vraagje thuisstudie elektrotechniek (NCOI, LOI, NTI etc.)

Zijn er hier mensen aanwezig die momenteel werken in de Elektrotechniek na een thuisstudie in de richting Elektrotechniek?
ik vraag me af hoe aansluitend deze studies zijn in de praktijk.
En hoe een thuisstudie Elektrotechniek is?
Of als je überhaupt werkend ben in de Elektrotechniek, hoe serieus nemen werkgevers deze thuisstudies?
Dus hieronder graag je ervaring posten.

Ben benieuwd, ben zelf een beetje thuis aan het prutsen met de Arduino. Ik vind het leuk en ik zit er over na te denken werk te maken van mijn hobby. Dus misschien een thuisstudie.

greets!!

Hangt er een beetje van af wat je achtergrond in de techniek is. Heb je al eens een basis opleiding gehad? Of tot nu alles autodidactisch opgepakt?

Je noemt het trouwens electrotechniek - maar je post dit in electronica... Wil je de automatisering/electronica in, of echt de electrotechnische installaties? Afhankelijk van je doel kun je namelijk ook nog beter je studie-richting bepalen.

Over het algemeen zijn de thuisstudies van de instellingen die je noemt prima - maar ik zou je wel adviseren een adviesgesprek met een docent aan te vragen hij/zij kan dan beter je kennis en kunde inschatten en een goed advies geven. Afhankelijk van je kennis en achtergrond zal er namelijk meer focus moeten liggen op theorie, of juist op praktijk.

Zit op dit moment in dezelfde lijn - ben na jaren weer eens de elektrotechniek aan het oppakken. Maar mijn basis/achtergrond zit hier wel in. Dus met een paar korte cursussen hoop ik mijn Stipel certificaten weer bij elkaar te hebben (AVP-LS, NEN, VCA, etc...).

Je noemt het trouwens electrotechniek - maar je post dit in electronica... Wil je de automatisering/electronica in, of echt de electrotechnische installaties? Afhankelijk van je doel kun je namelijk ook nog beter je studie-richting bepalen.

Ik zou vooral vacatures en bedrijven bellen.

Misschien ziet iemand of iedereen jou veel meer zitten als programmeur in de elektro en is dat stukje elektro helemaal geen punt meer.

Ik ben zelf huiverig voor (late) opleidingen. Ik geloof namelijk niet zo erg in scholing binnen een vak dat zo snel veranderd.

Gewoon bellen, open sollicitaties, beurzen en open dagen bezoeken etcetera. Ga niet veel tijd en geld verspillen voor papieren die je alleen nodig hebt bij de saaiste uitgekauwde banen zonder toekomst.

In de automatisering en installatietechniek zal misschien nog wel gaan met zo'n studie, echt elektronica is waarschijnlijk veel moeilijker, omdat je bij die laatste veel meer kennis er ervaring moet hebben voordat je begint nuttig te zijn voor een werkgever.

Hoewel het erg ingewikkeld kan worden als je complete fabrieken moet besturen, zijn kleine projectjes vaak "sensortje hier, ventieltje daar, frequentieregelaartje en een PLC die een riedeltje afloopt". Als je een klein bedrijf kunt vinden dat relatief kleine projecten doet, met een ervaren PLC programmeur die je kan begeleiden, zit je gebeiteld. Die markt is nu zo krap, er is nauwelijks personeel te vinden, dat zulke bedrijven al snel kiezen voor iemand zonder ervaring met een goed stel hersens die graag wil leren.

Ik heb zelf zo'n 10 jaar in de automatisering gezeten, en dat zou ik je absoluut aanraden; er is volop werk (zeker nu), en dat zal er ook altijd blijven, omdat automatisering vaak maatwerk is, en dus niet in een ver land gedaan kan worden. Ik ben ooit helemaal zonder opleiding (zelfs geen middelbare school diploma...) begonnen als PLC programmeur.

