[NL] Van 400V naar 230V

Op 20 mei 2019 16:12:43 schreef murphy:
Het is meer 50 jaar geleden dat ik techniek van motoren gezien heb in school maar ik herinner me dat de wikkelingen inwendig zo aangesloten moesten worden:

[bijlage]

Als de kleuren van de draadjes telkens overeenkomen met 1 wikkeling dan gaat de motor inderdaad niet veel doen als men hem in driehoek gaat aansluiten. Voor ster maakt het niet uit,tenzij de draairichting.

Inderdaad als deze motor in driehoek wordt aangesloten dan is dat zeker een punt van aandacht.

Op 20 mei 2019 16:12:43 schreef murphy:
Het is meer 50 jaar geleden dat ik techniek van motoren gezien heb in school maar ik herinner me dat de wikkelingen inwendig zo aangesloten moesten worden:

[bijlage]

Als de kleuren van de draadjes telkens overeenkomen met 1 wikkeling dan gaat de motor inderdaad niet veel doen als men hem in driehoek gaat aansluiten. Voor ster maakt het niet uit,tenzij de draairichting.

Het schetsje is inderdaad correct maar de opmerking erna snap ik niet zo goed. Wel is het zo dat de uiteinden van de wikkelingen dezelfde markering behoren te hebben dan die bij het klemmenstrookje. Helaas is die markering op de uiteinden niet altijd aanwezig en wanneer men dan de wikkelingen los maakt van het klemmenstrookje, moet men heel goed weten wat men doet. Men kan draden van dezelfde kleur niet willekeurig aansluiten want dan loop je de kans dat het magnetisch veld van een van de wikkelingen tegenwerkt. Dat geldt zowel voor ster als voor driehoek. De draairichting van een motor wordt slechts veranderd door twee draden van de voedingskabel om te wisselen.

GJ_

Moderator

Op 19 mei 2019 17:52:31 schreef KlaasZ:..Hij kan niet zien of hij thuis een 1-fase of een 3-fase aansluiting heeft..

Aangezien hij het over 220V heeft kunnen we er van uit gaan dat het gewoon één fase en een nul is. Dat het in feite 230V is is een detail. In Nederland hebben we geen 3x230V netten meer. In de nabije omgeving is dat enkel in België nog op sommige plekken het geval.

Op 22 mei 2019 11:20:45 schreef herbert116:..Men kan draden van dezelfde kleur niet willekeurig aansluiten want dan loop je de kans dat het magnetisch veld van een van de wikkelingen tegenwerkt. Dat geldt zowel voor ster als voor driehoek.

Klopt als een bus!