hoe werkt een anemometer?

Hallo

Ik zo graag willen weten hoe deze anemometers werken (zie foto's). Ik heb online nog geen duidelijke informatie gevonden :/
Hopelijk kunnen jullie me het wat verduidelijken :)

Alvast bedankt!

Groeten

vergeten

Golden Member

Hier op wiki staat een schat aan informatie over verschillende manieren om windsnelheid te meten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@sine: Het gaat nog altijd daarover maar ik doe niets meer met het programmeer gedeelte. Alleen wil ik graag weten hoe dit werkt.

Ik zou gewoon willen weten hoe dat werkt, op de tweede foto staat een groot kader waarin , volgens mij, alles gebeurd van de werking van de windmeter. Ik heb nu al deze link gevonden :
https://www.icacontact.fr/public/uploads/2017/10/FSG-WindSensor-eng_03…
Op pagina 3 staat de werking ervan maar deze is mij nog niet geheel duidelijk. Er zijn op dat schema enkel 3 aansluitingen op met de windmeter maar op het schema die op de windmeter staat zijn er 4(zie foto in bijlage).

Op de wiki vind ik enkel de soorten windmeter en hoe ze werken int kort maar die wind meters heb ik niet nodig.

Je ziet op dat schema op je foto ook dat de minnen met elkaar zijn verbonden. Feitelijk dus maar 3 aansluitingen.

Ten eerste is er een 'slimme versie' de magneetpulsteller, die bouwen ze met 4-20mA output, digitale pulsen of zelfs digitale communicatie (CAN / Profibus). Een interne microcontroller vertaalt de pulsen van het draaien in de juiste stroomwaarde of netwerkpakketjes. (Dit is ideaal voor weerstations, digitale verwerking en weergave etctera)

Ten tweede is er een domme versie, eigenlijk een dynamo die 0 - 3,4V genereert en daar moet je alles mee doen. Dit zal waarschijnlijk gebruikt worden in discreet gebouwde ouderwetse beveiligingen, bijvoorbeeld "bij X volt mag zonnescherm niet meer open". Een comparator en een instelpotmeter is dan voldoende.

Oke ik snap het nu. Merci voor de uitleg K7Jz!

Ik heb nog een vraagje wat me niet geheel duidelijk is. Wat is die regelbare aan die output?

edit: foto toegevoegd

[Bericht gewijzigd door elektronica_noob op dinsdag 14 mei 2019 14:38:26 (12%)

Er is niets regelbaars aan.

Neem een 220 ohm weerstand en plaats die tussen A en B op de rechtse foto.

Meet de spanning over die weerstand en als er geen wind is zou je 0.004*220 = 0.88V meten.
Bij een wind van 40m/s zou je 0.02*220 = 4.4V meten.

Een andere weerstand mag ook.
De weerstand mag niet hoger zijn dan 600 ohm, de spanning erover kun je uitrekenen zoals hierboven I * R

De stroom kan niet lager zijn dan 4mA, 4-20mA is een standaard in de industrie..4mA is het minimum en 20mA het max van dat toestel

Edit: wel een voedingsspanning aan C - D leggen van tussen de 18 en 36Vdc

LDmicro user.

Op 14 mei 2019 16:11:06 schreef MGP:

Edit: wel een voedingsspanning aan C - D leggen van tussen de 18 en 36Vdc

die 18-36v is bedoeld als: mik op 24 maar we doen niet moeilijk als je er wat naast zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 mei 2019 16:18:25 schreef rew:
[...]die 18-36v is bedoeld als: mik op 24 maar we doen niet moeilijk als je er wat naast zit.

Als ze 24V bedoelen zullen ze wel 24V opgeven..toch een rare opvatting van uwentwege :D

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Zal te maken hebben met regelgeving: je moet een tolerantie van ±15% tolereren overleven om door de keuring te komen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 mei 2019 14:37:55 schreef elektronica_noob:
Ik heb nog een vraagje wat me niet geheel duidelijk is. Wat is die regelbare aan die output?

edit: foto toegevoegd

Dat is een analoog uitgangsignaal.
Ook omdat het uit een Digitaal/Analoog converter blokje komt.
Het kan dus stroom of spanning zijn.
Als het uit de domotica hoek komt, grote kans van 0-10V of 0-5V.

Arco

Special Member

De vraag 'hoe werkt een anemometer?' kun je ook verschillend uitleggen.
Mechanisch gezien zijn het 2 halve pingpong balletjes die elkaar proberen in te halen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Vergissing: Het zijn er 3 ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 18 mei 2019 18:53:59 schreef Tidak Ada:
Vergissing: Het zijn er 3 ;)

Of vier*. Kan idd door tafeltennisballetjes (3XWW) doormidden zagen. Dat spul brand lekker. Iets van cellulose nitraat ofzo.
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Anemometer#Molentje_met_halve_bollen