Behuizing af, 6x TO-3 transistorschema gezocht!

Beste CO'ers.

Weet iemand een URL of heeft een schema bestand voor deze nieuwe AMP behuizing.

Hij moet werken op 35VDC of 50VDC, omdat ik hier nog ringkernen van heb liggen. Verder heb ik 6 TO-3 c00l vinnen gereserveerd.

Ik gebruik altijd www.buildaudioamps.com en zoek een alternatief.

Zie ik een populaire hoofd URL over het hoofd? Zou u deze kunnen melden?

Passief gekoeld.

U mag uw schema's naar mij op sturen.

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
blackdog

Golden Member

Hi Wouter, :-)

Plaats je e-mail adres niet zo op het forum, dit is vragen om spam!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Is het niet slimmer om EERST de schakeling te maken , en DAN PAS de behuizing?
Dan weet je precies hoe groot het moet worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

U mag uw schema's naar mij op sturen.

Dat is wel heel erg uitzonderlijk goedjonstig, dat u me daarvoor de toestemming geeft. Ik kan mijn geluk niet op!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 mei 2019 04:05:01 schreef mel:
Is het niet slimmer om EERST de schakeling te maken , en DAN PAS de behuizing?
Dan weet je precies hoe groot het moet worden.

Tsja, dat was ook mijn gedachte, een soort omgekeerde wereld...

Nou, Big_Fat_mama niet zo van de mopper. Dit is gewoon onze over enthousiaste Wouter die iets leuks gemaakt heeft en daarmee verder wil. Ik zou zelf ook een andere volgorde aanhouden. Maar dat is een ander verhaal.

En een schema'tje heb je toch zo gevonden? Er zijn geen specificaties dus alles is goed denk ik.

Deze bijvoorbeeld.

https://www.electroschematics.com/295/power-amplifier-50w-2n3055-mj295…

https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2008/05/2n3055-50watts-amplifier1.gif

Is een behoorlijk project om te realiseren denk ik. Een uitdaging zeg maar. Maar met eenvoudige makkelijk verkrijgbare beetje ouderwetse onderdelen. Wordt geen kostbaar verhaal als je door een domme fout iets sloopt.

Ik weet niet of dit internetschakelingetje goed werkt ofzo. Dat is iets om zelf uit te zoeken.

Nog een schakeling maar nu helemaal discreet:

https://static.gamespot.com/uploads/original/1587/15879155/3404658-2018621a.png

passief gekoeld met 6 onbekende vinnen?
ja das nogal makkelijk zoeken naar een versterker met een bepaald vermogen
verder snap ik niet dat je geen klasse D bouwt? het gaat je toch alleen maar om maximale herrie met minimale kwaliteit

Hugo Welther

Moderator

Ik zou voor iets met TDA of LM audio amp IC's gaan.
Stereo past ruim in een 1/4 van die kast.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

@Ex-fietser,

Iets met een 741 in het audio pad is niet echt hifi natuurlijk :P

Een audio amp met drie power torren per kanaal ga je niet vinden overigens, meestal(altijd?) zijn dat setjes van twee torren.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 26 mei 2019 15:01:55 (44%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hi-Fi was dan ook niet gevraagd... zie ook de opmerking van @DK. Maar dat schema met de 741 ziet er inderdaad maar krom uit, de 741 kan natuurlijk maar tot zo- en zoveel spanning en dus moeten van lieverlee de eindtorren ook nog eens aan 10x spanningsversterking doen... Het tweede schema oogt dan al minder ongelukkig, behalve die thermo-zekering in de massaleiding, die kan veel beter aan de pluskant zitten.

Een van de weinige specificaties die we kregen is "voeding met 35V= of 50V=" ; met dergelijke spanningen ga je nooit zoveel vermogen maken dat er meerdere eindtorren parallel moeten. Tenzij in 2 ohm, maar daarvan is geen sprake.

Als het er per se op aankomt om alle zes de locaties te vullen (en nuttig te vullen, dus niet met dummy-torren :) ) dan zou ik een stereo-versterker maken, dat zijn al vier torren gebruikt; de twee andere zouden misschien aan spanningsregeling kunnen doen, al geloof ik daar eigenlijk niet in voor klasse B.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 26 mei 2019 15:24:00 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

@pascalbythree
Hoorbare ruis is ook een gegeven bij een 741 audiotrap. Oude Opamps zijn ook nooit bedoeld voor audio, tenzij je van ruis houdt. Ja er verschenen ook 'audio opamps' dat was om printmateriaal en losse onderdeeltjes te besparen, niet omdat losse transistors zoveel slechter waren!

maartenbakker

Golden Member

Met 6 torren zou je mooi aan bi-amping kunnen doen. Stereo plus een subwooferkanaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat is een mooier idee om die zes torren min of meer nuttig aan te wenden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord