Voltcraft voeding SPS12-12W-A

Ahoi,

Ik heb een lange tijd geleden een netvoedingsadaptor van Conrad aangeschaft. De spanning is regelbaar op 3/4,5/5/6/7,5/9/12 volt. Dit kun je doen door één van de bijgeleverde jumpers (met weerstand) in de zijkant te steken.

Die jumpers ben ik natuurlijk kwijt.

Nou denk ik dat ik met een potmeter wel kan uitvogelen welke weerstandswaarden dat moeten zijn.

Weet iemand of ik er een minimale waarde voor moet gebruiken ?

Ik zou niet met een minimale waarde beginnen, maar gewoon een potmeter waarvan de waar binnen het bereik valt van de weerstand die nog wel aanwezig is. En anders gewoon beginnen met een paar K Ohm.
Waarschijnlijk komt er zonder weerstand de hoogste spanning uit en wordt voor lagere spanningen gewoon een weerstand parallel gezet aan een of andere deler.

Thanks.
Ik merk dat er zonder ingestoken jumper een spanning van 3 volt geleverd wordt. Dat kan nooit goed zijn. Hij zou ook wel eens stuk kunnen zijn...

maartenbakker

Golden Member

Waarom denk je dat? Het lijkt me logisch dat hij zonder weerstand de minimale of maximale spanning levert, afhankelijk van waar de weerstand in de schakeling zit. De minimale spanning is een prima ontwerpkeuze.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."