Beste forumleden,
even kort door de bocht; mn pa zijn BMW chopper laad niet meer, laadregelaar is net nieuw, heeft het even gedaan.
Zie bijgevoegd schema. Ik snap niet hoe de dynamo genoeg spanning kan gaan opwekken op de D+ draad om de veldwikkeling te bekrachtigen. Immers, om spanning op te wekken moet er stroom door de veldwikkeling lopen, maar om stroom door de veldwikkeling te laten lopen moet er spanning worden opgewekt om via de 3 diodes naar de D+ draad naar de regelaar te lopen. De regelaar kan vervolgens de opgewekte spanning omzetten in stroom door de D+ aan de DF te verbinden. Snap ik dit goed zo?
Ik heb DF en D+ al doorverbonden (laadregelaar er tussenuit) -> Spanning op D+ zakt naar 0.6V (als ik op D+ meet zonder deze door te verbinden aan DF meet ik 10.8V), accu heeft een rustspanning van 11.8V.
Als ik de D+ op de spanningsregelaar aansluit, meet ik nog ongeveer 4V op de D+ draad, (losgekoppeld 10.8V) zou dit genoeg moeten zijn om de veldwikkeling te bekrachtigen?
Alle diodes gechecked -> Allemaal 0.5V spanningsval met multimeter en geleiden allemaal stroom.
Ik heb ook 12V op de veldwikkeling gezet -> Dynamo wekt dan netjes vanaf stationair 14V AC op elke fase, als je gas geeft vliegt deze op naar >20V AC.
DE VRAAG: Kan ik B+ aan D+ doorverbinden-> Dan krijgt de laadregelaar 12V op D+ en kan hij daarmee mooi de veldwikkeling regelen. Het nadeel zal zijn dat je dynamolampje niet meer aangaat wanneer je laadregelaar stuk is.
Alvast bedankt!