Dus onder de 75% (=90mA) maar minder d'r onder dan ik had verwacht.
Er is kennelijk nog eea aan overhead. De werkelijke arbeid die het ding verricht is de luchtverplaatsing. Die gaat met de derde macht van de snelheid.
Dan zijn er ohmse verliezen. Die gaan met het kwadraat van de snelheid.
Dan is er de bewegingswrijving. Die is lineair met de snelheid.
En dan is er nog bijvoorbeeld de stroom die nodig is om de hall-sensors te laten werken. Die is constant (onafhankelijk van de snelheid). Bovenop dit alles komt dus dat de snelheid grofweg evenredig met de spanning hoort te zijn.
Al met al was de verwachting dus dat het vast minder zou zijn 75% van de stroom bij 12V. En dat blijkt.
Maar waar je sommige dingen redelijk precies kan uitrekenen, bijvoorbeeld als Testman een 1000 ohm weerstand op 12V aansluit en dan 12 mA meet, dan zal als IK een weerstand heb die 12mA bij 12V doet net als testman 9mA bij 9V meten.
Dit geldt dus niet voor ventilatoren. Ook als twee ventilatoren alletwee 120mA bij 12V doen, dan kan het best zijn dat ze verschillende stromen gebruiken bij 9V.
Al met al, als je totaal 880mA aan ventilatoren op 9V 1A zet dan zal dat prima werken. Met 880mA zit die voeding redelijk aan z'n max en zal relatief snel sneuvelen. Mogelijk een paar weken, waarschijnlijk een paar jaar, zelden veel langer. Neem je een 2A exemplaar, dan kan die de belasting fluitend aan en dan mag je een levensduur van jaren tot decennia verwachten.