Type weerstand in Mesa Boogie

Goedemorgen,

Welk type weerstand kan ik het beste toepassen bij een (gitaar) buizenversterker? Specifiek gaat het over de Dual Rectifier van Mesa Boogie.
Op het internet heb ik gelezen dat betreft ruis en toleranties, metal-film weerstanden de voorkeur bieden ten opzichte van Carbon Composiet.
Echter zit ik nog met het gegeven betreft vermogen en max spanning. Voldoen 0,5W / 350V weerstanden? Of moet ik toch maar 1W / 500V weerstanden gaan kijken?

Ha Ricotjuh,

Ik zou de voorkeur aan metaalfilm geven maar dit is geen wet carbonfilm is voor laagfrequent zeker te gebruiken.
Maar ik verwacht dat metaalfilm gemakkelijker te verkrijgen is.
Waar is je weerstand geschakeld als dit bijvoorbeeld een stuurroosterweerstand is dan een dik plak weerstandsmateriaal nemen in verband met de ruis dus 1Watt of 1.5Watt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Kool composiet is niet erg courant meer ... voor de paar cent verschil tussen kool- en metaalfilm gebruik ik voor alles metaal tegenwoordig.

Waar je hier vooral op moet letten is dissipatie, neem je weerstanden liever wat ruimer in vermogen dan te krap.
Bij signaal voerende weerstanden kun je zo ongeveer alles gebruiken, maar zeker anode weerstanden staan toch wel wat vermogen te verstoken.

Ik zou minimaal 1W nemen voor alle weerstanden, voor de anode en weerstanden in voeding en eindtrap waarschijnlijk plaatselijk nog wat meer. Bij de voeding moet je misschien zelfs naar dikke draadgewonden toe.

Oké, dan is het wellicht slim om voor de 1W versies te gaan. Uitzondering op sommige posities van de eindstrap en voeding inderdaad.
Hieronder nog een stukje van de pcb. Hier is te zien dat Mesa wel onderscheid maakt in vermogen van de weerstanden. Maar ik hou zoals voorgesteld de 1W versie aan.
Mijn volgende vraag is, wat voor type condensator zijn de rode schijfjes? Dit zouden 100nF condensatoren zijn, maar in heel de versterker worden voornamelijk Orange Drop condensatoren gebruikt (ook voor de 100nF), maar op deze positie gebruiken ze andere types. Is dit dan een merkbaar verschil? Het gaat om C51 en C52 in de eindtrap

Dat zijn multilayer keramische condensatoren. Ze hebben wat betere HF eigenschappen dan sommige kunststof-condensatoren.

In deze toepassing vermoed ik dat je er alles kan in zetten, en dat het niet zoveel verschil maakt qua prestaties. Het is een versterker, geen radio :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Die vactrol die erin zit is al wat lastiger om aan te komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die heb ik gelukkig al. Maar newtone verkoopt ze onder andere

Op de print die ik heb, passen de 1W variant niet. De 1/2W versies wel. Dit zijn dan de MF50 versies van Multicomp. Had hier toevallig nog een hele serie van liggen.
Nu zie ik bij Banzai, Royal Ohm weerstanden liggen van 1W met de volgende afmeting: 4,0 x 10 mm. Deze zou wel passen. Maar dit zijn metal oxide weerstanden. Is het het sowieso slimmer om alsnog voor 1W weerstanden te gaan ongeacht een ander soort materiaal?!
Of volstaat voornamelijk de 1/2 versies en kan ik gewoon mijn eigen weerstanden toepassen. Op een aantal weerstanden in de voeding en in de eindtrap na dan.
Op het schema van de Mesa Boogie Mark iv staat overigens dat alle weerstanden 1/2W zijn, tenzij anders vermeld.