Wekkerradio Philips 90 AS590 wekvolume aanpassen

Beste allemaal,

Al een hele tijd gebruik ik een oude Philips wekkerradio model 90AS590. Nadeel hiervan is, naast het ouderwetse uiterlijk, dat als je je laat wekken door de radio het geluid redelijk luid is. Dit model heeft 2 volume knoppen, waarvan 1 afzonderlijk voor de wekkerradio (auto) en de ander wanneer je de radio gewoon los aanzet. Maar ik zou de zachtste stand graag wat zachter hebben wanneer je wordt gewekt met de radio.

Kan ik egens een weerstand plaatsen? Bijvoorbeeld in het speaker circuit of op een potmeter?
Lijkt veel gedoe voor een oude wekker, maar het is 1 van de weinige die ik echt fijn in gebruik vind, nog afgezien van de rommel die (Philips) in de winkels ligt. En leuk om wat meer van schema's te leren.

Schema's: Potmeter van het alarm volume zit op de print en met blauw omcirkeld. Alvast bedankt

https://www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=39434

[Bericht gewijzigd door thewl op woensdag 15 mei 2019 09:19:21 (18%)

r86 of r90 kleiner maken zou kunnen werken. een serieweerstand tussen de speaker opnemen werkt ook wel, stel dat die speaker 8 ohm is, op 16ohm geeft deze ook veel minder geluid af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 mei 2019 21:10:18 schreef testman:
r86 of r90 kleiner maken zou kunnen werken. een serieweerstand tussen de speaker opnemen werkt ook wel, stel dat die speaker 8 ohm is, op 16ohm geeft deze ook veel minder geluid af..

Dank voor je snelle antwoord. Een serieweerstand tussen de speaker lijkt me het makkelijkste, aan wat voor eentje moet ik denken? De speaker is 8 ohm inderdaad.

Is het niet gevaarlijk dat iets te heet wordt, of geldt dat alleen als je het parallel zou zetten?

Lucky Luke

Golden Member

[offtopic]
"de website "postimg" wil berichten in het berichtencentrum weergeven" <sta niet toe> <sta toe>

Dabliep is dat voor site?

Je kunt je foto' s ook met de "Upload" knop toevoegen aan je bericht, dan staan ze rechtstreeks op circuitsonline.net in plaats van bij een derde partij. (In sommige oude topics ontbreken foto' s omdat de derde partij korter bestaan heeft dan circuitsonline, nog afgezien van andere onhandigheden van afhankelijkheid van derden)
[/offtopic]

Uhm.. En zo heb ik het schema dus niet bekeken, maar waarschijnlijk is de volumeknop een spanningsdeler en kun je daar een weerstand mee in serie zetten. (Aan de "bovenkant") Of parallel (aan de "onderkant"), maar dan is ' ie niet meer lineair logaritmisch. wordt het regelgedrag anders.

Serieweerstand voor de speaker wordt ook het " gewone " volume mee beperkt. (En zou inderdaad heet kunnen worden op hoog volume. Parallel aan de speaker moet je al helemaal niet doen, dan belast je de versterker extra en wordt dus niet alleen die weerstand heet maar ook de versterker. Plus dat het volume niet afneemt, tenzij heel abrupt en vrij definitief, maar alleen bij "laagohmige" parallelweerstanden)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Lucky Luke: Ja, aanvankelijk gedaan alleen leek het schema onleesbaar zelfs wanneer je erop klikt en zoomde. Maar zie aanpassing.

Misschien is een andere R86 of R90 weerstand zoals Testman voorstelde dan het beste, maar wat voor 1 is het beste of hoe kan ik dat meten?

maartenbakker

Golden Member

Waarom zo ingewikkeld met dat schema via postimg terwijl je gewoon naar de bron (freesm) kunt linken?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 mei 2019 23:47:01 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

R90 zou je kort kunnen vervangen door een draadbrug dan regelt de alarm level regelaar vanaf 'nul' net als de gewone volumeregelaar.

@maartenbakker: Dat kan wel, maar dan moet je het schema downloaden. Dat heb ik gedaan en de afbeeldingen uit het pdf bestand gehaald en geupload. Maar zie aanpassing in de OP.

@KGE: Ja dat zou natuurlijk ideaal zijn, dat hij gewoon als de normale volumeregelaar werkt. Gewoon een draadbrug zou voldoende zijn dus

Het is gelukt, KGE's tip opgevolgd en nu werkt hij als een gewone volumeknop. Top bedankt.

Nu hij toch nog open ligt, ik wilde het lampje vervangen van de zenderbalk. Ik heb 6,3V DC gemeten, maar als ik een lampje van 6 volt erop zet komt er een brom door de speaker als de radio aanstaat.
Dit was ook al zo voor de aanpassing trouwens.

Als de radio uit is hoor je heel in de verte de brom incl was zachte ruis door de speaker. Ook dat was voorheen al zo, maar heb me er nooit aan gestoord. Tijd voor nieuwe condensators?

KGE

Golden Member

Ik vermoed dat het 6V lampje een fors grotere stroom nodig heeft en dat de voeding van de wekkerradio dat niet aan kan. Ik zou proberen een witte LED met een weerstand in serie er voor in de plaats te zetten.

Daar kan ik me weleens in verdiepen, ben er nog niet meer verder gegaan.
En anders een gloeilampje met een lagere mA-waarde? Ik kan niet uit de schema's halen hoeveel en welke lampje aanbevolen wordt alleen het type-nr ervan.

Of het nou een led of gloeilamp wordt ik moet ze toch nog bestellen.