hulp nodig bij een bouwen van een bolderkar met scootmobielmotor

Bedankt voor de input allemaal!

Lambiek, rew, we gaan proberen de 1:13 eerst ineens te halen, of heel dicht daarbij in de buurtdmv 1 overbrenging. Dit zou namelijk weer veel extra geknutsel besparen die we met een 2e overbrenging erbij krijgen.

Op 6 mei 2019 18:11:54 schreef necessaryevil:
Nu ben ik even benieuwd, rijd je Audi A6 nu niet meer? Is het alleen om te testen? Je hebt toch geen oude accu gebruikt?

Het is wel de oude accu uit mijn A6, daar heb ik een nieuwe accu voor. Niet omdat hij echt slecht was, maar aangezien ik er nogal wat apparatuur heb hangen, ben ik voor een Gel-accu gegaan in mijn Audi en had ik deze dus over.

Overweeg om eens eea te meten alvorens dingen te bouwen. Dus nu: wat is de overbrenging nu, wat is het toerental van de motor en wielen, wat is de diameter van de wielen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 7 mei 2019 10:18:44 schreef rew:
....., oftewel zo'n 70N hulp.

ik neem aan op het wiel?
En heb je een percentage meegenomen van de verliezen?

EDIT:
Ik kom iets hoger uit, namelijk op +/- 88N op het wiel. Maar daar zitten de verliezen van de aandrijving nog niet bij. Dus ik denk dat het aardig klopt. :) Al vind ik 25% verlies wel aan de hoge kant.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 mei 2019 22:59:18 schreef MGP

Een batterij direct aan de motor leggen zonder regeling ertussen is te zot voor woorden in deze toepassing.

En toch was dat de oplossing toen een door mij gebouwde PWM sturing voor geen millimeter werkte...

(Met een MTH40N10 achter een NE555 geloof ik, maar de ballen verstand van FET's. Het was op een 3 wieler+bestuurder+accu van ~100kg totaal en een 12V maaiermotor uit de 70ér jaren... Snelheid was dan 15-20km/h)

Back-on-topic

k heb een random scootmobiel genomen en geprobeerd het vermogen van de motor uit te rekenen. Ik ben gekomen op de TE-778NR die een actieradius heeft van 30km bij 7.5km/u. Die krijgt een accu van 35Ah 24V dus in 4 uur leeg. 9A bij 24V is ongeveer 220W.

35Ah x 24V = 840 Wattuur. Met een maximale ontlading van 50% is 420 Wattuur beschikbaar. 30 km / 7,5 km/u = 4 uren. Het vermogen kan dan gemiddeld niet hoger zijn dan 105 Watt.

Op 8 mei 2019 16:03:00 schreef r-p:
.. een door mij gebouwde PWM sturing voor geen millimeter werkte...

Lag dat aan de schakeling of aan de bouwer ervan?

..en startte die op zijn 2 achterwielen of had je een halskraag aan? :)

LDmicro user.

Was van mijn broer (school-las-projectje), volgens mij geen vertraging op de motor zelf en een gewone kettingaandrijving tussen motor en achteras met standaard fiets-tandwielen (vast klein op motor, groot op achteras). Zoals gezegd werkte het uiteindelijk prima met een realistische eindsnelheid. Maar mogelijk vergeet ik stappen in de overbrenging die ik me niet meer herinner...

En dat de PWM niet werkte is ongetwijfeld mijn schuld ;) Wel gebouwd maar weinig getest, meteen op de motor gekwakt. Volgens mij ligt hij nog boven in een la. Misschien moet ik 25 jaar later eens testen op een kleiner motortje of nameten wat ik fout heb gedaan...

Op 8 mei 2019 16:55:17 schreef wvogel57:
35Ah x 24V = 840 Wattuur. Met een maximale ontlading van 50% is 420 Wattuur beschikbaar. 30 km / 7,5 km/u = 4 uren. Het vermogen kan dan gemiddeld niet hoger zijn dan 105 Watt.

Dat jij vind dat het beter is voor jou accu om hem niet verder dan 50% te ontladen respecteer ik. Sterker nog, ik ben het met je eens. Maar je denkt toch niet dat wat de fabrikant opgeeft uitgaat van een 50% ontlading van de accu?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Heb een formule gemaakt in Profilab om het koppel aan het wiel te berekenen, je voert de gegevens in en de waarde rolt eruit. Dit is zonder verliezen, dus die moeten er nog van af. Maar dat ligt weer aan de gekozen vertraging, wordt er een ketting gebruikt of tandwielen of bijv. een tandriem.

Hier de formule.

Hier het invoer veld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Koppel per meter is geen zinnige grootheid. Het koppel druk je uit in Nm (Newtonmeter). De kracht druk je uit in Newton. De arm (halve wieldiameter) druk je uit in meter. Mogelijk gaat de berekening iets eenvoudiger in Excel.

Lambiek

Special Member

Op 14 mei 2019 23:39:21 schreef wvogel57:
Koppel per meter is geen zinnige grootheid. Het koppel druk je uit in Nm (Newtonmeter).

Kijk eens wat er in de displays staat, achter de waarde. :)
De tekst die er boven staat is alleen om aan te geven waar die kracht "in Nm of in N" zich bevind.

Mogelijk gaat de berekening iets eenvoudiger in Excel.

Zou kunnen, maar ik heb het op deze manier gedaan. :)
Heb nu ook het verlies van de eventuele overbrenging erbij gemaakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.