Op 18 mei 2019 22:31:21 schreef K7Jz:
Ik ben zelf huiverig voor (late) opleidingen. Ik geloof namelijk niet zo erg in scholing binnen een vak dat zo snel veranderd.

@K7Jz: dat impliceert dat je helemaal niet gelooft in opleidingen, dus een HBO of universiteit is in jouw beleving volstrekt nutteloos?

Ook de elektronica veranderd niet zo snel; een opleiding van 40 jaar geleden is nog steeds relevant. De natuurkunde veranderd namelijk nooit. Weerstanden, condensators, en spoelen doen nog hetzelfde als toen. Transistors, diodes, opamps en comparators ook, alleen zijn ze nu beter, sneller en goedkoper doen toen.

Natuurlijk is er wel iets veranderd; SMD techniek versus TH, en de opkomst van microcontrollers, maar dat is niet in een jaar gebeurd, en met een andere ervaren engineer in de buurt is dat ook snel genoeg te leren.

Overigens vind ik een NTI/LOI/NCOI opleiding vaak een grote rode vlag; ik heb liever iemand met hobby-ervaring die graag wil leren dan iemand met een schriftelijke cursus lezen heeft gevolgd bij zo'n instelling.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het ligt eraan of je zo'n studie afsluit met een "echt" examen. Ik heb in een lang verleden meet en regeltechniek 4 jaar aan loi gedaan. Deze werden afgesloten met bemetel examens.
Alleen certificaten van opleiders zegt niet zoveel.

Als je zoiets doet als aanvulling op een solide bak kennis en ervaring is daar nog best wat voor te zeggen, maar zo'n cursus gebruiken als basis heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Dommer wordt je er natuurlijk nooit van, en naast de kennis die je ermee opdoet, geeft het naar je toekomstige werkgever ook aan dat je gemotiveerd bent en graag wilt leren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 mei 2019 22:06:41 schreef den_tichel:
Hangt er een beetje van af wat je achtergrond in de techniek is. Heb je al eens een basis opleiding gehad? Of tot nu alles autodidactisch opgepakt?

Ik heb geen werkervaring in de techniek. Enigste opleiding die ik heb gehad is HAVO richting economie en maatschappij. Ja thuis een beetje prutsen met de Arduino en basisschakelingen opbouwen. Dat kan je autodidactisch noemen. Ik noem het maar prutsen / hobbyen

Op 18 mei 2019 22:06:41 schreef den_tichel:
Je noemt het trouwens electrotechniek - maar je post dit in electronica... Wil je de automatisering/electronica in, of echt de electrotechnische installaties? Afhankelijk van je doel kun je namelijk ook nog beter je studie-richting bepalen.

Ik zit te denken aan de richting Industriële installaties en systemen. Dat is electrotechnische installaties en deels automatisering?

Op 18 mei 2019 22:06:41 schreef den_tichel:
Over het algemeen zijn de thuisstudies van de instellingen die je noemt prima - maar ik zou je wel adviseren een adviesgesprek met een docent aan te vragen hij/zij kan dan beter je kennis en kunde inschatten en een goed advies geven. Afhankelijk van je kennis en achtergrond zal er namelijk meer focus moeten liggen op theorie, of juist op praktijk.

Ik hoop dat het in het algemeen prima is bij die instellingen. Als ik de slechte ervaringen lees van mensen op het internet krijg ik meer het idee van niet. Maar ja, misschien worden er ook gewoon meer slechte ervaringen gedeeld op het internet en niet de goede ervaringen. Hoe weet jij hoe de thuisstudies zijn? Zelf ervaring gehad bij één van die instellingen?

