1 fase gelijkstroom ventilatormotor binnendeel AC

Hallo forum leden Ik heb een vraagje over een ventilatormotor van een AC van het binnendeel Als ik op het schema kijk van dit Daikin FTXZ AC binnendeel
dan zie ik dat er een gelijkrichter tussen zit Het is dus een gelijkstroom moter met volgens mij een permanente magneet En er staat een teken bij van 1Fase. Er lopen naar de motor 3 draden Zwart/Rood/Wit. Deze moter heeft 5 vaste standen voor de ventilator snelheid Nu wil ik aan deze moter eens meten omdat het toerental niet constand is Hij golft op en neer in toerental
hard-zacht-hard-zacht en zo verder En dat doet hij in alle vaste standen Zou ik nu ergens kunnen meten wat het zou zijn Ik kan wel bij de stekker komen om te meten misschien iets met de voedings spanning ??
e de wele

Anoniem

Als ik op het schema kijk van dit Daikin FTXZ AC binnendeel ....

Mogen we dat schema ook zien? ;-)

Dat is een BLDC-motor die aangestuurd wordt door een processor.
Aan de hand van diverse gegevens wordt de snelheid bijgeregeld.
Je moet het dus ergens anders zoeken. Temperatuursensors of een flowmeter die niet goed werkt o.i.d.

Lambiek

Special Member

Eens met Zonnepaneeltje. Het kan ook nog dat je regelaar "IPM200" keuren heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dan bedoel je de flowmeter voor de luchtstroom neem ik aan Dan zou ik eerst naar de luchtfilters moeten kijken Maar dan zou hij toch als code A5 moeten weer geven de code is nu 00 ?? Toch maar schoon maken eerst ?? om er zeker van te zijn (kan daar door het toerental opreageren ??
eric

dat golvende geluid is vrij normaal, je hoort wisselende geluiden uit de binnenfan. dat komt door opvriezend vocht in de verdamper, daardoor verandert de luchtflow en dat hoor je.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zal wel waar zijn maar zoveel golf geluid heb ik nooit ervaren dit is erg veel vind ik Ik ga morgen de filters allemaal schoon maken en kijken of dit effect heeft Wat beterft dat golven dat is echt veel net of er een windvlaag ergens vandaan komt en echt onregelmatig Als je daar dicht bij zit is dat echt storend Dat dat was volgens mij nooit zo veel
IK ga morgen bekijken of het resultaat heeft gehad
iedereen alvast bedankt voor zijn reacties Ik laat nog wat horen
e de waele

dat golven is normaal alleen als je de unit net aanzet of de temperatuur een aantal graden lager zet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Dat is een BLDC-motor die aangestuurd wordt door een processor.

Vanaf mijn oogpunt zie ik enkel dat het een 3 fase motor is. Het kan dan net zo goed een kooiankermotor zijn met een frequentie regelaar. IS er dan niet een apart symbool voor een blcd motor?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

benleentje Als je op het schema kijkt op de afbeelding van de moter zie je daar toch het teken van 3 FASE ???Of klopt het niet ??
Ik heb de filters allemaal schoon gemaakt en het probleem is opgelost
Hij draait nu weer regelmatig ben er blij mee Alleen snap ik niet waarom hij dan geen foutcode A5 opgeeft ?? Staat wel in de beschrijving
e de waele

Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 13:33:24 schreef ericc:
Hij draait nu weer regelmatig ben er blij mee Alleen snap ik niet waarom hij dan geen foutcode A5 opgeeft ??

Misschien waren de filters nog niet vuil genoeg voor een alarm.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja zoiets zou kunnen maar nu weet ik wat ik moet doen als dit nog eens voorkomt
e de waele