Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Hoi ik zit hier met een klein probleempje waar jullie me waarschijnlijk wel mee kunnen helpen.

Ik heb hier 4 arctic alpine 64plus cpu coolers en die wil ik aan een telefoonlader verbinden. Om ze niet te snel te laten gaan zat ik te denken aan een 9v lader alleen zit ik nu met hoeveel ampères de lader moet hebben. Ik kan ook niet echt vinden hoeveel amp 1 zo'n cooler verbruikt maar dacht iets van 0,22?

Alvast bedankt!

Zelfs op de goedkoopste chinese ventilatortjes staat hoeveel ampère ze trekken. Effe beter kijken op het stickertje, meten, of een foto van de fan plaatsen. Ze zijn er in verschillende maten maar ik heb nog nooit een computerventilator gezien die meer dan 0,5 ampère trekt.

De meest gangbare zitten tussen de 200 en 350mA.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ah super! Dat zocht ik dus. Ik zie dat ie 0,22amp gebruikt en 12v. Is 't dan mogelijk om 4 stuks op een telefoonlader van 9v en 1000a aan te sluiten zonder 't te overbelasten?

Of zal ik die vier beter aansluiten op een 9v 840ma stekker? De vier coolers zijn samen 880ma dus dan zou ik iets tekort komen of maakt dat niet uit?

Arco

Special Member

Je komt niet te kort. Een 12v/0.22A fan gebruikt op 9V nog maar 75% van wat 'ie op 12V gebruikt. Dus bij 4 stuks ongeveer 660mA.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thnx voor je reactie zo laat nog. Welke sterkte zal ik dan 't best kunnen halen die van 660/700ma of die van 860ma. Ik ben namelijk bang voor doorbranden of kortsluiting als dat mogelijk is.

Arco

Special Member

Hangt van het gebruik af. Voor korte perioden voldoen beiden wel. Voor continu gebruik of lange perioden zou ik een adapter niet vol belasten, maar hooguit 2/3, dan heeft 'ie een langer leven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Gewoon de 1A adapter gebruiken lijkt me verstandig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ze zullen ongeveer zo'n 12 uur aan zijn.. Is 't dan slim om die van 1a te nemen en kan 't niet "doorbranden" of kortsluiten van die extra ampères? Sorry ben nogal een leek en nogmaals super bedankt!

Op 16 mei 2019 01:21:41 schreef Ledlover:
. Ze zijn er in verschillende maten maar ik heb nog nooit een computerventilator gezien die meer dan 0,5 ampère trekt.

ik wel. In dell computers zitten fans die zo 'n twee of drie A trekken. Die worden met pwm in toom gehouden, maar als het moet dan kunnen ze echt hard.

Nee voor de meeste voedingen geldt dat de A die er op staat het maximum is wat ie kan. Meer is altijd beter. Jou stopcontact in je huis is officieel ook 230V 16A. Daar kan je net zo goed een 40W peertje in doen (0.2A) of een stofzuiger van 1600W (7A).

@arco: ik zou het stroomverbruik van een ventilator sterk niet lineair inschatten. Dus bij 9V beduidend minder dan 75% van wat ie bij 12 doet.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 16 mei 2019 06:06:04 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik moet de pcfan nog tegenkomen waar men eerlijk is over het verbruik, sommige hebben zelfs een sticker over de originele geplakt welke nog meer opgeeft als de originele.

ik test ze altijd met de nominale spanning, en schrijf er dat op. je hebt idd wel zware fans, heb er ook nog liggen die 1,8A trekken ,120mm fan. kwam uit een server meen ik..

net even getest, een standaard 80mm fan voor 12V trekt bij 12V 120mA, en bij 9V nog 75mA. er staat op de sticker 150mA verbruik, maar dat haalt ie pas bij 15V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus onder de 75% (=90mA) maar minder d'r onder dan ik had verwacht.

Er is kennelijk nog eea aan overhead. De werkelijke arbeid die het ding verricht is de luchtverplaatsing. Die gaat met de derde macht van de snelheid.
Dan zijn er ohmse verliezen. Die gaan met het kwadraat van de snelheid.
Dan is er de bewegingswrijving. Die is lineair met de snelheid.
En dan is er nog bijvoorbeeld de stroom die nodig is om de hall-sensors te laten werken. Die is constant (onafhankelijk van de snelheid). Bovenop dit alles komt dus dat de snelheid grofweg evenredig met de spanning hoort te zijn.

Al met al was de verwachting dus dat het vast minder zou zijn 75% van de stroom bij 12V. En dat blijkt.

Maar waar je sommige dingen redelijk precies kan uitrekenen, bijvoorbeeld als Testman een 1000 ohm weerstand op 12V aansluit en dan 12 mA meet, dan zal als IK een weerstand heb die 12mA bij 12V doet net als testman 9mA bij 9V meten.