Ik heb zelf enige delen gedaan bij Dirksen (Ik heb geen idee of hun nog bestaan)
Toendertijd (denk een mid-jaren 80) was het op zich heel erg aan te raden om de extra boeken er bij te kopen, in de boeken werd het net wat uitgebreider uitgelegt.
Maar al met al was ik er tevreden over, ik heb er in Nederland eigenlijk weinig aan gehad, maar dat is een ander verhaal.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 19 mei 2019 18:45:52 schreef AmperAmpèreCorsair:
Ik zit te denken aan de richting Industriële installaties en systemen.

Dat is een begin; binnen dat vakgebied zijn er nogal wat verschillende functies mogelijk. Wil je monteur worden (machines bouwen, meestal aan de hand van tekeningen die iemand anders gemaakt heeft), storingsmonteur (dat is een stuk moeilijker omdat je echt moet begrijpen hoe alles werkt, maar dat kan een functie zijn waar je naartoe gaat werken), elektrotechnisch tekenaar (het ontwerpen en tekenen van installaties, vaak met E-plan e.d.), PLC programmeur, of nog iets anders?

Dit is allemaal een beetje toegespitst op machinebouw, voornamelijk omdat ik daar zelf vandaan kom. Er zijn ook nog een hele vakgebieden rondom energie distributie, HVAC (heating, ventilation, airconditioning), beveiligingssystemen, etc. waar ik allemaal geen verstand van heb.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dirksen bestaat nog steeds: https://www.dirksen.nl Heb er oa basiscursus electronica, practische digitale techniek en industriele automatisering gedaan, ergens in de 80er jaren. Beviel mij toen best. Je moet nu eerst wel een keuze maken welke richting je op wil.

6,5 jaar geleden had ik hetzelfde idee. Ik prutste wat met elektro en dacht er over na om van die hobby mijn werk te maken. Begonnen met één dag per week meelopen bij een elektrotechnisch bedrijf dat actief is in de industriële automatisering. Dat vond ik zo leuk dat ik mij verder wilde ontwikkelen op HBO niveau. Ik had echter enkel een MBO niveau 3 opleiding in een heel andere richting.

Boeken gekocht uit jaar 4 en jaar 5 Havo. 1,5 jaar lang in de vroege ochtend voor het werk een paar uurtjes leren. Vervolgens havo diploma gehaald door staatsexamen te doen.

5 jaar geleden gestart met de opleiding HBO industriële automatisering bij Dirksen opleidingen. Inmiddels in de afrondende fase; doel is om in juni af te studeren. De meeste vakken sluiten wel aan op het werk. Een groot deel van de studiepunten haal je met praktijkopdrachtdrachten die je uitvoert op het bedrijf, en door aan te tonen dat je dagelijkse werkzaamheden zijn gerelateerd aan de opleiding.

Inmiddels werk ik fulltime als PLC programmeur en soms ook als hardware engineer. Werken met programmeeromgevingen (als TIA portal, PC Worx, TwinCAT, RSLogix, etc.) en tekenprogramma's (Eplan, AutoCAD, Inventor) wordt je overigens niet aangeleerd tijdens de opleiding. Dat zul je jezelf in het bedrijf eigen moeten maken.

De opleiding heeft mij zeker verder geholpen. Ik ben nu in staat om zowel grote als kleine projecten zelfstandig vanaf het ontwerpen tot en met het testen te volbrengen. Ook kan ik op organisatorisch vlak wat bijdragen in projecten. Ik kan altijd rekenen op hulp van collega's wanneer nodig, maar intussen kan ik zelf ook als klankbord functioneren voor collega's. Eg leuk!

Belangrijkste tip: vind een bedrijf waar je de kans krijgt om je te ontwikkelen. Voor de opleiding bij Dirksen is dit een vereiste om je studiepunten te kunnen halen.

Op 19 mei 2019 09:07:42 schreef SparkyGSX:

[...]
@K7Jz: dat impliceert dat je helemaal niet gelooft in opleidingen, dus een HBO of universiteit is in jouw beleving volstrekt nutteloos?

...

