Volume regeling met motorpotentiometer en afstandsbediening

RAAF12

Golden Member

Op 15 mei 2019 17:24:52 schreef RAAF12:
[...]

Komt maar weinig voor, 3 keer per maand ofzo. Tja ik weet niet waar dat aan ligt. De Sjinees ook niet :-) Uitvogelen kan wel, scope op het IC zetten maar ik ben lui. De potmeter is 100k maar dat maakt niet zoveel uit. De Quad 303 heeft een Hi ingang en de converter out is Lo impedantie. Het regelt mooi, in ongeveer 30 sec van 0-270° verdraaing van de potmeter, de gelijkloop tussen L en R is goed <3dB

Ik had zoiets nodig omdat er een standaard versterker op een moderne TV werd aangesloten. Ome Ali had een printje:
https://nl.aliexpress.com/item/Assembeld-HiFi-Remote-Volume-control-ad…

Na binnenkomst gekeken wat ik nog had liggen, stukje print, trafo uit een oud Philips(?) apparaat en wat klein grut. Omdat het kastje ook klein moest en geen schroeven aan de buitenkant zichtbaar mochten zijn was een plastic klemkast prima. Paar euro bij de plaatselijke winkel, die er nu mee opgehouden is, maar dat terzijde.
Inbouw was simpel zoals te zien, links de LED en rechts de fototransistor. Met de grote knop (met stip erop gepaint) is duidelijk de stand waarneembaar 's avonds.
Op de 4 polige DIN aansluiting gaat het snoer naar de QUAD 303 endamp en op de tulpen de L en R aansluitingen van de glass naar audio converter die op de TV is aangesloten. De schakelaar onderbreekt de laagspanning die is later bijgebouwd. Ik had soms dat de motor weigerde te reageren op de AB. Een reset verhelpt dat.
De plaatjes zijn met de OnePLus6 camera gemaakt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 15 mei 2019 20:44:00 (18%)

Lambiek

Special Member

En voldoet het, want daar gaat het toch om. :) Wel een leuke oplossing zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 15 mei 2019 14:17:25 schreef RAAF12:
De plaatjes zijn met de OnePLus6 camera gemaakt.

Op het aanrecht zo te zien. :)

Lambiek

Special Member

Kan ook vloerbedekking zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Klopt! In de keuken is zeil op de grond :-) De AB's in ruste, die rechter Samsung wordt weinig gebruikt. En de muis is voor de Asus Zenbook bediening...

LetterHenk

Golden Member

Mooie oplossing RAAF12. Ik heb eigenlijk ook zoiets nodig. Leuk dat ik nu ook weet dat er een compleet printje + AB voor te koop is. Ik vroeg mij al af hoe ik dat zou gaan oplossen.
Bij ali staat dat er een 50k of 100k pot mogelijk is. Welke waarde heb je voor de potmeter gekozen en waarom?

Op 15 mei 2019 14:17:25 schreef RAAF12:
De schakelaar onderbreekt de laagspanning die is later bijgebouwd. Ik had soms dat de motor weigerde te reageren op de AB. Een reset verhelpt dat.

Dat is dan weer een beetje jammer, de botte bijl methode...(Moet je alsnog lopen ;) ) Maar goed, als het werkt.

In ieder geval bedankt voor het delen :)

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2019 15:15:19 schreef LetterHenk:
Ik heb eigenlijk ook zoiets nodig. Leuk dat ik nu ook weet dat er een compleet printje + AB voor te koop is.

Dat kun je zelf ook makkelijk maken toch. Heb pas zo een dimmer gemaakt met twee maal de 12F683 en of je daar nu een aantal leds mee bediend of een motortje voor een potmeter maakt niet uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
LetterHenk

Golden Member

Dat is zo, maar dan nog geen motortje met een gekoppelde potmeter, driver etc... Meteen een complete oplossing is soms wel zo handig.
Maar je hebt gelijk, het is vast goed en leuk zelf te doen. Bij mij zou er een Arduino nano in gaan.
Wat voor AB gebruik je voor je dimmer?

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Wat voor AB gebruik je voor je dimmer?

Een zelf gemaakte. één 12F683 gebruik ik als zender en één 12F683 als ontvanger. Het werkt via IR, als IR ontvanger gebruik ik een Tsop1738, daar zit gelijk een filter in.

Je zou ook een standaard afstandsbediening kunnen nemen en die uitlezen. Maar wat RAAF12 gedaan heeft kan ook natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
LetterHenk

Golden Member

Er daagt nu iets, volgens mij heb ik dat project in het showtopic voorbij zien komen een tijdje geleden. Een blauw kastje dacht ik.

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Kan wel kloppen ja. :)

En er zitten geen knoppen op, het reageert op de pen. In rust gebruikt de afstandsbediening geen stroom. Ik had het eigenlijk iets compacter willen hebben, maar ik zat met de 9V blok batterij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 15 mei 2019 15:15:19 schreef LetterHenk:
Mooie oplossing RAAF12. Ik heb eigenlijk ook zoiets nodig. Leuk dat ik nu ook weet dat er een compleet printje + AB voor te koop is. Ik vroeg mij al af hoe ik dat zou gaan oplossen.
Bij ali staat dat er een 50k of 100k pot mogelijk is. Welke waarde heb je voor de potmeter gekozen en waarom?

[...]Dat is dan weer een beetje jammer, de botte bijl methode...(Moet je alsnog lopen ;) ) Maar goed, als het werkt.

In ieder geval bedankt voor het delen :)

Komt maar weinig voor, 3 keer per maand ofzo. Tja ik weet niet waar dat aan ligt. De Sjinees ook niet :-) Uitvogelen kan wel, scope op het IC zetten maar ik ben lui. De potmeter is 100k maar dat maakt niet zoveel uit. De Quad 303 heeft een Hi ingang en de converter out is Lo impedantie. Het regelt mooi, ongeveer 30 sec van 0-270°