12 Volt Master Slave

Anoniem

Op laatste foto's zal het niet werken. Vcc en R zijn zwevend!

Leg pen 2/6 aan +12V
Relais moet direct aan trekken
Leg pen 2/6 aan GND
Relais moet direct afvallen

Op 18 mei 2019 11:36:57 schreef Jochem:
Zie ik nou geen voeding op pin 8?

Fresh pair of eyes ? Ben nu even niet thuis, ga het zo direct checken, thx!

Jullie horen de uitkomst.

Op 18 mei 2019 11:37:34 schreef anoniem015:
Op laatste foto's zal het niet werken. Vcc en R zijn zwevend!

Leg pen 2/6 aan +12V
Relais moet direct aan trekken
Leg pen 2/6 aan GND
Relais moet direct afvallen

Vcc was inderdaad niet op pin 8. Nu wel, maar nog steeds blijft 555 laag. Bij leggen 2/6 aan vcc trekt relais inderdaad aan, bij leggen aan gnd valt het af.

Welke r en vcc zijn zwevend?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:15:55 (2%)

Anoniem

Vcc is pen 8 en R is pen 4. Zie schema ;-) Intussen opgelost

NE7555 is dus OK
Dus probleem is dat pen 2/6 hoog blijft

Ligt uw 1N4148 aan pen 2/6 niet in sluiting?
Is uw R1 niet hoogohmig?

Op 18 mei 2019 12:34:56 schreef anoniem015:
Vcc is pen 8 en R is pen 4. Zie schema ;-) Intussen opgelost

NE7555 is dus OK
Dus probleem is dat pen 2/6 hoog blijft

Ligt uw 1N4148 aan pen 2/6 niet in sluiting?
Is uw R1 niet hoogohmig?

YES!! Diode in serie met de condensator was kapot, vervangen en nu werkt de manuele uitschakelvertraging met het schakelen van de anode aan vcc en gnd!

Nu ga ik het tweede stuk weer opbouwen die de master dmv de transistor in stroom voorziet en zo automatisch de 555 triggert. Ik hou jullie op de hoogte, super veel dank alvast!

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:13:07 (1%)

Hij komt in de buurt. Als ik nu de lcd koppel aan de transistor, dan komt inderdaad het relais op, ontkoppel ik dan valt het relais na enige tijd af. Dat stuk gaat dus goed ?

Het beeld op de lcd echter trilt als een gek en geeft geen juiste output. Lijkt erop dat het de stroom vanaf de tor niet helemaal lekker vindt. Heb gemeten maar is netjes 12 V vanaf tor met gnd.

Hebben jullie enig idee?

Op 18 mei 2019 13:12:03 schreef Jan Willem 2:
Heb gemeten maar is netjes 12 V vanaf tor met gnd.

Meet eens met het LCD aangesloten en ingeschakeld?

Er zal een spanningsval zijn, dat kan niet anders.
Je gaf al eerder aan dat dat scherm niet lekker werkt op minder dan 12V, dus dat zal hier dan wel mis gaan..

Gebruik je een labvoeding in je testopstelling? Kun je die wat hoger draaien?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 18 mei 2019 13:15:10 schreef Jochem:
[...]Meet eens met het LCD aangesloten en ingeschakeld?

Er zal een spanningsval zijn, dat kan niet anders.
Je gaf al eerder aan dat dat scherm niet lekker werkt op minder dan 12V, dus dat zal hier dan wel mis gaan..

Gebruik je een labvoeding in je testopstelling? Kun je die wat hoger draaien?

Spanningsval valt erg mee. De input komt bij de lcd binnen op een xl1509 step down converter, die werkt met condensatoren en spoelen die ik hoor trillen. Bij direct aansluiten lcd op 12 volt hoor ik die spoelen niet trillen/brommen. Heb daar niet veel verstand van, maar is het zo dat de stepdown heel snel wel en geen stroom trekt om zo gemiddeld op 5 volt te komen en de tor misschien die snel wisselende wel en geen vraag niet aankan? Zou condensator nog van dienst kunnen zijn om die snelle schommelingen op te vangen?

Je meet een spanningsval van 0V. Dat is onmogelijk. Vandaar dat ik je vraag om opnieuw te meten met ingeschakeld LCD.

Nogmaals: Waar bestaat je voeding uit op dit moment? Is dat werkelijk in de auto? Draait de motor? Of gebruik je een labvoeding?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 18 mei 2019 14:11:35 schreef Jochem:
Je meet een spanningsval van 0V. Dat is onmogelijk. Vandaar dat ik je vraag om opnieuw te meten met ingeschakeld LCD.

Nogmaals: Waar bestaat je voeding uit op dit moment? Is dat werkelijk in de auto? Draait de motor? Of gebruik je een labvoeding?

Tijdens aanzetten van lcd zakt de spanning vanaf de tor in tot circa 7 volt. Snap dat de lcd dat niet lekker vindt, gekke is dat ik een voeding gebruik die 1200 ma kan leveren, zou ruim voldoende moeten zijn. Ook gelijktijdig voeden van de schakeling en lcd direct vanaf vcc werkt prima, dus lijkt niet in het vermogen te liggen dat de voeding geeft.