Korte antwoord: "ja". In de praktijk is het wat gecompliceerder. Ik kan me voorstellen dat het voor een technische vwo'er leuker is om van 18 - 24 jaar met solarauto's, kunstmanen of specifieke lasertoepassingen bezig te zijn en waarschijnlijk is dat zeker nuttiger dan 6 jaar lang bij een grote provider internetmodems te installeren... maar dan!

Iemand die dezelfde 6 jaar lang goede begeleiding en ook vrijheid heeft gehad kan met werken (of opwerken) en niet blijft hangen in dat eentonige gestandaardiseerde werk ook heel ver komen en misschien zijn die mensen onder de streep nuttiger dan al die studenten die hoogdravende studies achter de rug hebben.
Uiteindelijk nemen deze ook maar een baantje dat zich op het juiste moment (met stevig salaris) presenteert. Ik durf te wedden dat er van al die studenten van de eerder genoemde solarautoraces het meerendeel gewoon een stoffig IT baantje heeft gevonden dat ze ook hadden kunnen doen na een jaartje goede interne opleiding na het VWO.

Ik kan zelf van mijn HBO elektro-opleiding zeker 90% wegwuiven. En als 18 jarige is het nog geen keiharde verloren tijd. Als TS zelf al wat ouder is (of gewoon optijd mijn wijze raad leest): Ga werken! Poten in de modder, juist de bedrijven die daar voor open staan zijn de leukste en beste bedrijven om voor te werken.

Hoe meer papierwerk ze bij sollicitatie vragen hoe meer papierwerk je in de uiteindelijk baan tegenkomt.

Op 20 mei 2019 17:17:05 schreef K7Jz:
[...]
Als TS zelf al wat ouder is (of gewoon optijd mijn wijze raad leest): Ga werken!

ik ben bijna 27:P en werk trouwens als productiemedewerker bij een depot.:P

Op 20 mei 2019 17:17:05 schreef K7Jz:
Hoe meer papierwerk ze bij sollicitatie vragen hoe meer papierwerk je in de uiteindelijk baan tegenkomt.

ja, zittend werk staat mijn hoofd niet naar. Althans dat denk ik nu.

Op 19 mei 2019 20:05:00 schreef walkura:
Ik heb zelf enige delen gedaan bij Dirksen (Ik heb geen idee of hun nog bestaan)
Toendertijd (denk een mid-jaren 80) was het op zich heel erg aan te raden om de extra boeken er bij te kopen, in de boeken werd het net wat uitgebreider uitgelegt.
Maar al met al was ik er tevreden over, ik heb er in Nederland eigenlijk weinig aan gehad, maar dat is een ander verhaal.

Ziet er in ieder geval interessant uit, die opleidingen van Dirksen. Zal me er verder in verdiepen. bedankt.

Op 19 mei 2019 20:07:36 schreef SparkyGSX:
[...]Dat is een begin; binnen dat vakgebied zijn er nogal wat verschillende functies mogelijk. Wil je monteur worden (machines bouwen, meestal aan de hand van tekeningen die iemand anders gemaakt heeft), storingsmonteur (dat is een stuk moeilijker omdat je echt moet begrijpen hoe alles werkt, maar dat kan een functie zijn waar je naartoe gaat werken), elektrotechnisch tekenaar (het ontwerpen en tekenen van installaties, vaak met E-plan e.d.), PLC programmeur, of nog iets anders?

Dit is allemaal een beetje toegespitst op machinebouw, voornamelijk omdat ik daar zelf vandaan kom. Er zijn ook nog een hele vakgebieden rondom energie distributie, HVAC (heating, ventilation, airconditioning), beveiligingssystemen, etc. waar ik allemaal geen verstand van heb.

monteur of storingsmonteur lijkt me wel wat. Gewoon bouwen van machines of werken bij de technische dienst.

