email en plaatsnaam

pa3gws

Golden Member

Steeds weer komt de vraag aan nieuwe members naar woonplaats en mail adres.
Is dit niet op de een of andere manier bij het aanmelden duidelijk te maken dat het invullen ervan bij kan dragen aan de gevraagde hulp?
Zodat als er iemand in de buurt van de desbetreffende TS woont aan kan bieden om te helpen.
Zoals bijv. in dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145303

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Er zijn mensen die dat om privacy redenen niet willen delen, en dat is prima natuurlijk. Maar daarmee krijg je soms inderdaad niet zo handige dingen.
Dat is ieders eigen vrije keuze.

Hensz

Golden Member

Maar de vraag is eigenlijk ook:

Op 26 mei 2019 18:23:34 schreef pa3gws:
Is dit niet op de een of andere manier bij het aanmelden duidelijk te maken dat het invullen ervan bij kan dragen aan de gevraagde hulp?

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Maar je zou dat vinkje, dat áánstaat bij registreren, default uit kunnen zetten. Ik bedoel dat vinkje "Email adres verbergen voor anderen". Laat ze maar wat moeite doen voor privacy. Sommigen zetten hier hun hele hebben en houwen neer, even googelen en je vind ze. Maar email aanzetten is blijkbaar mis gegaan. Soms zetten ze het in een post neer, moet er weer gewaarschuwd worden enzo.

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2019 18:23:34 schreef pa3gws:
Is dit niet op de een of andere manier bij het aanmelden duidelijk te maken dat het invullen ervan bij kan dragen aan de gevraagde hulp?

Ik denk dat ik iedere vorm van zachte dwang minder geslaagd vind, zelfs zo'n voorzichtige melding. Laat iedereen precies doen waar hij/zij zich goed bij voelt zonder enige beinvloeding door derden. Als het later handig blijkt kan een TS altijd nog de benodigde informatie geven.

Op 26 mei 2019 18:56:38 schreef mvdk:
Maar je zou dat vinkje, dat áánstaat bij registreren, default uit kunnen zetten. Ik bedoel dat vinkje "Email adres verbergen voor anderen". Laat ze maar wat moeite doen voor privacy. Sommigen zetten hier hun hele hebben en houwen neer, even googelen en je vind ze. Maar email aanzetten is blijkbaar mis gegaan. Soms zetten ze het in een post neer, moet er weer gewaarschuwd worden enzo.

Wat sommigen doen doet niet ter zake vind ik, dat mag nooit ten koste gaan van de privacy van anderen of een argument te zijn om daar wat gemakkelijker mee om te gaan. Dat vinkje standaard aanzetten vind ik persoonlijk echt veel te ver gaan. Voor privacy zou je nooit moeite moeten hoeven te doen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Heren moderators, deze keer sta ik helemaal aan jullie kant :) !
De mogelijkheid wordt geboden, en dat zou moeten volstaan.

Her en der wordt er in een draadje aangedrongen om het een of het ander in te vullen, en meestal zie ik het dan ook wel gebeuren. Dus het beoogde doel wordt meestal wel bereikt. En wie het echt niet wil, tsja die wil het niet, en dat moet kunnen, en zonder dat er scheve blikken op volgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Sommigen zetten hier hun hele hebben en houwen neer, even googelen en je vind ze.

Tsja, dit stukje tekst is wel gequote, maar blijkbaar toch niet gelezen/begrepen. Wat ik bedoelde is, dat dat vinkje over het hoofd word gezien. En dat merk je als je verder kijkt. Die mensen zetten niet bewust dat vinkje, dat staat er immers al, en om later aan te passen is ook nogal een gedoe. Het vinkje staat niet direct naast het email adres.
Ik ben misschien een muggenzifter, maar ik heb het gevoel dat de praktijk me gelijk geeft...

