Siemens haardroger MH 91101/01 FD

Uitgebouwd en gemeten. Het lijkt er inderdaad op dat de helft van de gelijkrichter in sluiting ligt. Tussen de ene wisselspanningsaansluiting en de plus meet ik 733 en tussen dezelfde wisselspanningsaansluiting en de min meet ik ook 733. Tussen de andere wisselspanningsaansluiting en de plus en min meet ik twee keer 0. Dit zou volgens mij verklaren waarom hij niet blaast in de stand zacht en zacht blaast in de stand hard. Of zie ik dat fout?

Je moet de 4 dioden elk apart uitmeten om zekerheid te hebben.
Dan pas weet je of die nog ok is, met diode stand van je multimeter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja, zo heb ik gemeten. En vlgs mij geeft mijn multimeter dan de Vf in mV.

Het is overigens een W04M gelijkrichter, 400V, 1.5A.

2x 0 is niet OK, vervang de gelijkrichter maar, dan gaat deze wel weer werken!

Ik ga de gelijkrichter niet meer vervangen, omdat ik er niet meer de effort in wil steken om de haardroger weer deels in elkaar te zetten om te testen. Dat de gelijkrichter de boosdoener was, dat geloof ik wel.

Mijn doel, er iets van te leren en de fout te vinden, is bereikt. En misschien heeft iemand anders er in de toekomst nog wat aan.

Ik heb overigens ook nog een weerstandsmeting aan de gelijkrichter gedaan. Van de twee diodes met een Vf van 733 mV heeft de ene een weerstand van net onder de 1 Ohm en de andere net boven de 5 Ohm. De twee diodes met een Vf van 0 hebben een oneindige weerstand. Ik verwacht dat de diode met 5 Ohm weerstand ook onderweg was te gaan hemelen.

Zo dichtbij en dan stoppen?? Zonde van onze tijd, en bedankt!

Het punt is dat die haardroger niet ontworpen is om voor een reparatie makkelijk te demonteren. En als je niet weet hoe die uit elkaar moet, omdat dat niet meteen te zien is, dan beschadig je zaken en hou je een haardroger over die er niet echt toonbaar meer uitziet en waarvan moeder de vrouw zegt dat ze een nieuwe wil.

Het gaat me dan te ver om bij het winkeltje op de hoek een nieuwe gelijkrichter te gaan halen en het ding weer in elkaar te zetten om te constateren dat ie het weer doet, om hem vervolgens toch weg te gooien.

Het is duidelijk dat de gelijkrichter defect is en op basis van het schema verklaart dat de symptomen. Daarmee ben ik tevreden en misschien heeft een ander er in de toekomst nog wat aan.

Bedankt voor het meedenken.