Welke probes voor 20MHz scope?

Goededag techneuten,

Ik ben nieuw en heb weinig tot geen kennis van werken met osciloscopen en wil toch kennis vergaren. Ik heb een Hameg 205 20mhz op de kop weten te tikken en heb een vraag over de testprobe. Helaas zaten deze er niet bij.

Als ik nieuwe kan vinden dienen deze aan bepaalde voorwaarden te voldoen of is zoeken naar testprobe van 20 mhz voldoende.
De scoop gaat gebruikt worden voor het uitlezen van motoren en scooters.

Ik hoop veel te kunnen leren van jullie ervaringen

groet

Velleman verkoopt die, ik heb er ook 2 (60Mhz)en ben er tevreden over.
Prijzen rond de 20E ... kan goedkoper mits een beetje zoeken.

LDmicro user.

Let op: Het kan geen kwaad als je probe al iets meer kan dan de scope. Dus als je een verder-geschikte 50MHz probe vind, dan kan je die ook best nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Kijk eens bij de bekende Chinese shops, ik ben daar al vaker aangenaam verrast door de bouwkwaliteit van een setje relatief goedkope probes.

Bijvoorbeeld:
https://www.banggood.com/DANIU-2pcs-P6100-DC-100MHz-Oscilloscope-Teste…

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 25 mei 2019 08:31:08 (30%)

Die wat sine geeft zijn opzich prima. Zolang je niet vergeet hoeveel ze gekost hebben zijn ze redelijk. Ik gebruik ze als mijn gooi en smijt probes en zodoende zijn het eigenlijk de enige die ik gebruik.

Op 25 mei 2019 08:23:42 schreef Sine:
Bijvoorbeeld:
https://www.banggood.com/DANIU-2pcs-P6100-DC-100MHz-Oscilloscope-Teste…

Hebben ze nu 1 van de plaatjes van het afstellen van de 10x stand horizontaal gespiegeld?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zijn besteld bij aliexpress Ben benieuwd
Dank voor de tip en ga alvast handleiding lezen van de scoop.
Is die ook ergens te verkrijgen op deze site in nederlands? HM205-2. Anders lees ik de engelse versie wel

grt

Ha rew,

Volgens mij niet is de grafiek ingangsspanning/frequentie bij oplopende frequentie is de maximale ingangsspanning kleiner.

@ikweethetniet,

Dat zijn prima probes maar andere vraag wat ga je precies meten alleen elektronica stuur en controle gedeelte of ook ontsteking ?
Dat laatste zijn behorlijke spanningen en mag je niet zwaar capacitief belasten misschien voor dat soort metingen een inductieve probe gebruiken!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 25 mei 2019 10:10:47 schreef rew:
[...]Hebben ze nu 1 van de plaatjes van het afstellen van de 10x stand horizontaal gespiegeld?

het plaatje met ondercompensatie staat idd links/rechts gedraaid.

Voor het meten van senoren, maar ook de weerstanden, en toerental.
Nokkenassignaa, injectietijdstip, het ontstekingstijdspunt etc.

[Bericht gewijzigd door ikweethetniet op zaterdag 25 mei 2019 14:43:51 (54%)

fred101

Golden Member

Dan heb je meer aan een scoop-meter.

Signalen op sensors kan je meten, tenminste als de response een variërende spanning is. Als het aan/uit is heb je eigenlijk geen scoop nodig.

Toerental meten kan een scoop niet zomaar vanzelf. Hij geeft alleen spanning Y op moment X. De gebruiker moet een signaal vinden wat gerelateerd is aan het toerental. Op de dynamo of bv een sensor. Daarna kun je (met een rekenmachientje) de frequentie afleiden van de periode tijd die de scoop laat zien.

Weerstanden kun je niet met een scoop meten.

Ontsteking: Blijf weg van de hoogspannings kant van een ontsteking. Zonder heel speciale probes ga je daarmee je scoop opblazen. Ook hier moet je zelf wat met de data doen.

