Waarom kortsluiting als stekker in contact gaat?

High met Henk

Special Member

Anyweg: ik zou niet accepteren dat installateur je hiermee laat zitten...

Zou er een andere installateur bijhalen en hem voor de kosten op laten draaien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb deze onlangs nog gehad, stekker erin en flap aardlek eruit. bleek de aarde bij blauw gestoken te zijn in een wcd. 1 wcd dichter bij de kast en de aardlek bleef wel in, want daar zat deze nog wel goed, dan is het zoeken makkelijker..

als het een oud huis is, miss dat de nieuwe kabel bij oude VD is gezet en men niet de oude kleuren goed kende. nul van andere aardlek gepakt geloof ik niet zo, dan zou die ook wel eruit gaan. nul van de binnkomende voeding of fase van binnenkomende voeding kan wel.

@ hmh, als je de monteur geen kans geeft het zelf op te lossen kun je moelijk meteen met andermans rekening gaan zwaaien voor een stel wcd's die ook nog best gemist kunnen worden voor een paar dagen. er is altijd nog zoiets als een verlengkabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Een installateur die z'n eigen werk niet controleert hoeft van mij niet weer te komen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mvdk

Golden Member

Op 13 mei 2019 21:17:00 schreef High met Henk:
Zou er een andere installateur bijhalen en hem voor de kosten op laten draaien.

Je bedoelt de eerste installateur voor de kosten laten opdraaien?
Dan zegt de eerste: waarom heb je mij niet onmiddellijk geroepen.

Denk dat ik de ts wel begrijp. Stel, hij laat de oorspronkelijke installateur komen. Die ziet bliksemsnel wat eraan de hand is, maar om gezichtsverlies te voorkomen word er met een gewichtig uitziend apparaat wat gemeten en vastgesteld dat de aardlekschakelaar aan vervanging toe is.
"Nee meneer, dattie lamp op die andere stopcontacten de aardlek niet doet trippen, dat komt door ..... (ingewikkelde spreuken)
En dan sta je daar. Weerspreek maar eens zonder kennis van zaken wat die man met z'n ingewikkelde meter je vertelt...

High met Henk

Special Member

in dit geval heeft hij foutief opgeleverd en een potentieel gevaarlijke situatie achtergelaten.

Als iemand mij daarvoor zou bellen met zoiets, zou ik mijn ogen uit mijn kop schamen, in de auto springen en mijn fout corrigeren...

Op 13 mei 2019 18:23:32 schreef Relec:
[...]

Woensdagmiddag komt de installateur weer langs.
[...]

Niet zeggen over 2 dagen ben je de eerste!
ik zou het echt never nooit accepteren...

TS heeft geluk dat hij een ALS heeft....... er zijn nog steeds huizen zonder.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Die ziet bliksemsnel wat eraan de hand is, maar om gezichtsverlies te voorkomen word er met een gewichtig uitziend apparaat wat gemeten en vastgesteld dat de aardlekschakelaar aan vervanging toe is.

Dan heeft TS nog altijd dit topic om voor te lezen :X
Kan de installateur ook nog eens lachen >:)

mvdk

Golden Member

Absoluut. Maar daarvoor moestie het wel eerst hier aanmaken.

Maar mijn eerste post geldt nog steeds.
Horen we hoe het afloopt?

Edit: oee, die dt vauten...

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 13 mei 2019 22:16:07 (11%)

hier heb je iig nog stroom, kom ook gevallen tegen in nieuwbouw waar een deel van de installatie helemaal geen voeding heeft, leiding vergeten te leggen in t beton, of gewoon weggeduwd door de murenboer. kun je iets gaan verzinnen, liefst zonder zichtwerk..

testen wat je hebt gemaakt gaat niet altijd, soms moet er eerst nog een wand komen, of apparaat erop aangesloten worden. met alleen een meter haal je deze storing niet eruit, wel met een last als een lamp die de groep belast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 mei 2019 22:16:27 schreef testman:
...met alleen een meter haal je deze storing niet eruit,

Valt wel mee hoor. Met een Duspol tussen fase en aarde vliegt de ALS er echt wel uit.

Woensdagmiddag komt de installateur weer langs.

Oh... dat valt toch wel mee een paar dagen zonder stroom en verwarming, dat overleef je vast wel...

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Op 13 mei 2019 22:16:27 schreef testman:
hier heb je iig nog stroom, kom ook gevallen tegen in nieuwbouw waar een deel van de installatie helemaal geen voeding heeft, leiding vergeten te leggen in t beton, of gewoon weggeduwd door de murenboer. kun je iets gaan verzinnen, liefst zonder zichtwerk..

Of een buis die kapot is getrapt en met cement is gevuld na het storten van de vloer. Dan kom je als dradentrekker niet ver...Zonder zichtwerk? Idd. de Hilti betonboor/hamer erop of een sleuvenfrees. Hakken&Breken :-)

Op 14 mei 2019 03:16:06 schreef RAAF12:
[...]

Of een buis die kapot is getrapt en met cement is gevuld na het storten van de vloer. Dan kom je als dradentrekker niet ver...Zonder zichtwerk? Idd. de Hilti betonboor/hamer erop of een sleuvenfrees. Hakken&Breken :-)

dr zijn nog wel meer manieren, en soms kun je niet anders meer als er een draadloze schakelaar te zetten, verstopte buis van de schakelaar. dan heb je nog geluk, want met een wcd kan dat niet. problemen met lichtpunten komen vaak pas als de mensen er al in wonen, dakdekker die er een schroef door heeft gejast bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Of erger, een pijp die kapot is door een spijker, krijg daar maar weer eens draden door...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 mei 2019 18:23:32 schreef Relec:
Woensdagmiddag komt de installateur weer langs.
Voor een andere aanpassing van de meterkast: voorbereiding op 3-fasen overgang. Wordt de meyterkast in z'n geheel vervangen (Ja, ik weet het, had dat beter in één keer kunnen doen, maar tot dan wist ik niet dat er een aparte 3 fasenschakelaar geplaatst moest worden.)
Dus ben benieuwd of het dan ineens is opgelost.

Maak wat foto's van de binnenkant meterkast voordat ie aangepast wordt.
Daaruit is misschien af te leiden waarom die storing nu er is.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op dinsdag 14 mei 2019 08:42:29 (19%)

RAAF12

Golden Member

Op 14 mei 2019 07:07:38 schreef testman:
[...]

dr zijn nog wel meer manieren, en soms kun je niet anders meer als er een draadloze schakelaar te zetten, verstopte buis van de schakelaar. dan heb je nog geluk, want met een wcd kan dat niet. problemen met lichtpunten komen vaak pas als de mensen er al in wonen, dakdekker die er een schroef door heeft gejast bijv.

Hoe dan als de thermostaatbuis naar de zolder op de drie hoog zolder dicht zit?

mvdk

Golden Member

Op 14 mei 2019 10:03:17 schreef RAAF12:
[...]

Hoe dan als de thermostaatbuis naar de zolder op de drie hoog zolder dicht zit?

Diamantboor huren en 3 gaatjes boren.
Je moet toch wat?

mel

Golden Member

Op 14 mei 2019 10:03:17 schreef RAAF12:
[...]

Hoe dan als de thermostaatbuis naar de zolder op de drie hoog zolder dicht zit?

Daarom trok ik er altijd bij aanleg al een 4 aderige kabel in
:P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 14 mei 2019 11:23:31 schreef mvdk:
[...]
Diamantboor huren en 3 gaatjes boren.
Je moet toch wat?

Schuin boren en dan een sluif frezen in de muren, ja dan kan ook om er geen zichtwerk te maken. Ik had al problemen om 18 meter netwerkkabel van de meterkast naar de woonkamer te krijgen, meterkastmuur, gangmuur en een kamermuur. Wel alles inzicht.

Update: Zoals gezegd de aansluitingen van de nieuwe stopcontacten allemaal in orde. De aansluiting in de meterkast bleek bij controle ook in orde te zijn.
De storing kwam, zoals gezegd pas aan het licht nadat de instalateur al weg was en aangezien ik met hem de afspraak al has staan dat hij woensdag weer langs zou komen om de meterkast voor te bereiden voor 3-fasen aansluiting heb ik hem niet gebeld om het probleem te verhelpen; Een paar dagen langer die extra groep niet gebruiken maakte voor mij niet uit.
Vandaag kwam de instalateur op afgesproken tijdstip langs en heeft de aansluiting gecheckt. Oorzaak zat in de aardlekschakelaar.
Hij heeft de meterkast voorzien van 3-fase aanluiting: Nieuwe hoofdschakelaar en 3 nieuwe aardlekschakelaars. En 3 groepen per aardlekschakelaar aangesloten (met de mogelijkheid tot uitbreiding van 1 groep extra met aardlekschakelaar. Ziet er allemaal top uit en alles werkt perfect.
Daarnaast ook coulant geweest met de totaalprijs en als extra nog een viervoudige stopcontac gemonteerd naast en rechtsreeks aangesloten op de meterkast.
Volgend ekeer bel ik heb gerust nog eeens mocht ik een klusje hebben welke ik zelf niet zou kunnen uitvoeren, om wat voor reden dan ook.

Lambiek

Special Member

En toch blijft het vreemd, je laat er extra wcd's bij maken en ineens is de aardlekschakelaar stuk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 mei 2019 18:23:04 schreef Lambiek:
En toch blijft het vreemd, je laat er extra wcd's bij maken en ineens is de aardlekschakelaar stuk. :)

Ik lees niet dat hij stuk was, eerder verkeerd aangesloten.

Lambiek

Special Member

Ik haal hier iets anders uit.

Vandaag kwam de installateur op afgesproken tijdstip langs en heeft de aansluiting gecheckt. Oorzaak zat in de aardlekschakelaar.

Maar goed, het is net hoe je het interpreteert. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Lijkt een beetje op de post van mvdk.

"Die ziet bliksemsnel wat eraan de hand is, maar om gezichtsverlies te voorkomen word er met een gewichtig uitziend apparaat wat gemeten en vastgesteld dat de aardlekschakelaar aan vervanging toe is."

En eigenlijk ook wel verdacht.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Op 15 mei 2019 18:33:58 schreef pa3gws:
Lijkt een beetje op de post van mvdk.

Dank u. Ik had een Akkermans momentje.

pa3gws

Golden Member

Heeft hij de oude onderdelen achter gelaten?
Of heeft hij die meegenomen?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.