Sonos bridge RCA audio out opgeblazen?

Hoi,

Ik heb een Sonos bridge met RCA out en digitaal out. Via de RCA out staat stond de bridge op PC speakers aangesloten. Van de week merkte ik dat er een vreemde krakende geluid uit kwam en dat een van de kanalen dermate azacht was dat het allemaal mono leek.

In eerste instantie dacht ik dat dit kwam door de speakers maar die heb ik dus getest op een telefoon en dat werkt allemaal prima voledig stereo en zonder gekraak. Dus het probleem zit hem in de bridge op de audio out RCA. Ik heb tijdelijk de sonos op een versterker aangesloten en op de RCA zelfde probleem via spdif wel gewoon goed geluid.

Nu snap ik alleen niet hoe de audio uit stuk kan gaan en mijn volgende vraag is dan naturlijk kan ik dat zelf repareren? en wat zou ik dan moeten repareren/vervangen?

Groetjes hemant

mel

Golden Member

Ik snap er niks van.. Wat is een Sonos bridge?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een sonos bridge, is een muziesplayer van sonos, net als een sonos Play. Het verschil met de bridge is is dat ie audio in en uit heeft zodat je hem aan een versterker of actieve speakers aansluit. Zelf heeft ie geen speaker.

Ik wild een link plaatsen maar dan kom je als snel bij ene verkoop site, ik denk niet dat dta de bedoeling is.

Hemant

Nu snap ik alleen niet hoe de audio uit stuk kan gaan en mijn volgende vraag is dan naturlijk kan ik dat zelf repareren? en wat zou ik dan moeten repareren/vervangen?

Ik denk dat je beter die hele sonos bridge kunt vervangen. Zonder schema kun je namelijk helemaal niets. Dus regel een schema desnoods door reverse engineering en plaats het hier. Dan kan er iets van gezegd worden. Zonder enige info kan alleen iemand toevallig wel eens zo'n apparaat ter reparatie in handen heeft gehad misschien een advies geven.

Het verschil met de bridge is is dat ie audio in en uit heeft

Dit is niet zo bijzonder hoor elke (audio)-versterker heeft bij mijn weten een audio in en uitgang.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 14 mei 2019 17:22:35 (15%)

Bedankt voor je antwoord.

Met deze opmerking:
Het verschil met de bridge is is dat ie audio in en uit heeft

Wilde ik aangeven dat dat het verschil tussen de Sonos Play en de bridge is :).

Ik zal een even kijken of ik fotos kan maken van de binnenkant.

hemant

Shiptronic

Overleden

Ik vind nergens een Sonos bridge, enige wat in de buurt komt is de Sonos Connect : https://www.sonos.com/nl-nl/shop/connect.html

(OT ,Erg duur doosje voor een Raspberry Pi :) )

Bedoel je die??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Het is de voorloper van de Boost (wat een klote site is dat zeg).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De Sonos Bridge is inmiddels opgevolgd door de Sonos Boost. Dit artikel is inmiddels dan ook verouderd. We raden voor de actuele informatie de volgende artikelen aan...

De bridge/boost zijn netwerkadapters TS bedoelt waarschijnlijk de Connect.

Laptop-klasss SMD ICs ik denk niet dat je daar iets met de soldeerbout gaat repareren. Garantie of conformiteit claimen, misschien repareren ze het voor je (voor een klein bedrag)

als je van dit spul houdt, dan ook van hoge energierekening hoop ik, die dingen zijn zeker als set van 5 niet bepaald zuinig met elk een eigen voeding die altijd aan staat, 1 van de vele sluipverbruikers op netwerkgebied..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Het is inderdaad een connect
2x netwerk
1x rca in
1x rca uit
1x digitaal
1x spdif.

Als ie idle is het verbruik rond the 6.5 watt.

Het is inderdaad allemaal super klein inelkaar. Maar het is dus mogelijk op een audio uit op te blazen?

Sonos repareet die dingen niet garantie is meestal 1-2 jaar. inmiddels is ie al een jaar of 5 oud.

Hij doet het verders prima op rca out na.

Hemant

Maar het is dus mogelijk op een audio uit op te blazen?

Als je rare dingen doet kun je natuurlijk alles stuk krijgen. Dit soort van apparaten zijn ook niet echt repareerbaar meer. Er zitten een paar grote chips in die alles doen. Die IC's zijn waarschijnlijk custom made en nergens te koop. Als er nu net 1 uitgangstransistortje is gesneuveld en al die andere 1000 doen het gewoon nog moet je toch dat ic vervangen. En dat kan nu net wel eens heel erg lastig zijn.

Zonder schema is er helemaal niets mee aan te vangen.

Voor dit soort van apparaten wordt in een of ander Aziatisch land vaak speciaal een hele productielijn opgezet die een half jaar staat te stampen om een enorme berg van deze producten te maken. Daarna wordt de productielijn afgebroken en gebruikt om iets anders te gaan maken. Er worden daarna nooit meer dergelijke apparaten (of de onderdelen ervan) gemaakt. De fabrikant wil ook helemaal niet dat oude apparaten worden gerepareerd. Ze hebben liever dat er een nieuw wordt gekocht. Daarom kun je ook niets anders dan reclame over deze apparatuur vinden. Echte informatie zoals schema's is er niet echt te vinden.

