DCDC converter.

Op 26 mei 2019 04:21:38 schreef SparkyGSX:
@blurp: dat gaat alleen op als je in continuous conduction mode zit!

Klopt, als je hem niet belast zal er wel meer dan 7.2V uitkomen. Wil het ook niet verdedigen als goede oplossing!

@rew: wat is precies je omgeving?
Want afhankelijk wat je aan die 48V hangt moet je toch iets aan isolatie doen en dan kun je best veel kant en klare converters kopen.

Als je er 100 koopt hoef je ook geen 2 tientjes meer te rekenen, en als je de ontwikkeltijd van een fatoenlijke geisoleerde 48VDC/5VDC converter commercieel meerekend kom je al snel op een ander sommetje

Vrijwel alle IO van dit bordje zit "isolated" ten opzichte van de core(*). Dus dat de core aan de 48V vastzit kan m.i. geen kwaad. Huidige situatie is dat ik een random dure isolated 48V->5V heb gekozen en dan de print zo heb gemaakt dat die op een carrier bordje inderdaad de boel kan voeden.

Dus zo nodig kan er tzt een isolated ding op, maar vooralsnog mik ik op non-isolated. (mijn "dochterbordje" is dus degene waar de 48V IN- aan de GND van het hele systeem gekoppeld wordt).

(*) Uitzonderingen: de statusled en de resetbutton. Maar die komen dan elektrisch niet naar buiten, dus kan je als "niet IO" beschouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dan is een gewone buck inderdaad prima. Alleen jammer dat heel veel makkelijke chippies geen 48V vreten. Maar ze zijn er wel, en doen het vast beter dan een NE555 :-)

Arco

Special Member

Alleen jammer dat heel veel makkelijke chippies geen 48V vreten.

?
TI heeft er 87 die 60v of meer aan kunnen... http://www.ti.com/power-management/non-isolated-dc-dc-switching-regula…
En de TPS54360 is een heel makkelijk chipje met kleine, goedkope spoelen (door de hoge frequentie)

Als je minder onderdelen wilt kan dat o.a. met de LT1074HV/LT1076HV, maar die vind ik schrikbarend duur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Een L4978D niet iets, kan 55V hebben en is niet duur.

Op 26 mei 2019 14:23:39 schreef Arco:
TI heeft er 87 die 60v

En maar 15 daarvan die richting de 3A of meer kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

En dat is niet genoeg?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wees blij dat je meer dan 0 resultaten krijgt, dat heb ik met enige regelmaat.

Geisoleerd hoeft niet perse heel moeilijk te zijn; ik vond laatst een Flyback converter van Maxon die geen feedback van de secundaire zijde nodig heeft, omdat hij aan de primaire zijde de spanning kan meten. Het enige nadeel is dat je daarvoor wel een vrij grote gekoppelde spoel nodig hebt. Het typenummer weet ik niet meer uit mijn hoofd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 26 mei 2019 16:08:32 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Sparky: Oke, ik ga OT maar waarom zou je een optocoupler willen vervangen door een extra gekoppelde spoel?

fred101

Golden Member

Op 25 mei 2019 19:21:28 schreef SparkyGSX:
[...]Gewoon even 36-56W wegstoken, en dan een switchmode regelaar? Serieus?

@REW: zoek je nu een module of een PWM controller? Ik zou denken bij voorkeur één met interne MOSFETs?

Ik heb het fout gelezen. Ik ging van 500 mA uit en dan is het maar 9W. En het ligt aan de toepassing of dat erg is.
(24/7 aan of 1x per maand een uurtje, of alleen voor een experiment etc)

Dit was alleen maar een idee als een smps die in een keer van 48V naar de gewenste spanning gaat niet te vinden is.

Maar het blijkt om veel meer stroom te gaan en het blijkt ook om meer exemplaren te gaan ipv eenmalig of een test en dan is het wel de moeite om verder te zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 26 mei 2019 16:39:10 schreef blurp:
@Sparky: Oke, ik ga OT maar waarom zou je een optocoupler willen vervangen door een extra gekoppelde spoel?

Nee, die regelaar meet de spanning op de enige primaire spoel aan het eind van de dumpfase, en kan daarmee de secundaire spanning meten. Je hebt dus alleen de gekoppelde spoel nodig die je voor elke flyback converter nodig hebt, en geen optocoupler. Het nadeel is dus wel dat die spoel vrij groot wordt omdat de regelaar in critical conduction mode moet blijven (meen ik me te herinneren), en daardoor is de efficiëntie ook niet geweldig.

@Fred: je zou toch denken dat REW, na vele jaren op dit forum, dergelijke dingen zou specificeren in de OP... ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik voed mn pi's met DC/DC converters van Meanwell

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/dcdc-converters/all-application/all…
deze zou geschikt kunnen zijn voor uw wensen.

ASPA-tech.be

Tja, dan is het de vraag of ik zelf "effe" wat kan ontwerpen wat minder gaat kosten dan die 10-11 euro voor de meanwell.
(bij meanwell-web kan ik kiezen voor 1 voor 7.45 met 15 euro verzendkosten of 440 voor 3200 euro.)

Ah. Farnell-partner AVNET heeft heb. 10 voor 79 euro. Maar als je probeert dat te kopen:

code:

Error:The following products 
"null: U|||PHS|||PHSPCA9548APW112-2018-01-09 11:28:20.229" 
do not exist, please remove them from the shopping cart and then continue shopping.

Waarom nemen grote bedrijven gewoon "niet werkende websites" in gebruik?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even dwars door het aantal gegeven antwoorden snijden; kijk eens naar een 'StromPi'. Die kan input van 6 tot 60 volt aan, geeft je de optie om er een backup batterij op aan te sluiten en je kunt ook nog prioriteiten toekennen als je gebruik wilt maken van meerdere voedingsbronnen.

Dank voor de suggestie, maar prijs-technisch wordt dat hem niet....

Elektor reviewt het ding en verkoopt hem zelf. Joy-it uit almere is de fabrikant en die heeft een site met "duits" en "engels" vlaggetjes om de taal in te stellen, maar de text blijft duits. :-(

Ik kan natuurlijk wel afkijken wat ze daar voor DCDC converter gebruiken. L7987 .

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 27 mei 2019 11:28:53 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/