[NL] Van 400V naar 230V

Heren
Is het mogelijk dat ik mijn beregeningspomp op 220v laat draaien ipv 380?

Mvg Ron

pa3gws

Golden Member

Dat kan maar het moet wel 3 fase zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

of je hebt een frequentieregelaar nodig die van enkel 230V 3 fasen 230V maakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is bij zo'n vraag altijd wel handig om meteen alle relevante informatie te geven. Dus: wat voor net heb je, en waarom wil je het veranderen?

GJ_

Moderator

Hou er wel rekening mee dat je dan niet op diezelfde groep ook nog even een wasje kunt gaan draaien.

Op 19 mei 2019 16:39:19 schreef KlaasZ:
Het is bij zo'n vraag altijd wel handig om meteen alle relevante informatie te geven. Dus: wat voor net heb je, en waarom wil je het veranderen?

Ik heb deze pomp van een kennis gekregen en wil deze op mijn beregening aansluiten maar heb hier geen 380v
Nu zag ik op het type plaatje ook 220v staan dus vandaar mijn vraag.

Mvg Ron

Geef dan eens antwoord op de vraag wat voor net je hebt.

Sine

Moderator

Ronnie is uit NL, dus 99.9% kans op 230/400

Op enkelfase kan met een VFD, of als je met de helft van het vermogen genoegen neemt met een steinmetz schakeling.

Op 19 mei 2019 16:53:43 schreef KlaasZ:
Geef dan eens antwoord op de vraag wat voor net je hebt.

220v

220V is zeer onwaarschijnlijk, zal wel 230 zijn.
Maar is het enkelfasig of 3-fasig?
Blijkbaar erg moeilijk om een compleet antwoord te geven.

Op 19 mei 2019 17:31:28 schreef KlaasZ:
220V is zeer onwaarschijnlijk, zal wel 230 zijn.
Maar is het enkelfasig of 3-fasig?
Blijkbaar erg moeilijk om een compleet antwoord te geven.

Dat is voor een leek idd moeilijk?
Ik heb in de garage een apart meterkastje kan ik je dmv een fot daarvan duidelijkheid verschaffen?

mvdk

Golden Member

Liever een scherpe foto van de meterkast, met daarop duidelijk zichtbaar het type kWh meter. Je mag voor de privacy het serienummer van de meter afplakken, wel het type zichtbaar laten.

Edit:
Maar het antwoord van testman is het meest toepasselijk, schat ik zo.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 19 mei 2019 17:41:53 (18%)

Dat antwoord van testman lijkt me helemaal niet zo toepasselijk.
Ronnie vertelt zelf dat hij een leek is. Hij kan niet zien of hij thuis een 1-fase of een 3-fase aansluiting heeft en hij weet ook niet dat we al meer dan 20 jaar 230V hebben.
Zo iemand zou ik geen frequentieregelaar aanraden, want wie gaat die aansluiten? Hij kan beter iemand in zijn omgeving zoeken die de zaak ter plekke bekijkt.

Op 19 mei 2019 16:17:02 schreef testman:
of je hebt een frequentieregelaar nodig die van enkel 230V 3 fasen 230V maakt.

Maar dan moet ie nog steeds WEL van ster naar driehoek gezet (kunnen) worden. Edit: En dat kan, maar moet dus wel gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 mei 2019 16:07:19 schreef Ronnie1971:
Heren
Is het mogelijk dat ik mijn beregeningspomp op 220v laat draaien ipv 380?

Mvg Ron

Ja, dat is wel mogelijk bij jouw motor. De goedkoopste oplossing is het toepassen van een Steinmetz schakeling. Nadelen hiervan zijn o.a. dat je dan behoorlijk veel vermogen verliest en het nogal wat moeite kan kosten om de meest effectieve waarde van de aanloopcondensator te bepalen. Het is aan te bevelen om hiervoor een aparte 1-fase eindgroep uit je meterkast te gaan gebruiken of nog aan te leggen, in ieder geval wanneer het vermogen boven de 2 KW uitkomt. Een andere mogelijkheid is een frequentieomvormer te gebruiken. Deze kosten nieuw een paar honderd euro. Ook in dat geval heb je een aparte 1-fase eindgroep nodig. Maar misschien is het ook mogelijk een krachtgroep in je meterkast te maken en een kabel te gaan leggen naar de desbetreffende locatie. Dan kan de motor (weer) op 380 (400) V draaien. De kosten daarvan hangen o.a. af van hoeveel meter kabel je nodig hebt.

mvdk

Golden Member

Met een steinmetz word 't meer een druppelaarpomp dan een beregeningspomp, denk ik zo...

Gezien het vermogensverlies bij een Steinmetz en de kosten van een frequentieomvormer is het misschien handiger om een nieuwe pomp te kopen. Verder wacht ik even af tot Ronnie heeft uitgezocht wat hij voor aansluiting in huis heeft.

Wat ik nu gek vind op de foto in de openingspost is dat de rechtse kant nu in ster is aangesloten? (die koperen verbindingsplaatjes hangen erop), en toch komen daar drie kabeltjes aan?

mvdk

Golden Member

@willem van belgie: nou, dat klopt toch?
Wat ik dan weer vreemd vind, zijn de kleurtjes van de draden. Klopt het dat de uiteinden van een spoel verschillend in kleur zijn?

Op 20 mei 2019 14:48:02 schreef willem van belgie:
Wat ik nu gek vind op de foto in de openingspost is dat de rechtse kant nu in ster is aangesloten? (die koperen verbindingsplaatjes hangen erop), en toch komen daar drie kabeltjes aan?

Dat zijn de draadjes van de wikkelingen van de motor.

ahja ok houd steek (sorry ik heb nog geen honderden motoren gezien in mijn leven haha)-

mvdk

Golden Member

Op 20 mei 2019 14:57:46 schreef murphy:
[...]

Dat zijn de draadjes van de wikkelingen van de motor.

Maar kloppen die kleurtjes van de draaduiteinden? Is dat staande praktijk?
Ik heb er geen verstand van, maar weet wel dat als het niet goed zit, de boel of niet lekker draait, of in 't gehhel niet draait als je em in driehoek gaat bedrijven..

Het is meer 50 jaar geleden dat ik techniek van motoren gezien heb in school maar ik herinner me dat de wikkelingen inwendig zo aangesloten moesten worden:

Als de kleuren van de draadjes telkens overeenkomen met 1 wikkeling dan gaat de motor inderdaad niet veel doen als men hem in driehoek gaat aansluiten. Voor ster maakt het niet uit,tenzij de draairichting.

Op 20 mei 2019 14:36:18 schreef KlaasZ:
Gezien het vermogensverlies bij een Steinmetz en de kosten van een frequentieomvormer is het misschien handiger om een nieuwe pomp te kopen. Verder wacht ik even af tot Ronnie heeft uitgezocht wat hij voor aansluiting in huis heeft.

Of het handiger is om een nieuwe pomp te kopen kan ik niet beoordelen maar voor de prijs van een 2,2 KW beregeningspomp kan men wel twee frequentieregelaars kopen. Dan heeft TS er ook nog een voor reserve......

Op 20 mei 2019 15:45:48 schreef mvdk:
[...]
Maar kloppen die kleurtjes van de draaduiteinden? Is dat staande praktijk?
Ik heb er geen verstand van, maar weet wel dat als het niet goed zit, de boel of niet lekker draait, of in 't gehhel niet draait als je em in driehoek gaat bedrijven..

Draaien doet de motor altijd.
Is het niet links- of rechtsom, dan wel in de soep.....