Waar vind ik een simpel relais?

Anoniem

Ik wil iets van 16A kunnen schakelen via een Sonoff basic switch (10A max.), zie afbeelding, maar als ik op internet zoek kom ik nergens zo'n eenvoudig relais tegen. Of heb ik iets bedacht dat niet bestaat? Zou ook kunnen.

Kan iemand me zeggen of zo'n relais bestaat? Indien ja, waar kan ik het vinden?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Arco

Special Member

De getekende autorelais kunnen dat wel aan, alleen mag je daar geen 230v op zetten...
Een HF152 zou kunnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij een spoelspanning van 230V en een contactstroom van 16A maak je meer kans als je zoekt op magneetschakelaar.

Anoniem

Dank je voor je reactie.

Klopt, in de auto is het makkelijk. Alleen wordt in dit geval het relais via 230V gestuurd en "loopt" er 230V (16A) doorheen. Vergeef me mijn lekentaal. Dit is vrij onbekend gebied voor me.

Het relais van de link zou denk ik, in de "C-versie" als ik het goed begrepen heb, geschikt zijn.

Anoniem

Op 20 mei 2019 16:26:48 schreef KlaasZ:
Bij een spoelspanning van 230V en een contactstroom van 16A maak je meer kans als je zoekt op magneetschakelaar.

Dank je voor de tip. Ik ga even zoeken op magneetschakelaar.

Op 20 mei 2019 16:12:32 schreef Wielrenner:
Ik wil iets van 16A kunnen schakelen via een Sonoff basic switch (10A max.), zie afbeelding, maar als ik op internet zoek kom ik nergens zo'n eenvoudig relais tegen. Of heb ik iets bedacht dat niet bestaat? Zou ook kunnen.

Bedenk wel goed dat daadwerkelijk 16 Ampère schakelen voor de meeste relais niet zo'n punt is als die belasting 'Ohms' is, zoals dat heet (om het voor te stellen: 3600 Watt aan gloeilampen is zo'n Ohmse belasting).
Maar bij de meeste relais (zeker goedkope) loopt de maximaal schakelbare stroom snel terug als die belasting meer capacitief of inductief wordt.

Bij een oven weet ik het dan ook zo net nog niet: daar zit een motor voor een ventilator in en vast nog een regelprint om die oven aan te sturen, naast een dik verwarmingselement. Ik durf er niet op in te zetten dat dat met elk relais goed gaat.

Dus, is die oven echt wat je wil schakelen of heb je die 16 Ampère er bij gezet omdat dat de maximaalstroom van je groep is?

Als het zo is, is het goed en stevig bedraden echt noodzaak: bij die vermogens ontstaat gemakkelijk brand als iets niet goed aangedraaid/verbonden is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Thevel

Golden Member

Op 20 mei 2019 16:12:32 schreef Wielrenner:
maar als ik op internet zoek kom ik nergens zo'n eenvoudig relais tegen. Of heb ik iets bedacht dat niet bestaat? Zou ook kunnen.

Kan iemand me zeggen of zo'n relais bestaat? Indien ja, waar kan ik het vinden?

Er zijn er zat te vinden bv bij Conrad

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het schakelen van 16A bij netspanning is geen eenvoudige zaak - dus verbaast het niet dat er daarvoor geen "simpel" relais te vinden is. Zoals reeds eerder gesteld: nauwkeurig vastleggen welke last er dient geschakeld; en als dat eenmaal geweten is, dan valt er vast wel een geschikt relaistype te vinden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De genoemde HF152 kan 17A@277V schakelen (Ohms) of een 1HP motorbelasting. Ik heb er nog geen kapot gehad.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 mei 2019 17:02:54 schreef weardguy:
Maar bij de meeste relais (zeker goedkope) loopt de maximaal schakelbare stroom snel terug als die belasting meer capacitief of inductief wordt.

Ik denk dat je daar bij een oven weinig zorgen over hoeft te maken. Het grootste deel van de belasting wordt gevormd door de verwarmingselementen en die zijn ohms. De ventilator en de besturing vormen een fractie van de totale belasting.

Arco

Special Member

Anders een Finder 66.82 relais nemen. Kan een AC1 load van 30A continu en 50A piek aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 20 mei 2019 17:34:31 schreef Arco:
De genoemde HF152 kan 17A@277V schakelen (Ohms) of een 1HP motorbelasting. Ik heb er nog geen kapot gehad.

Zo te zien zijn die niet met een 230V spoel leverbaar..

adval40

Special Member

ik heb verschillende van die relais liggen je hebt alleen geen emailadres staan

adval40

Op 20 mei 2019 16:26:48 schreef KlaasZ:
Bij een spoelspanning van 230V en een contactstroom van 16A maak je meer kans als je zoekt op magneetschakelaar.

contactor is een nog meer gebruikelijke naam .

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 mei 2019 18:50:00 schreef Arco:
In Belgie misschien... ;)

en de rest van de wereld, behalve NL dan? :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan toch enkel in het noordelijke deel... Maar niet alle Ollanders beseffen dat er ook nog Franstaligen zijn in BE, natuurlijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

foutje

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 20 mei 2019 19:24:19 (98%)

Anoniem

Op 20 mei 2019 17:02:54 schreef weardguy:
[...]
Dus, is die oven echt wat je wil schakelen of heb je die 16 Ampère er bij gezet omdat dat de maximaalstroom van je groep is?

Dat is het. Het gaat om een WCD buiten. Het zal niet vaak voorkomen, maar ik wil niet altijd hoeven uitleggen, aan mijn vrouw bijvoorbeeld, dat het maximaal 2200 watt mag zijn.

Anoniem
Anoniem

Op 20 mei 2019 17:57:16 schreef Thevel:
[...]Zo te zien zijn die niet met een 230V spoel leverbaar..

Meer info.

Anoniem

Op 20 mei 2019 18:31:53 schreef adval40:
ik heb verschillende van die relais liggen je hebt alleen geen emailadres staan

adval40

Ik heb wel een e-mailadres staan. Is dat misschien niet te zien?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, als ik uw "profiel" bekijk dan zie ik toch maar "e-mail adres: niet openbaar"

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 20 mei 2019 19:40:20 schreef big_fat_mama:
Hm, als ik uw "profiel" bekijk dan zie ik toch maar "e-mail adres: niet openbaar"

Ah, dat zal het zijn. Daarom vroeg ik; "Is dat misschien niet te zien?"

Ik kijk even hoe ik dat aanpas.