaar in protect gaat?
Teken eens een schemaatje hoe het nu zit.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Je hebt als ik me niet vergis ook diverse 7805 types voor stroomgebruik. Sla de specs er eens op na. Net wat de voorganger zegt, volgens mij wordt er te veel stroom gebruikt.

Arco

Special Member

Zitten er netjes ontkoppelcondensatoren aan in en uitgang? (en een bufferelco aan de ingang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

De 78S05 kan meer stroom leveren dan de 7805. Heb je condensatoren gebruikt en een buffer elco? En eventueel een diode over het geheel gezet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Hoe heb je de 7805 gekoeld?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 mei 2019 19:12:00 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier een schemaatje hoe het mij is aangeraden te maken.

Jeroen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Je kunt 'm direct op het chassis schroeven. (een Dodge Charger is wel groot genoeg als koelprofiel... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Lambiek: misschien nog een doorlatende diode in serie aan de ingangskant? NA de zekering?

@Arco: GILLER!!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ls de DC-DC Step-down Buck Converter 2A - 5V met USB uit de link hetzelfde wel steady doet in de auto, lost dat voor 2 euro al de probleemjes netjes op dacht ik zo...Ik begrijp alleen het usb gedeelt niet zo... wat kan ik daarmee?

Arco

Special Member

De USB plug is de 5v uitgang. (niet dat je die in dit geval nodig hebt, maar dat maakt niet uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 14 mei 2019 16:21:04 schreef big_fat_mama:
@Lambiek: misschien nog een doorlatende diode in serie aan de ingangskant? NA de zekering?

Ja dat kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 mei 2019 16:24:41 schreef Sixtyeight:
Ik begrijp alleen het usb gedeelt niet zo... wat kan ik daarmee?

Smartphone / tablet etc opladen?

Op 14 mei 2019 15:28:51 schreef Sixtyeight:

Ik gebruik sinds kort een 7805 (omgeven door de aanbevolen weerstandjes) in mijn oldtimer (1969 Dodge Charger) ter aansturing van mijn dash meters.

Weerstandjes horen bij de 7805 niet thuis, wel condensatoren. Ervoor en erachter twee multilayers ofzo van 100nF , ervoor een wat grotere elco 100uF of meer, erachter een paar uF (10uF) anders is de lineregulation niet goed meer.
De 7805 is kortsluitvast en temperatuur begrensd. Kennelijk wordt hij niet te heet, dus als de spanning instort kan dat alleen liggen aan een slechte 7805 of een te grote stroomafname. Als de ontkoppeling niet in orde is zou hij nog kunnen oscilleren. Een paar metingen zijn dus wel nodig om vast te stellen wat er aan de hand is.

De aanbevelingen voor de condensatoren voor en achter de 78xx kunnen per fabrikant verschillen. Dus als je het helemaal goed wil doen, kijk wat de fabrikant van je spanningsregelaar is en zoek daar de datasheet van.

Arco

Special Member

Meeste raden een bufferelco aan vlak voor de regulator als de afstand tot de voeding meer als 15cm of 6" is... (en dat is het in een auto zeker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

En geen enkel applicatieschema zonder ontkoppel C !!!

Hensz

Golden Member

Ik ben wel benieuwd naar hoe groot die weerstandjes zijn. Voor hetzelfde geld zijn ze te groot en valt er te veel spanning in combinatie met één van de instrumenten dat (veel) meer stroom gebruikt als het toerental omhoog gaat.

Don't Panic!

.

[Bericht gewijzigd door Franssel op woensdag 15 mei 2019 08:02:05 (100%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Op 14 mei 2019 23:17:48 schreef Hensz:
Ik ben wel benieuwd naar hoe groot die weerstandjes zijn.

Ik ben meer benieuwd wat de TS hier mee bedoeld. Zijn dat weerstandjes bij de 7805 of anders.

Ik gebruik sinds kort een 7805 (omgeven door de aanbevolen weerstandjes)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

TS noemt condensatoren ook maar weerstandjes...

Hier een schemaatje hoe het mij is aangeraden te maken.

... omdat zijn raadgever het ook niet allemaal juist wist :+

Lambiek

Special Member

Oké duidelijk, soms weet je niet wat ze precies bedoelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Als TS graag zelf wat in elkaar wil steken:
Het schema van Lambiek met de diode en zekering van big_fat_mama

Als zijn dashmeters samen max 5W kan het met 7805,
indien max 10W kan het met 78S05

Ontkoppel c-tjes 100nF zo kort mogelijk bij de 78XX

De 7805 zit in een heatsink en wordt niet te heet. Kan mijn vinger er ten aller tijden nog opleggen.

Dus <60°C. Koelvin is dus voldoende en anders een grotere nemen

Je kunt 'm direct op het chassis schroeven. (een Dodge Charger is wel groot genoeg als koelprofiel... ;) )

Zonder twijfel maar het gaatje van 3mm boren ...:-)

Foto van Dodge Charger mag er altijd bij
Kunnen we andere hobby's ook eens bewonderen :-)

Ook de massaverbindingen en de plaats waar dit gedaan wordt is belangrijk. Het zou zomaar kunnen dat de 7805 nog steeds naar 5V regelt voor zijn massa, maar jij een andere massa gebruikt die positiever wordt eens de motor draait (en de alternator overal stromen via de accu heen stuurt en dit oa door het chassis).