Eigenlijk gek. Dus er stsat een spanning van 5 volt over de B-E overgang (en de weerstand)? Dan zou je transistor kapot zijn.

Hoeveel stroom trekt het ingeschakelde LCD als je hem direct aan de voeding hebt hangen? Je had het over 6W, dus dat is ongeveer 500mA, maar het zou kunnen dat hij veel grotere pieken doet. Of misschien heb je toch niet helemaal goed gemeten in eerste instantie?

edit: oh wacht even, je hebt de hele boel op een breadboardje in elkaar gestoken natuurlijk. De slechte verbindingen kunnen er prima voor zorgen dat de spanning erg ver inkakt.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zaterdag 18 mei 2019 15:58:25 (19%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 18 mei 2019 15:53:00 schreef Jochem:
Eigenlijk gek. Dus er stsat een spanning van 5 volt over de B-E overgang (en de weerstand)? Dan zou je transistor kapot zijn.

Hoeveel stroom trekt het ingeschakelde LCD als je hem direct aan de voeding hebt hangen? Je had het over 6W, dus dat is ongeveer 500mA, maar het zou kunnen dat hij veel grotere pieken doet. Of misschien heb je toch niet helemaal goed gemeten in eerste instantie?

edit: oh wacht even, je hebt de hele boel op een breadboardje in elkaar gestoken natuurlijk. De slechte verbindingen kunnen er prima voor zorgen dat de spanning erg ver inkakt.

De voeding blijkt gaar te zijn, net even geprobeerd met standaard 12 V adapter van een monitor en werkt nu wel! Alles doet wat zou moeten, super veel dank allen!

Op 27 april 2019 22:34:31 schreef SparkyGSX:
Het schema van RES is een mogelijkheid. Voordeel daarvan is dat je maar weinig spanningsval hebt (door de 0.1 ohm meetweerstand), het grootste nadeel vind ik toch wel dat die comparator wat gevoelig is voor spanningspieken, die je wel kunt verwachten op de 12V voor een auto.

Ik heb even een alternatief schema getekend (wat FET al kort uitlegde):
[bijlage]

Voordelen hiervan zijn dat het simpeler is, met minder onderdelen, en zonder componenten die gemakkelijk stuk gaan bij spanningspieken. Het grootste nadeel is de hogere spanningsval, ongeveer 1.4V bij een stroom van 0.5A of meer. Ik verwacht dat de DVD speler daar geen moeite mee heeft, zeker niet als de motor draait, want dan heb je al 13.8-14.4V in plaats van 12V.

De 3.3 ohm weerstand zorgt ervoor dat er bij 100mA (~1W) maar 0.33V valt, wat te weinig is om de transistor open te sturen. Als er meer stroom gaat lopen, zal er meer spanning over die weerstand gaan vallen, waardoor de transistor aangestuurd zal worden. De twee diodes in serie beperken de spanningsval tot maximaal 1.4V.

De diodes kunnen silicium typen zijn die 1A of meer aan kunnen (1N400x zou geschikt zijn, iets groter mag ook). Voor de transistor zou ik een BC327 pakken, en de diode over de spoel van het relais (de spoel in het schema) mag ook een standaard kleine silcium exemplaar zijn. R3, die in serie staat met de basis van de transistor, zou ik ongeveer 470 ohm maken.

Deze schakeling werkt prima in mijn situatie. Is echter 1 probleem en dat is dat ik dezelfde schakeling inzet voor beide dvd spelers, ik heb nu twee van deze schakelingen. Door de lage 3 ohm weerstand valt de belasting van schakeling 1 ook als belasting voor schakeling 2. Schakel ik dus lcd 1 in, dan schakelt dvd 1 en dvd 2 in, hoewel dvd2 op de schakeling van lcd 2 zit. Klinkt misschien wat warrig, maar hoe zou ik 2 van deze schakelingen kunnen implementeren die onafhankelijk van elkaar werken? Meet ik namelijk nu tussen de kathode van D2 van schakeling 1, dan is deze nu immers vrijwel kortgesloten met de kathode van D2 van schakeling 2 door de R2 weerstanden. Dit ontregelt het master slave proces van de 2 schakelingen.

Ter info, TFT trekt in rust 0,01 ampère dus dan moet relais nog niet bekrachtigd worden. Bij gebruik trekt TFT 0,4 ampère dus dan moet relais schakelen. Deze waarden zijn per scherm.

Dat de kathodes van de diodes in beide schakelingen "bijna" aan elkaar zitten (met 6.6 ohm) klopt, en maakt niet dat de schakelingen elkaar kunnen beïnvloeden. Als je bedrading klopt zie ik eigenlijk niet hoe dat zou gebeuren. Met 3.3 ohm zou de drempel ongeveer 0.2A moeten zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken