modelbouw vrachtwagen

Hallo,
Ik ben opzoek naar een simpele schakeling.
Mijn vrachtwagen wordt aangedreven door een 7.2v electro motor door een motorregelling door ompolen rijd hij achteruit.
Nu wil ik een ventilator parallel plaatsen zodat deze ook door de pwm wordt aangestuurd.
Dit is nog simpel maar als de aandrijfmotor omgepoold wordt draait de ventilator natuurlijk ook andersom en dat wil ik juist niet,deze moet de zelfde kant op blijven draaien.
De ventilator wordt gebruikt in een "rook generator".
Volgens mij moet dit met 3 diodes kunnen of denk ik nu te simpel?

High met Henk

Special Member

Voor een gelijkrichterbrug heb je er 4 nodig.
Die doet wat jij wil, maar je verliest wel 1.4 volt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Shottky diodes in de brug... mis je maar 1V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor de info ik had niet aan een gelijkrichter gedacht omdat ik met gelijkspanning bezig was,dat ik 1 tot 1,5v verlies is geen probleem desnoods haal ik een 6v ventilator

Aangezien je met PWM werkt zal dat spanningsverlies niet veel invloed hebben.

Fan aan sluiten voor de ompoolschakeling ?

Dat kan als er wordt omgepoold met b.v. een relais. Maar ik vermoed dat de motorsturing gebeurt met een H-brug en dan wordt het wat lastiger.

De fan loopt natuurlijk niet als je stilstaat. Moet dat niet?

@Henk hieronder: nou, ik vind ze nog behoorlijk dampen bij stationair.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 19 mei 2019 20:38:41 (38%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Denk het niet.

Is gekoppeld aan rook generator. Als truck stilstaat rookt hij ook niet. (of hij moet in de hens staan, dan rookt hij wel.. Ervaring aan deze kant)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???