Cos phi - primaire kring transfo

Hallo hier ben ik terug,

Voor mijn examens kregen wij de volgende stelling (zie bijlage), hiervan moet ik de cos(φ) van de primaire kring berekenen. Om eventjes het volledige schema duidelijk te maken, kan ik onderstaande gegevens voorstellen:

  • De bron is opgebouwd
    • 0 {Value} 50 0 0 0 = {Value} = Amplitude en 50 = frequentie
  • R6 = Rc = Coreweerstand = 2576,54Ω
  • L1 = Xµ = magnetiseringsreactantie 2πfL = 2155,13Ω
  • R7 = Re = kortsluitresistantie = 25,04Ω
  • L2 = Xe = Kortsluitreactantie = 2πfL = 6,6Ω

Daarna kan ik zeggen dat er een seriekring is met Re en Xe:

waarbij de impedantie Ze = Re + jXe = (25,04 + j6,6)Ω //cartesisch weliswaar

Rc en Xµ vormen een parallel kring en kan volgens mij ook concreet hetzelfde worden gesteld, dat Z = ... + j...
Hier zit ik terug vast om Z te berekenen, omdat het een parallel kring... Weet iemand hier raad mee.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten,
Bandoneon

Op 20 mei 2019 19:55:54 schreef Bandoneon:
Rc en Xµ vormen een parallel kring en kan volgens mij ook concreet hetzelfde worden gesteld, dat ...

Niet zo enthousiast. Voor de cosinus φ moet je ook R5 = 1Ω overzetten/transformeren naar de primaire kant. In je berekening doen dan ook R7, L2 en de getransformeerde R5 mee.

@Ohm pi

R7 en L2 deden al reeds mee met mijn berekening, namelijk:
"Ze = Re + jXe = (25,04 + j6,6)Ω "

De getransformeerde weerstand R5, noem ik voorlopig R'5:
R'5 = R5 * N² = Rbelast * 0,575² = 0,330625 Rbelast

PS: Rbelast is een veranderlijke en is dus heus geen 1
Wordt in een programma overschreven van 1000-100000 per 250 ohm

Dus met andere woorden is er een verandering van cos phi, als ik uw uitleg goed begrijp.

Zoekt de leraar dan een grafiek van cosinus φ tegen belastingweerstand R5 in het gebied van 1000Ω tot 100000Ω?

Het is de bedoeling om een grafiek te maken met 5 punten in het gebied 1.000-10.000 waarbij P1 = Y-as en R5 = x-as.

P1 = ({Value}/wortel(2)) * I(V4) * cosinus φ

Value wordt zelf bepaalt door de leerkracht, ik heb dit voor mezelf gelijkgesteld aan 200V, heel dit systeem wordt op het examen gesimuleerd dus I(V4) wordt via measure gemeten. (zie bijlage - script)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 mei 2019 20:26:37 schreef Bandoneon:
De getransformeerde weerstand R5, noem ik voorlopig R'5:
R'5 = R5 * N² = Rbelast * 0,575² = 0,330625 Rbelast

Klopt dat wel? Wat betekent die 0,575 precies?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Frederick E. Terman

Die 0,575 = N = wikkelverhouding van de transformator

Heb ik hiermee uw vraag beantwoord?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk niet.
Aan welke kant 'zie' je de hoogste weerstand? Links of rechts?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik ben niet helemaal mee met uw vraag.

Primair heeft u een complexe weerstand en secundair heeft een variabele weerstand. Ik denk dat de variabele weerstand de grootste weerstand bevat met 10kΩ als hoogste waarde.

Op 20 mei 2019 21:20:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Klopt dat wel? Wat betekent die 0,575 precies?

Ik vermoed van wel.
In de ene situatie wordt 1000Ω getransformeerd naar ca 300Ω In het andere geval wordt de 1000Ω getransformeerd naar ca 3000Ω. Bij 3000Ω en hoger zie je vrijwel geen verandering van cosinus φ denk ik.

Op 20 mei 2019 19:55:54 schreef Bandoneon:
Rc en Xµ vormen een parallel kring en kan volgens mij ook concreet hetzelfde worden gesteld, dat Z = ... + j...
Hier zit ik terug vast om Z te berekenen, omdat het een parallel kring... Weet iemand hier raad mee.

Met vriendelijke groeten,
Bandoneon

gewoon de formule voor parallel geschakelde impedanties toepassen? 1/Z= 1/Z1 + 1/Z2 . let op met je benaming "parallelkring" geeft verwarring met resonantiekringen..

cosphi primair gaat bij hogere secundaire weerstand idd niet veel wijzigen.. een onbelaste trafo gedraagt zich sterk inductief.

Ik heb nu volgende berekening gemaakt.. Klopt dit? Zie bijlage.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 mei 2019 22:05:15 schreef Bandoneon:
Ik ben niet helemaal mee met uw vraag.

Heeft de rechterkant minder windingen (0,575), of de linkerkant?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

heb me dat ook afgevraagd, maar aangezien de primaire de referentie is , moet dat één zijn en heeft de andere kan tdus minder windingen..

Op 20 mei 2019 23:58:17 schreef Bandoneon:
Ik heb nu volgende berekening gemaakt.. Klopt dit? Zie bijlage.

het is nu al laat maar lijkt me dat de formules voor Yv en Zv door elkaar gehaald zijn..

Op 20 mei 2019 23:58:17 schreef Bandoneon:
Klopt dit? Zie bijlage.

