Parallelschakeling

Gewoon vereenvoudigen.
C1||C2 is samen een C van 62 pF.
R2||R3||R4 is samen 1/(1/R2+1/R3+1/R4) = 1/0,100002 = 9,9998 en nog wat Ohm, deze noem ik even Rp

Rp en R1 en V1 vormen een spanningsbron met spanning V1 * Rp/(R1+Rp)

De inwendige weerstand van deze spanningsbron is R1||Rp ofwel
1/(1/Rp+1/R1).

Nu heb je een spanningsbron over, met een RC netwerk erachter. Dat moet wel lukken?

Wel even controleren met LTSpice of mijn verhaal hierboven en je antwoord klopt.

Reactantie (X) is de vertraging van de stroom (of elektronen) als gevolg van elektrische velden (2 condensatoren) die veranderingen in de stroom of spanning tegenwerken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Aan je antwoorden te zien lijkt het alsof je nog niet de kennis hebt om dit sommetje op te lossen.

Zoek eens met Google wat dit betekent: impedantie = weerstand + j × reactantie.
Let op, alle drie die termen betekenen: wat je krijgt als je spanning door stroom deelt. De uitkomst is ook steeds in ohms.

Kijk ook eens naar deze schema's (klik = iets groter).

Kun je verklaren waarom het rechter schema een uitstekende vervanging voor het linkerschema is?

Heb je al eens een vectordiagram getekend?
Voor deze opgave is dat nog maar een eenvoudige driehoek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 14 mei 2019 18:02:05 schreef Bandoneon:
In de antwoorden werd al eerder gezegd dat de frequentie 10Mhz is. U hoeft ook niet 20x hetzelfde antwoord te geven, als normale gebruiker leest u eerst de topic en dan de reactie en dan past reageert u.

Met beleefde groeten
Bandoneon

Wel eerst fout een topic beginnen!

Ik probeer je wat bij te brengen, maar je snapt het niet en je kan niet tellen.
Ik draai al een poosje mee hier hoor dus je hoeft als starter niet te vertellen hoe het hier/hoort en gaat.
Succes met je (school?)berekeningen.
Nou weer on topic. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 14 mei 2019 12:47:22 schreef vergeten:
[...]Ik dacht dat die 10MEG de Ri van de signaalbron was, vond hem al zo hoog! :)
Nu zijn R3 en R4 ook ineens 1 Megahertz zeker :)

Speciaal voor @Bandoneon:
Daarom heb ik nou zo'n hekel aan misbruikte eenheden en afkortingen.
Voor je het weet gaat het halve topic over het vragen naar wat er nou wordt bedoeld!

Dat hangt af vanuit welk simulatiesoftware je de tekeningen genereert.

Op 15 mei 2019 01:39:41 schreef ohm pi:
Dat hangt af vanuit welk simulatiesoftware je de tekeningen genereert.

Daar zit nou net de crux. Die software moet de juiste benamingen genereren. Ik begrijp vergeten wel, als je megahertz bedoelt moet je dat afkorten als MHz en niet als MEG. Bij de weerstanden staat ook MEG, maar dat is blijkbaar niet hetzelfde als de MEG bij de spanningsbron. Zo kweek je verwarring.

Op 13 mei 2019 22:17:49 schreef Bandoneon:
De frequentie is inderdaad 10Mhz

Henry werken met de stelling van Thevenin, de stelling van Thevenin werkt toch enkel met weerstanden of heb ik dit nu zo fout?

Thevenin (en ook de andere stellingen)werken altijd, dus ook met reactieve componenten.

Frederick,

Jij stelt gewoon R2//R3//R4 kleiner dan de kleinste weerstand en zal ongeveer 10 ohm zijn = Rv. Deze 10 ohm staat nog parallel met 62pF, hiervan kunt u een RC kring maken door R1//RV = 5ohm en zo komt u aan uw schema.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad laat ik de 1M-weerstanden (samen 500 k) in deze benadering meteen weg, omdat de fout die je maakt ten opzichte van de 5 ohm van de andere twee weerstanden te verwaarlozen is: 1/1000 procent.

Maar ik heb R1 meteen al samen genomen met de rest. Alles staat immers parallel, omdat de inwendige weerstand van een spanningsbron nu eenmaal nul is.
De nieuwe bron en weerstand volgen uit Thevenin.

De spanningsdeling van de overblijvende schakeling is veel eenvoudiger op te lossen.

--

Die software moet de juiste benamingen genereren.

@kris, @vergeten: Het is niet zo gebruikelijk dat een simulator de eenheden in het schema zet. Bij de condensatoren staat immers ook alleen maar 'p', en daarover vallen jullie niet.
De software gaat ervan uit dat een technicus vaak wel weet dat een condensator in F gemeten wordt, een weerstand in Ω, een frequentie in Hz, enzovoorts. Die eenheden laat hij dus weg.

De aanduiding bij de bron is daardoor iets onoverzichtelijk. Maar de meeste technici weten zelf ook wel dat een spanningsbron een inwendige weerstand van nul heeft.
Alleen is nu niet meteen te zien wat spanning is, wat frequentie, en wat fase. Maar voor de gebruiker is dat een goed compromis; het schema zou anders erg vol worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org