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2019 19:23:55 schreef mvdk:
Ik ben misschien een muggenzifter, maar ik heb het gevoel dat de praktijk me gelijk geeft...

ja en ja :-)
Natuurlijk geeft de praktijk je gelijk, dat weet ik ook wel. Maar dit is de meest zekere weg naar privacy, terwijl dat vinkje uitzetten de meest zekere weg is naar enkelen die net zo min goed kijken en meer privacy weggeven dan ze bedoeld hadden.

En dat vind ik dus zwaarder wegen dan al die andere uilskuikens. :-)

pa3gws

Golden Member

Dat niet iedereen het om privacy redenen wil neerzetten is natuurlijk prima.
Vinkjes aan of uitzetten vind ik ook niet nodig.
Maar bij het desbetreffende vinkje een duidelijke tekst in bijv. rood.
Een kleine opmerking zetten wat het nut ervan kan zijn bij het wel invullen ervan kan nou net de prikkel zijn om het te doen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Op 26 mei 2019 19:31:32 schreef pa3gws:
Maar bij het desbetreffende vinkje een duidelijke tekst in bijv. rood.

akkoord

Een kleine opmerking zetten wat het nut ervan kan zijn bij het wel invullen ervan kan nou net de prikkel zijn om het te doen.

absoluut niet als het aan mij ligt!!!
Laat iedereen het 100% zelf bepalen zonder enige beïnvloeding.

Hensz

Golden Member

Op 26 mei 2019 18:57:25 schreef GJ_:
Ik denk dat ik iedere vorm van zachte dwang minder geslaagd vind, zelfs zo'n voorzichtige melding. Laat iedereen precies doen waar hij/zij zich goed bij voelt zonder enige beinvloeding door derden.

Zie het niet als zachte dwang, maar gewoon om aan te geven waarom mensen hun woonplaats in zouden moeten/kunnen vullen. Voor de normale forumwerking is dat invullen totaal onbelangrijk. Daarom zou verduidelijking m.b.t. dit punt misschien helpen.

Don't Panic!
GJ_

Moderator

Ik snap het allemaal wel, en ik zie ook de voordelen best.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik vind dat wij ook maar iets te bemoeien hebben, of uit te leggen, waarom iemand het wel zou moeten invullen.

pa3gws

Golden Member

laatste poging. :-p
Bij de tekst email verbergen aangeven dat het alleen voor members leesbaar is?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Waarom zou je betalende CO leden dingen laten zien die voor andere verborgen worden? Ik snap het niet, beetje ons kent ons gevoel. Daar ben ik huiverig voor.

bprosman

Golden Member

Misschien erg bot van mij maar als iemand hulp vraagt van een CO’er “uit de buurt” en geen plaatsnaam of email adres invult in zijn (of haar) profiel haak ik af.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Op 26 mei 2019 19:51:25 schreef RAAF12:
Waarom zou je betalende CO leden dingen laten zien die voor andere verborgen worden? Ik snap het niet, beetje ons kent ons gevoel. Daar ben ik huiverig voor.

@RAAF12
Misschien heb ik het verkeerd omschreven.
Maar als je uitlogt kan je bij mijn account het mail adrers niet zien.
Dus is het alleen leesbaar voor mensen die een account hebben.
Betalend of niet maakt niet uit.
Ik kan jou mail adres dus alleen zien als ik ben ingelogd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 26 mei 2019 19:52:09 schreef bprosman:
... als iemand hulp vraagt van een CO’er “uit de buurt” en geen plaatsnaam of email adres invult in zijn (of haar) profiel haak ik af.

Ja, dat is dan ook prima. Als iemand dat vraagt zonder info te geven dan krijgt ie geen antwoorden. Zo is het leven.
Het vinkje standaard aan zou ik absoluut niet ok vinden. Extra uitleg geven juist wel. Dat is geen beïnvloeding, maar informeren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

als iemand hulp vraagt van een CO’er “uit de buurt” en geen plaatsnaam of email adres invult in zijn (of haar) profiel haak ik af.