Dit geldt dus niet voor ventilatoren. Ook als twee ventilatoren alletwee 120mA bij 12V doen, dan kan het best zijn dat ze verschillende stromen gebruiken bij 9V.

Al met al, als je totaal 880mA aan ventilatoren op 9V 1A zet dan zal dat prima werken. Met 880mA zit die voeding redelijk aan z'n max en zal relatief snel sneuvelen. Mogelijk een paar weken, waarschijnlijk een paar jaar, zelden veel langer. Neem je een 2A exemplaar, dan kan die de belasting fluitend aan en dan mag je een levensduur van jaren tot decennia verwachten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bij een smps adaptervoeding, altijd ruim nemen idd, dat scheelt het meeste in levensduur met een dichte behuizing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar waarvoor je 4 fans wil aansluiten op een losse voeding ??
Is het voor jezelf te koelen als het een warme zomerdag wordt?
Of gebruik je ze in een pc voor koeling?
Zo ja, dan kun je gewoon je pc voeding gebruiken.
9v laders voor gsm ga je niet makkelijk vinden. Wordt volgens mij alleen gebruikt voor snelladen. Maar die laders geven pas 9v als er een speciaal signaal aangeeft dat het mag.
9v gewone voedingen wel.
Maar ik kom ze niet vaak tegen in 1a uitvoering.
Misschien gemakkelijker om een standaard 12v adapter te nemen en spanning te verlagen. 12v kom je heel veel tegen. Met beetje geluk gratis bij een electronica winkel bv Telenet, Proximus of nederlandse provider zoals KPN want ze worden heel veel gebruikt bij modems. Ik zou niet aanraden om ze goedkoop op eBay, AliExpress of zo te kopen want dat is meestal grote brol en gevaarlijk. Kringloopwinkel heeft vaak ook een bak vol met adapters voor paar centen liggen.

LetterHenk

Golden Member

Op 16 mei 2019 12:28:04 schreef brains:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar waarvoor je 4 fans wil aansluiten op een losse voeding ??

Ik ook. Misschien een een zelfbouw radiatorventilator?

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Een 220mA fan zou je daar zeker niet voor gebruiken, ze maken veel lawaai meestal... ;)
(doel maakt voor de aansluiting ook weinig uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 16 mei 2019 12:28:04 schreef brains:
9v laders voor gsm ga je niet makkelijk vinden. Wordt volgens mij alleen gebruikt voor snelladen. Maar die laders geven pas 9v als er een speciaal signaal aangeeft dat het mag.
9v gewone voedingen wel.
Maar ik kom ze niet vaak tegen in 1a uitvoering.

Dat soort laders zitten sinds lente 2015 bij een Samsung S6. Die firma noemt de laadmethode Adaptive fast charging. De output is 9V 1.67A en 5V 2A. Om die fans op 9V te laten werken moet flowerpower wel een trick uithalen. Ik zou 2 5V standaard USB laders in serie zetten. Dan draaien de vier fans op 10V, ook mooi.

Arco

Special Member

Switchers in serie (of parallel... ;) ) kan ik niet echt warm voor lopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ik zie het verschil niet zo heb je weleens 2 in serie gezet?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou gewoon een netadapter inplaats van een telefoonlader gebruiken. Inderdaad genoeg van te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik ben altijd bang voor het gedrag bij sluiting of overbelasting in serie/parallel. Dat kan nogal varieren afhankelijk van de gebruikte schakeling.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welkom hier, Flowrpowr! :)

Snap niet de voorkeur voor een telefoonlader. Een willekeurige DC adapter (met bruikbare spanning / vermogen) kan het doen.

Ik zou als 1e zo'n fan proberen op verschillende spanningen. Zien welke draaisnelheid het beste bevalt. In die stand stroomverbruik meten, DC adapter zoeken met spanning die het dichtst in de buurt komt en stroom (x4) ruim kan doen. Bonuspunten als je het ding in de luchtstroom kunt plaatsen zodat 'ie extra koeling krijgt.

Heb je niet nog wat liggen thuis? Meeste mensen die ik ken hebben overal overtollige DC adapters rondslingeren. Van oude modems, kerstlampjes, spelcomputers, etc etc. Beetje zonde om een nieuwe erbij te kopen als er nog een X aantal ongebruikt liggen. Of haal wat bij de kringloop.

Misschien heeft OP nog wat OUDERE telefoonladers liggen...

Ik heb voor de WC ontluchting (toen ik na 9 jaar eindelijk de kraainesten uit de luchtafvoer had weten te krijgen) een PC fan op ongeveer 8V op een oude telefoonlader zitten.

pa3gws

Golden Member

Op 16 mei 2019 12:28:04 schreef brains:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar waarvoor je 4 fans wil aansluiten op een losse voeding

Gezien de nickname misschien wel voor plantjes. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.