Relais met vertraging.

Kan ik op een eenvoudige manier ( condensator en weerstand) een reed relais doen aantrekken met een kleine vertraging?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ja, dat moet onder normale omstandigheden wel gaan. Let op, er is dan wel ook een (langere) uitschakelvertraging.

Met enkel een C en R zou ik niet weten hoe, volgens mij heb je altijd een schakelelement nodig zoals een transistor.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Zoiets denk ik dan, alleen voor korte vertraging. ('klein' is zo'n lastige term. De een vindt dat bij 10mS, de andere bij 10sec... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja, een weerstand en relais in serie, als je een reeds werkende schakeling hebt geen goede oplossing.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Enige positieve is dan dat een reedrelais meestal een vrij hoogohmige spoel heeft...
Met transistor zoiets:

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 mei 2019 12:05:21 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Thevel

Golden Member

Fijn, maar nu weten we nog steeds niet welk schema..

Het schema van Arco, maar met twee maal BC547, i.p.v. de BC517 welke ik niet liggen had. Trouwend is mijn voedingsspanning slecht 8V (2-cellige Lipo)

[Bericht gewijzigd door Opabob op maandag 20 mei 2019 08:34:56 (26%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

De BC516/17 zijn altijd handig om in huis te hebben, omdat je er veel mee kunt doen.
De hoge HFE en de hoge IC zijn (voor bijv. relais aansturen) altijd te gebruiken. (IC varieert wel erg per fabrikant van 500mA...1200mA)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Thevel

Golden Member

Zoek niet bij Conrad, daar ga je geen BC517 vinden.. ;)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Sine

Moderator

Op 20 mei 2019 18:00:36 schreef Thevel:
Zoek niet bij Conrad, daar ga je geen BC517 vinden.. ;)

Maar wel een mpsa29

een mosfet doet het nog wat beter in deze toepassing overigens

Arco

Special Member

Ik stuur vaak aan met een microcontroller, en dan is de Vgs van bijv. de BS170 wat hoog om 'm goed open te sturen.
(een moderne micro is maar 3.3v of lager, en de output pins zijn meestal nog iets daaronder.)

Een BC516/17 gaat dan wat bedrijfszekerder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com