Dat gaat mij dan weer te ver, al ben ook ik streng op duidelijke en efficiënte communicatie. Wie zoiets post is meestal een nieuwkomer, nog niet vertrouwd met dit forum en zijn mechanismes, misschien zelfs niet vertrouwd met forums in het algemeen. Dan kan ik het nog wel opbrengen om, in het draadje, te vragen om de nodige details.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik vind ook wel dat de tekst bij het vinkje in rood zou helpen.
(ik weet zeker dat bijna iedereen dat vinkje onbedoeld op uit heeft staan)

Het werkt ook niet intuitief: je moet een vinkje aanzetten om iets uit te zetten... ;)
Maak er van "Email adres tonen", dan werkt 't logisch. (vinkje aan = email aan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien een idee om iemand een mailtje te kunnen sturen via email van CO .
iemand vraagt iets , heeft iets of wil iets , dan is zoals bij "vraag en aanbod" de mogelijkheid "via email" .

weet niet of via email rechtstreeks of via CO gaat

zomaar ideetje

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 26 mei 2019 19:30:03 schreef GJ_:
...Maar dit is de meest zekere weg naar privacy, terwijl dat vinkje uitzetten de meest zekere weg is naar enkelen die net zo min goed kijken en meer privacy weggeven dan ze bedoeld hadden.

Mensen die zo spichtig zijn op hun privacy, letten veel meer op vinkjes die hun o zo heilige privacy beschermen.
Desondanks vind ik persoonlijk dat zaken omtrent privacy altijd opt-in moeten zijn/blijven. Opt-out geeft in de praktijk veel meer kans op gedoe achteraf.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Een E-mail adres van een lid laten zien mag (wettelijk) alleen met de expliciete en vrijwillige toestemming van dat lid.

Een vinkje dat default aanstaat is geen expliciete toestemming, en dus illegaal.

Zachte dwang om een mail-adres te delen maakt dat het niet meer vrijwillig is, en dus illegaal.

CO doet het goed door het vinkje default uit te laten staan, en (nieuwe) leden de kans te geven om om hulp te vragen zonder dat ze vertellen waar ze wonen of hoe ze bereikbaar zijn.

Persoonlijk vind ik dat een klein ongemak vergeleken bij de hoeveelheid vragen waarbij de technisch relevante informatie (merk, type, foto) ontbreekt....

Lambiek

Special Member

Op 27 mei 2019 12:03:51 schreef blurp:
Persoonlijk vind ik dat een klein ongemak vergeleken bij de hoeveelheid vragen waarbij de technisch relevante informatie (merk, type, foto) ontbreekt....

Ben ik helemaal met je eens, soms kom je er na drie pagina's pas achter wat nu precies de bedoeling was/is.

En voor de rest qua Email en plaats, moet een ieder voor zich weten. Wil je het niet tonen dan doe je het niet, wil je het wel dan doe je het wel.

Maar of het allemaal zoveel scheelt om het niet te doen, ze weten toch alles al van ons. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 mei 2019 12:03:51 schreef blurp:
Zachte dwang om een mail-adres te delen maakt dat het niet meer vrijwillig is, en dus illegaal.

Enerzijds: daar ben ik het niet mee eens. Je mag best iemand voorzichtig wat pushen om zeg maar iets opener te zijn.

Anderzijds, het default aanzetten is ondertusen voldoende onderuitgehaald: dat gaat niet gebeuren. Maar een betere uitleg zou m.i. nuttig zijn:

* voor niet-leden blijft je email adres ten allen tijde verborgen.
* Voor leden wordt het email adres zichtbaar als een plaatje: een web-crawler (die ingelogd is geraakt!) zal het als "een plaatje" zien en niet als email adres!
* CO is een vriendelijke groep. Soms wordt er aangeboden om tegen vergoeding van een kopje koffie langs te komen om je te helpen. Dat gaat makkelijk als men even per Email kan overleggen of je dat op prijs stelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

En zoals gezegd meer logische omschrijving/werking: email aan = vinkje aan. (vinkje uit = email aan zoals nu is onlogisch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com