Waar is R'5 in deze berekening?
Ik zie de cosinus φ van één berekening. Waar zijn de vier anderen?
Je vervangingsschema lijkt me ook niet goed. Ik herken R7, L2, L1 en R6, maar dan fout getekend.
Wat voor waarde heeft R10, 1f?
Wat is de stroom die V1 levert als R'5 oneindig ohm is?
Wat is de stroom die V1 levert als R'5 nul ohm is?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 21 mei 2019 00:17:30 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 mei 2019 00:01:55 schreef kris van damme:
heb me dat ook afgevraagd, maar aangezien de primaire de referentie is , moet dat één zijn en heeft de andere kan tdus minder windingen..

Juistem, en in dat geval zie je aan de primaire kant dus een hogere weerstand; niet lager, zoals @TS rekent. Vandaar mijn vraag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik zie R5' niet in de finale berekening. Zit die ergens verborgen dat ik erover kijk?

Neen inderdaad ik heb R'5 over het hoofd gezien, ik maak vanavond een nieuwe berekening en geef jullie dit zo snel mogelijk door.

@Ohm pi met de 1femto ohm moet er geen rekening mee worden gehouden en indien ik nu R7 en L2 van plaats verwissel speelt dit toch geen enkele rol, de berekening blijft hetzelfde..

@Frederick

N = transformatieverhouding = 0.575 werd berekend door de gegevens op de transfo namelijk Usec/Uprim = 115/200V

Let op wij maakten gebruik van een 1 fasige transformator, maar.... gebruikte wel de 3 fasige transformator van Italtec! Dus er werd maar 1 blokje gebruikt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat begrijp ik, maar kijk nu nog eens naar je berekening.
Wat wordt jouw R'5?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 20 mei 2019 19:55:54 schreef Bandoneon:
Voor mijn examens kregen wij de volgende stelling (zie bijlage), hiervan moet ik de cos(φ) van de primaire kring berekenen.

Moet je echt de cos(φ) van de leraar uitrekenen?
Verderop zie ik namelijk staan dat je een grafiek moet maken met op de y-as P1 en op de x-as R5. P1 die je verder plaatst lijkt op het geleverde vermogen van de spanningsbron. Omdat je met complexe getallen werkt heb je voor vermogensberekeningen de cosinus φ niet nodig.

Op 20 mei 2019 19:55:54 schreef Bandoneon:
Rc en Xµ vormen een parallel kring en kan volgens mij ook concreet hetzelfde worden gesteld, dat Z = ... + j...
Hier zit ik terug vast om Z te berekenen, omdat het een parallel kring... Weet iemand hier raad mee.

Een weerstand van aΩ staat parallel aan een spoel met een impedantie van jbΩ
De vervangingsimpedantie Z wordt dan a.jb/(a+jb) ohm.
Deze uitdrukking kan omgezet worden naar de vorm Z = ... + j...
Dit doe je door de eerst gevonden waarde te vermenigvuldigen met (a-jb)/(a-jb) en dit verder uitwerken. Of deze actie handig is weet ik niet. (a-jb)/(a-jb) = 1 en vermenigvuldigen met 1 mag altijd.

Op 21 mei 2019 15:52:54 schreef Bandoneon:
@Frederick

N = transformatieverhouding = 0.575 werd berekend door de gegevens op de transfo namelijk Usec/Uprim = 115/200V

Let op wij maakten gebruik van een 1 fasige transformator, maar.... gebruikte wel de 3 fasige transformator van Italtec! Dus er werd maar 1 blokje gebruikt!

Dit snap ik niet. 115V kan ik vinden op deze transformator, maar de 200V zie ik nergens. Het vervangingsschema past volgens mij niet bij deze 1kVA-transformator. Natuurlijk kan je een 1000Ω weerstand op een 1kVA-transformator aansluiten en daarop (vermogens)berekeningen uitvoeren, maar in mijn wereldje komt dat raar over.

Op 21 mei 2019 15:47:16 schreef Bandoneon:
@Ohm pi met de 1femto ohm moet er geen rekening mee worden gehouden en indien ik nu R7 en L2 van plaats verwissel speelt dit toch geen enkele rol, de berekening blijft hetzelfde..

Kennelijk heb je R10 in je simulatiesoftware nodig. Dit is voor het eerst dat ik een weerstand van 1fΩ zie :-).
R7 en L2 mag je onderling van plaats verwisselen en daar zit de fout ook niet.
Kijk en vergelijk de tekening van de opgave met de tekening van je uitwerking. Ik mis trouwens in de tekening van je uitwerking de spanningsbron en de transformator, dus je tekening zou misschien toch goed kunnen zijn als je de spanningsbron, transformator en weerstand R5 op de goede plaats intekent.

Op 20 mei 2019 20:26:37 schreef Bandoneon:
@Ohm pi
Dus met andere woorden is er een verandering van cos phi, als ik uw uitleg goed begrijp.

Teken het gegeven schema met R5 = 0 ohm en teken het schema met R5 = oneindig ohm. Onderdelen waar geen stroom door loopt teken je niet. Zijn ze hetzelfde en hoe zit het dan met de cosinus φ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 mei 2019 20:21:53 schreef Bandoneon:
Mijn R'5 = N² * R5

Ik krijg de indruk dat je hierover nog steeds niet serieus nadenkt.

Is de primaire spanning op X2 hoger of lager dan de spanning op R5?
Is de primaire stroom in X2 hoger of lager dan de stroom door R5?

Wat kun je dus zeggen over de weerstand R'5 die je aan de primaire van X2 'ziet'?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org