Signaalsterkte digitenne DVB-T2

Nu Digitenne is overgeschakeld naar DVB-T2h265 zijn er velen met ontvangstproblemen.

Ik zit hemelsbreed op 7km afstand van de zender Loonopzand in stedelijke omgeving en heb met de kamerantenne (dhz sprietje van 35cm) een signaalsterkte van 90 a 92%. Ik ga er van uit dat dit een RSSI indicatie is.
De schaalwaarde in % staat dan voor dB.
Op pag 27 van http://madwifi-project.org/attachment/wiki/UserDocs/RSSI/you_believe_D… staat een tabelletje voor Cisco. 0% staat daar voor -113dB en alles van 94% of hoger duidt op -10 dB.
Overigens blijkt uit het stuk dat leveranciers verschillende schalen hanteren.
Mijn voorzichtige conclusie is dat je nooit meer dan 100% signaalsterkte kan krijgen. En dat je (bij Cisco) met 94%...100% in het overstuurgebied komt, wat je niet moet willen.
Mijn antenne zou dan een voorbeeldige ontvangststerkte geven.

Vragen
1)Is mijn redenering juist?
2)Wat zijn de normen voor de signaalsterkteindicatie RSSI bij DVB-T2 ontvangers?

3)De ontvangst valt desondanks toch soms even uit. Wellicht komt dat van stoorsignalen. Kan bv van LTE, maar ook van 432Mhz/864Mhz deurbellen of UHFmicrofoons komen.
Ik overweeg om een filter op de antenne te zetten welke mijn FTA kanaal 33 (570 Mhz) beschermt.
Bijvoorbeeld (475-675Mhz) https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Walsin%20Technology%20PDFs…
https://www.digikey.com/product-detail/en/walsin-technology-corporatio… Kost maar €0,87.
Het lijkt me dat mijn passieve antenne best nog een insertion loss van 2 a 3 dB van zo'n filter kan verdragen.
Kan je zoiets gewoon aan de antenne koppelen? (Printontwerp?)
(Bij Ali kost zoiets compleet ~€45.)

Ha Spog2,

Over het algemeen (althans zo meet ik) kijk je naar de MER dit is een een redelijk goede indicatie voor je SNR.
De meeste TV sets of set top boxen geven een relatieve indicatie van de BER en dat is het belangrijkste maar heeft niet direct te maken met de veldsterkte.
De veldsterkte is ook niet zo belangrijk meer... als je een constant signaal heb is het goed.
Bij analoge ontvangst hebben we een te maken met een rol-off karakteristiek en is de SNR direct afhankelijk van de signaal sterkte.
Maar bij digitale ontvangst is het een klif karakteristiek voldoende signaal meer is niet nodig om de MER te verbeteren.
Dus je ontvanger zal een indicatie van de kwaliteit weer geven en die is goed dat is mooi :)

Nu weten we dat meer signaal geen toegevoegde waarde zal opleveren de MER zal gelijk blijven iets anders is het met de BER dit is zijn de bit fouten gemeten in een bepaalde tijd en hier kan het fout gaan tussen de verschillende merken.
Je kunt je voorstellen dat als je een korte tijd meet de kans dat je veel bit fouten telt gering is dus dat is in je voordeel.
Dus als je over een langere tijd meet en bij elkaar tel kom je slechter uit.

Dus als je storing ondervind dan de BER in de gaten houden deze kan door interferentie beinvloed worden.
Maar dan zal de storingsbron in de buurt zitten in huis of zo.
Het DVB signaal is geschikt voor nabuur dus 8 MHz verder mag weer een kanaal gebruikt worden met andere worden je storing zit in je kanaal die je ontvangt en niet elders in de band.
Het voorgestelde filter heeft mijn inziens geen nut wel een echt antennetje :o
Hoe doe je het nu met dat antennetje gebruik je nog een soort massa grond aarde :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920
Je hebt het over BER en MER. Zijn die het zelfde?
Mijn ontvanger (= ingebouwde TV tuner) geeft naast sterkte 92 ook kwaliteit aan: 100(BER:0e-6).
De ontvangst is dan perfect.
Maar soms heb ik kortstondig storingkjes. BER zakt dan in, en als het erg is sterkte ook: de zender valt dan compleet weg. Duurt meestal maar 1 of 2 seconden. Zit KPN soms aan zijn zenders te fruniken? Ik ga er van uit dat het storing uit de buurt is...
Vandaar dat ik denk dat een andere antenne niet veel brengt, maar filteren wel.
TV is niet aan stopcontact geaard.
De spriet die ik gebruik heeft een paar radialen op de coaxmantel bij de basis, dat zou de "aarde" moeten zijn.
Een korte 3 elements Yagi heeft wel een richteffect maar deed het niet beter.
Buiten en/of hoger plaatsen helpt misschien, maar ik wil installatiewerk vermijden.
Anderzijds: de tuner in de ontvanger doet toch ongeveer hetzelfde als een filter?
Ik twijfel dus inderdaad of een extra filter zoveel helpt, maar het is het enige wat ik nog kan proberen voordat ik de antenne naar buiten of zolder verhuis.

Ha Spog2,

De MER en BER zijn twee verschillende eigenschappen in een transmissie kanaal.
Je kunt de MER vergelijken met de SNR in de analoge wereld een MER van 22dB is prima voor een analoog kanaal is dit 52dB.
Na demodulatie krijg je dan de uiteindelijke signaal ruis verhouding en deze is altijd kleiner als de draaggolf ruis verhouding.
Zo is het ook met een digitaal signaal vandaar dat de kwaliteit de bit error ratio belangrijker is dan de Modulatie error ratio de BER welke je toestel meet is dus over het algemeen prima.

Tja de storing dat is moeilijk heb je die storing op alle frequenties van de zenders Loon op Zand?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.