Als denkt in de richting van monteur/storingsmonteur moet je ook mechanisch de nodige vaardigheid hebben. Als je een zg. "handige Harry"type bent, ben je op de goede weg. Zeker als je als zelfstandig storingsmonteur op weg gaat heb je ook een mechanische achtergrond nodig. Gezien je leeftijd zou ik er wel vaart achter zetten.

Als monteur moet je wat basiskennis hebben, en secuur werken. Het voordeel is dat je met beperkte kennis kunt beginnen, mits een ervaren monteur je kan begeleiden. Als storingsmonteur ben je veel meer op jezelf aangewezen, moet je aan de hand van symptomen van een storing gaan achterhalen wat er aan de hand is, en dat in de praktijk veelal met tekeningen die niet meer overeenkomen met de werkelijkheid. Geen bedrijf zal je daarvoor aannemen als beginner, maar dat is zeker wel iets waar je in een bedrijf naartoe kunt werken.

Je kunt proberen een bedrijf te vinden dat je een leer/werkplek wil bieden. Voor bedrijven is scholing van werknemers vaak fiscaal interessant, het is vooral de tijd van de werknemers dat ze geld kost. Als je bereidt zou zijn een cursus in je eigen tijd te doen, en na de cursus minimaal een jaar bij het bedrijf blijft werken (anders moet je meestal de cursus gedeeltelijk terugbetalen), is er vast wel wat te regelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Voor storingsmonteur moet je "gevoel"hebben.Je moet als het ware kunnen denken zoals een machine. Wat gebeurd er nu? en daarna?
Ik ken genoeg mechanische storingsmonteurs die geen idee hebben HOE iets werkt..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 20 mei 2019 21:12:22 schreef AmperAmpèreCorsair:
ik ben bijna 27:P en werk trouwens als productiemedewerker bij een depot.

Dan heb je nog een lange weg te gaan, ik was bijna klaar op die leeftijd. Ik kwam op mijn 16e "vroege leerling en een klas overgeslagen" van school met twee diploma's, metaal en autotechniek. Ben daar een aantal jaren werkzaam in geweest, maar na een paar jaar had ik het wel gezien. Ben daarna door gaan leren tot mijn 30e Eerst elektro gedaan, "werken en leren" daarna besturingstechniek, meet en regeltechniek en als laatste elektronica, waar ik nog steeds in werkzaam ben.

ja, zittend werk staat mijn hoofd niet naar. Althans dat denk ik nu.

ligt eraan hoe ver je doorgaat met leren, vaak komt er toch wel zittend werk bij. Vooral in de machinebouw als je als programmeur aan het werk gaat of in de industriële automatisering.

Ziet er in ieder geval interessant uit, die opleidingen van Dirksen. Zal me er verder in verdiepen. bedankt.

Daar is ook niets mis mee, Dirksen staat nog steeds goed bekent.

monteur of storingsmonteur lijkt me wel wat.

Storingsmonteur is ook leuk, maar daar komt meer bij kijken dan alleen elektro. Daar zit ook veel mechanica bij, en dat moet je liggen. Ik had toen collega's die naar huis gingen als het mechanisch was, die hoefde ook niet meer te komen bij dat bedrijf en terecht.

Gewoon bouwen van machines...

Voor de machinebouw geld eigenlijk het zelfde als hierboven, komt veel mechanica bij en inzicht hoe een machine werkt. Zonder dat inzicht wordt het moeilijk denk. En vergeet de machine richtlijnen niet, dus gewoon bouwen is er niet bij. Ik heb heel veel aan de metaal en autotechniek opleiding gehad, vooral aan het constructieve en mechanische voor de machinebouw.

of werken bij de technische dienst.

Dat ligt helemaal aan het bedrijf waar je werkt en aan de kundigheid van de TD. Heel vaak gaat dat niet echt ver, als het te moeilijk wordt komen de experts om de hoek kijken. Als ik voor een storing bij een bedrijf kwam zagen de TD'ers het niet zitten of ze wisten er te weinig van. En dan komt er toch weer een bedrijf van buiten af bij.

Ik ken nog een bedrijf waar ik veel kwam, als je een TDér zocht zaten ze te kaarten in het koffie hok. Dus toch weer dat zittende werk. :) De werkzaamheden daar was het smeren van machines, TL verlichting vervangen en de pneumatische installatie ontvochtigen en de wat kleinere reparaties. Als je daar warm voor loopt moet je dat zeker gaan doen. :)

Op 20 mei 2019 17:17:05 schreef K7Jz:
Ga werken! Poten in de modder, juist de bedrijven die daar voor open staan zijn de leukste en beste bedrijven om voor te werken.

Precies. Ik heb ook tot mijn knieën in bloedwater gelopen of onder de vloer tussen de ratten "zo groot als konijnen". Was op een grote slachterij waar we storingen deden, het is niet het schoonste werk maar het zijn wel bedrijven waar enorm veel techniek in zit. En als je daar doorheen kunt prikken is het niet zo erg als je daar heen moet voor een storing. Maar tegenwoordig worden ze grootgebracht met de mobiele telefoon, tablet en PC. Ze doen graag iets in de richting van management of economie, daar blijf je lekker schoon van. Tenminste wat je handen betreft, geestelijk moet ik het nog zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 mei 2019 17:17:05 schreef K7Jz:
[...]

-knip-

Ik kan zelf van mijn HBO elektro-opleiding zeker 90% wegwuiven. En als 18 jarige is het nog geen keiharde verloren tijd. Als TS zelf al wat ouder is (of gewoon optijd mijn wijze raad leest): Ga werken! Poten in de modder, juist de bedrijven die daar voor open staan zijn de leukste en beste bedrijven om voor te werken.

Hoe meer papierwerk ze bij sollicitatie vragen hoe meer papierwerk je in de uiteindelijk baan tegenkomt.

Op basis van wat ik gezien heb is het op dit moment enorm lastig, en vaak gewoon onmogelijk, om een baan te krijgen puur op basis van hobbykennis. 10, 15 jaar geleden zag je dat nog vrij vaak, en ik ben het met je eens dat dat soms eigenlijk de beste mensen opleverde (goede praktische kennis, en out of the box kunnen denken). Maar zonder de juiste papieren kom je gewoon niet langs de hrm mensen en vaak ook niet langs managers die het risico niet willen nemen en de kennis vaak ook niet kunnen beoordelen.

Enige uitzondering is misschien zzp'en. Maar dan moet je het opdrachten binnenhalen deel wel goed in de vingers hebben, wat een skill is die niet iedereen in huis heeft.

@AmperAmpèreCorsair: Ik zou voor je een studie aanpakt wel goed kijken naar de inhoud van het vakkenpakket, en of het goed aansluit bij wat je zoekt. Elektrotechniek achtige studies bevatten vaak ook een flinke dosis wiskunde (filters doorrekenen, fourier en laplace transformaties e.d.), en dat moet je liggen. Als je nu werkt met arduino's, dan zoek je misschien meer iets in de digitale hoek of richting informatica.

Op 21 mei 2019 11:53:17 schreef RickD007:
[...]
Maar zonder de juiste papieren kom je gewoon niet langs de hrm mensen en vaak ook niet langs managers die het risico niet willen nemen en de kennis vaak ook niet kunnen beoordelen.

Enige uitzondering is misschien zzp'en. Maar dan moet je het opdrachten binnenhalen deel wel goed in de vingers hebben, wat een skill is die niet iedereen in huis heeft.

@AmperAmpèreCorsair: Ik zou voor je een studie aanpakt wel goed kijken naar de inhoud van het vakkenpakket, en of het goed aansluit bij wat je zoekt. Elektrotechniek achtige studies bevatten vaak ook een flinke dosis wiskunde (filters doorrekenen, fourier en laplace transformaties e.d.), en dat moet je liggen. Als je nu werkt met arduino's, dan zoek je misschien meer iets in de digitale hoek of richting informatica.

Juist, maar vergeet niet dat er genoeg bedrijven zijn die geen managers en hrm hebben. Als je bij wijze van spreken 10 kleinere elektriciëns (*) afbelt en voorstelt om een week (neem zelf dan vakantie van je huidige baan) voor nop te proefdraaien. Je kan dan even snuffelen of je het werk en de baan leuk vindt, als de vakman herkent dat jij toch wel heel snel en handig die draden trekt en 'WCDtjes' monteert dan kan je misschien meteen aan de bak.

Daarna is het hopen, gokken op een leuke baas met leuk werk, dus liever niet 500 huurhuizen van elektra voorzien, maar gekke installaties met domotica in grote villa's of bedrijven voorzien van WIFI/beveiliging etcetera.. óf de slachterijen van Lambiek ;)

Als je banen gaat zoeken kom je als eerste bij de grote installateurs terecht, die moet je eigenlijk vermijden als je niet 18 bent met de perfecte stapel papieren. Je moet juist zoeken naar bedrijven met veel techniek en een joviale club monteurs waarbij de voorman nog wel een klusje heeft voor iemand die niet al teveel salaris vraagt (in het begin).

Je zou jezelf wel al van flink wat kennis kunnen voorzien op de geijkte succesmarkten: zonnepanelen, laadpalen, beveilingscamera's, wifi, computernetwerken etc. Dit door gewoon handleidingen van producten te downloaden, doorlezen, uitzoeken. Waarom, welke kabels, hoe dik, waarom zo dik, waarom AC, waarom DC, hoeveel vermogen, wat betekent dat etc. Lekker doorgaan met Arduino natuurlijk, de lat een beetje hoger leggen voor jezelf en iets moois bouwen wat je met een video demonstreert voor potentiele werkgevers.

(*) elektriciens of koemelkmachineleveranciers, autowasstraatbouwers, scheepselektronicaspecialisten etcetera..

Lambiek

Special Member

Op 21 mei 2019 12:42:11 schreef K7Jz:
óf de slachterijen van Lambiek ;)

Gelukkig was dat maar één van de vele bedrijven waar ik kwam. :) En het was gelukkig allemaal industrie en automatisering, moet er niet aan denken dat draden trekken. :r

..., scheepselektronica specialisten.

Dat is ook leuk, maar niet voor een beginner. Heb daar nog regelmatig mee te maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 20 mei 2019 21:12:22 schreef AmperAmpèreCorsair:..of werken bij de technische dienst.

De meeste bedrijven hebben geen echte TD meer. Die zijn de afgelopen 20 jaar bijna volledig ontmanteld. Bedrijven waar voorheen 50 techneuten rondliepen doen het nu met minder dan 10. Alleen nog ombouw en zekeringen vervangen. Als het ingewikkelder/leuker word moeten ze een extern bedrijf inschakelen.

Op 21 mei 2019 11:53:17 schreef RickD007: Enige uitzondering is misschien zzp'en. Maar dan moet je het opdrachten binnenhalen deel wel goed in de vingers hebben,...

Op het moment, de laatste jaren, moet je vooral goed kunnen selecteren en vriendelijk afwimpelen anders word er gewoon veel te veel werk binnen gegooid. Er is veel te veel werk en er zijn veel te weinig mensen.

Lambiek

Special Member

Op 21 mei 2019 15:16:47 schreef GJ_:
Er is veel te veel werk en er zijn veel te weinig mensen.

Ja daar heb je helemaal gelijk in GJ, probeer maar eens iemand te krijgen tegenwoordig. En dan het liefst iemand die zijn vak verstaat, als je ziet wat er tegenwoordig ook aangeknoeid wordt door sommigen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 mei 2019 09:37:29 schreef Lambiek:
Storingsmonteur is ook leuk, maar daar komt meer bij kijken dan alleen elektro. Daar zit ook veel mechanica bij, en dat moet je liggen. Ik had toen collega's die naar huis gingen als het mechanisch was, die hoefde ook niet meer te komen bij dat bedrijf en terecht.