Hij geeft bv geen ontstekings-tijdpunt. Hij kan wel het tijdverschil tussen 2 signalen zichtbaar maken. Je gebruikt dan 2 kanalen en zult dat verschil zelf moeten aflezen mbv de graticule (het rooster voor de beeldbuis) Als de scoop op 10ms per divisie staat en er 4 vakjes verschil zit tussen kanaal A en B dan is dat 40 ms.

Voor dit soort dingen (relaties tussen kanalen) is het belangrijk dat je de triggering goed hebt staan. Als er bv 1000 pulsen op kanaal A voorbijgaan voor je 1 puls op B hebt en op A triggert is er een grote kans dat je op B niks ziet. In zo'n geval trigger je op B.

Je kunt wel het 12V ontsteek signaal op je bobine meten maar dan weet je nog niet of dat hij op tijd staat. Met een stroboscoop gebruik je streepjes op het vliegwiel als "signaal A" en de door je klem opgepikte ontstekingspuls omgezet in licht als B. Daar kan een scoop niks mee. Je kunt zoiets wel doen door bv met een magneetje en hallsensor of een lichtsluisje met gaatje in pully het streepje om te zetten in iets wat de scoop kan lezen op zijn ene kanaal. Als je een stroboscoop hebt kun je de lichtflits mbv een fotocell omzetten in het tweede scoop signaal. Er zijn ook manieren om dat aan de HV kant te meten zolang je maar niet je probe aan de HV hangt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Nee dat doen 'we' gewoon capacitief; strookje alufolie om de bougiekabel en daar de scope input op. BMW verkoopt een verloopje die je tussen de penbobine en de bougie doet. Vervolgens aansluiten op de kast. In de TIS staat een foto wat de vorm van de puls zoals die er uit hoort te zien.
Mja, ik ga natuurlijk niet zo'n knetter duur dingetje kopen. Nergens voor nodig. Wat ik zelf kan maken doe ik. Geld kan ik maar een keer uitgeven, en dan weet ik nog wel leukere dingen te verzinnen om het aardse slijk van eigenaar te doen wisselen. Hmm, ik ben een beetje plechtstatig vandaag :-)

GJ_

Moderator

Op 29 mei 2019 19:26:43 schreef RAAF12:
Nee dat doen 'we' gewoon capacitief; strookje alufolie om de bougiekabel en daar de scope input op.

Zo je niet liever gewoon een stuk geïsoleerde draad een klein stukje mee laten lopen op enige afstand? De isolatie van bougiekabels is tamelijk onbetrouwbaar, ze kunnen vervelend lekken.

RAAF12

Golden Member

Als het oude rubberen kabels zijn lijkt mij dat een goed idee, bij siliconen kabel is dat niet nodig. Laat ik het voorzichtig stellen, ik heb in mijn leven heb ik nog geen door ouderdom vergane siliconenkabels gezien. Wellicht zijn er automonteurs met andere ervaringen? En het laat onverlet dat de experimenterende medemens met de capaciteit kan spelen door het oppervlakte van de geleidende stof te veranderen!

fred101

Golden Member

Ik weet dat het kan maar als je niks van scopen weet en geen voor automotive gebouwde scoop hebt is dat niet verstandig om zelf te gaan knutselen. Ook moderne kabel kan gaan lekken/overslaan. Dat heb ik bij een Defender gehad.

Ik ken iemand die met zo'n stukje alu (bij een oude series LandRover) zijn scoop heeft opgeblazen. Alufolie is heel sterk capacitief koppelen. Beter zoals stroboscopes het doen (ik denk inductief want die klemmen lijken veel op de constructie van stroom probes) Als je dat goed afsluit is het veilig en kunnen er geen piekspanningen ontstaan.

Mijn eerste motor had een probleem met doorslaan. Ik had als student geen geld voor nieuwe dus had ik de hele zooi met siliconen kit in gesmeerd. Rondom de overslag plaats zat een meer dan een cm dikke laag, Dat hielp weinig.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 4 juni 2019 11:13:26 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Voor bougiekabels kun je een inductieve pick-up nemen...

https://www.aeswave.com/images/products/16880.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com