Ik denk dat jouw reparatie acties om deze redenen bij voorbaat al kansloos zijn.

High met Henk

Special Member

tip hebben?
koop een kleine PC achtig iets,

MET BT kun je er vaak ook naar streamen.
Netwerk streamen is ook helemaal geen probleem.

En als het defect is, vervang je het binnen no time.
Zelfs een Raspberry zou dit denk ik probleemloos kunnen en kost 10% van je huidige sonos

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Doet RCA-in het wel?

Het kraken zou kunnen komen doordat de boel clipt. Dat kan komen doordat de uitgang is opgeblazen maar zou ook kunnen wijzen op problemen met een voedingsspanning.

Mijn wilde gok hierbij is dat het mogelijk mis gaat bij de negatieve voedingsspanning welke nodig is om een analoog signaal te maken. De digitale signalen worden niet negatief en hebben er daardoor geen last van. Wellicht dat defecte elco's hierbij een rol spelen.

Dit is echter een complete gok aangezien ik verder geen gegevens heb.

Kun je het ding niet eens open maken en een paar goede foto's van de printplaat plaatsen? Dat zegt wellicht meer.

edit: Geen idee of dit hetzelfde ding is: https://nl.ifixit.com/Guide/Sonos+Connect+Bottom+Motherboard+Replaceme…

Maar als dat wel zo is, of hij er in ieder geval op lijkt, is er mogelijk nog een kans om hem te kunnen reparen. Op de laatste foto zie je het bord met de RCA-uitgangen. Zo te zien zijn er losse IC's op gemonteerd wat waarschijnlijk opamps zijn met een hoop elco's eromheen.

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 15 mei 2019 14:17:53 (24%)

Spanning staat en stroom gaat!

In de bijlage een foto van hoe de binnekant er uitziet.

Missschien dat ieman deen tip heeft waar ik naar kan/moet kijken.

Hemant

Als de spdiff uitgang het nog wel doet en je analoog niet, dan zou je na de DAC kunnen meten waar het signaal er niet meer is. Kan ook nog een muting circuit inzitten die de boel tegenhoudt.
Als je een gedetaillerde foto (macro) hier neerzet van dat printje dan is er misschien wat van te maken....

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Aangezien het allemaal zo klein is kan ik niet even een macro maken van het deel waar de RCA zit, ben bang dat ik de rest ook sloop en dat ie het helemaal niet meer doet.

Ik heb hem aan mijn versteker aangesloten met spdif en dat werkt prima.

Onderstussen heb ik een raspberryPi klaargemaakt waarmee ik nu stream in de kamer met analoog signaal.

Als ik tijd heb ga ik de sonos voorzichtig uitelkaar halen.

Alvast bedankt, het is helaas niet zo simpel als ik had gedacht.

Hemant

Semtexx

Golden Member

Er lijkt achter de RCA uitgangen een SMD buffer opampje met een paar koppel c-tjes te zitten.

Als ik Google, vind ik ook opamp upgrades van de zelfbenoemde audiofielen.
Heb je een oscilloscoop tot je beschikking? Dan zou je eens kunnen kijken welk signaal de opamp ingaat en wat er uitkomt. Dat 8 polige SMD IC vervangen is eventueel nog wel te doen.

Ook vind ik via Google sommige defecte voedingen. Een opamp heeft een symmetrische voeding nodig. Krakend geluid kan ook daardoor komen dat een spanning mist.

ik ken een vergelijkbaar probleem dit werd veroorzaakt door een aardlus.

Op het moment dat de oplader van de laptop in het stopcontact ging, werkte de DAC niet meer goed.

Probeer eerst eens alles uit met verschillende bronnen en stopcontacten, ik geloof niet zo dat hij stuk is.

Hoi,

Een kanaal is wat harder dan de ander, kan dat een aardlus probleem zijn?

Hemant

Lijkt me niet, dan zou je het op beide kanalen merken. Een aardlus merk je doorgaans als brom. Het eenvoudig na te gaan door alle rand-apparatuur op hetzelfde geaarde stopcontact aan te sluiten, dan zou het weg moeten zijn.

Ik ben nog steeds benieuwd: doet de RCA-ingang het wel?

Spanning staat en stroom gaat!

Hoi,

Heb ze beide op zelfde stopcontact gezet (in zelfde groep), maar heeft helaas niks uitgemaakt.

Ik heb inmiddels ook de audio in gestest en die werkt gewoon prima, ik krijg op me SPdif gewoon normaal geluid als ik via de rca input mijn telefoon gebruik voor muziek.

Dus zit hem toch echt in de rca out. 1 kanaal dof geluid (alsof hoge tonen zijn doorgebrand) andere kanaal heel zacht geluid nauwelijks hoorbaar.

Hemant

Buffer opamp vervangen, is wel SMD. Ik zou dat niet zo zonder ervaring doen.

NE5532 is meestal goed bruikbaar in SMD vorm.