Op 21 mei 2019 09:37:29 schreef Lambiek:
Voor de machinebouw geld eigenlijk het zelfde als hierboven, komt veel mechanica bij en inzicht hoe een machine werkt. Zonder dat inzicht wordt het moeilijk denk. En vergeet de machine richtlijnen niet, dus gewoon bouwen is er niet bij. Ik heb heel veel aan de metaal en autotechniek opleiding gehad, vooral aan het constructieve en mechanische voor de machinebouw.

Op 20 mei 2019 21:28:48 schreef toeter:
Als denkt in de richting van monteur/storingsmonteur moet je ook mechanisch de nodige vaardigheid hebben. Als je een zg. "handige Harry"type bent, ben je op de goede weg. Zeker als je als zelfstandig storingsmonteur op weg gaat heb je ook een mechanische achtergrond nodig. Gezien je leeftijd zou ik er wel vaart achter zetten.

Kan ik eigenlijk beter Mechatronica of werktuigbouwkunde doen. Bij beide opleidingen leer je naast de mechanica ook basis elektrotechniek. Ja, mijn leeftijd is wel een groot minpunt denk ik. Vraag me ook af hoe moeilijk het word hierdoor. Bedrijven en dan met name grote bedrijven heb ik het idee nemen liever jonge leerlingen aan. Een reden hiervan is ook denk ik, omdat het goedkoper is? En omdat jongere leerlingen langer meegaan?

Heb wel interesse in de vakopleiding die NCOI aanbied. Ben er wel twijfelachtig over, want lees wel vaak dat lessen van NCOI worden verschoven, soms naar een stad tientallen kilometers verder weg, dat voorkennis toch wel vereist is ook al wordt aangegeven dat er geen voorkennis nodig is. En dat leerlingen zakken omdat ze de voorkennis niet hadden. Ga wel ff bellen naar NCOI om te kijken hoe het zit.

iig, bedankt voor al de reacties en ervaringen!

Op 21 mei 2019 15:16:47 schreef GJ_:
[...]De meeste bedrijven hebben geen echte TD meer. Die zijn de afgelopen 20 jaar bijna volledig ontmanteld. Bedrijven waar voorheen 50 techneuten rondliepen doen het nu met minder dan 10. Alleen nog ombouw en zekeringen vervangen.

Oh? Hier was ik me niet van bewust, dat de TD aan het krimpen is.

Enig idee hoe toekomstbestendig de machinebouw is?

Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 15:57:10 schreef AmperAmpèreCorsair:
Kan ik eigenlijk beter Mechatronica of werktuigbouwkunde doen. Bij beide opleidingen leer je naast de mechanica ook basis elektrotechniek.

Dat is ook leuk, als er in onze tijd een opleiding mechatronica was geweest had ik die waarschijnlijk gedaan om mee te beginnen.

Ja, mijn leeftijd is wel een groot minpunt denk ik. Vraag me ook af hoe moeilijk het word hierdoor. Bedrijven en dan met name grote bedrijven heb ik het idee nemen liever jonge leerlingen aan.

Ik denk dat dat best nog wel eens mee kan vallen, als je soms hoort hoe lang bedrijven opzoek zijn naar mensen. In de techniek is een schreeuwend tekort en dat wordt alleen maar erger.

Een reden hiervan is ook denk ik, omdat het goedkoper is? En omdat jongere leerlingen langer meegaan?

Dat wel een beetje over tegenwoordig.

Enig idee hoe toekomstbestendig de machinebouw is?

Machines zijn altijd nodig, daar hoef je niet zo bang voor te zijn denk. En in de machinebouw kun je een paar kanten op, technisch tekenaar, ontwerper, constructeur, draaier, machinebouwer, programmeur.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.