Gaggenau koelvriescombinatie koelt niet

Als ik Google op triac testen kom ik onder meer uit op de door mij beschreven test opstelling.

Als dat ding nu al niet eens een ledje wil schakelen dan zeker niet een autolampje dacht ik zo.

Denk eens de andere kant op: Werkt de NTC in de koelkast nog wel OK?? Als electronica "denkt" dat kast op temperatuur is,zal deze ook nooit meer aanslaan, toch?

Anoniem

Denk eens de andere kant op: Werkt de NTC in de koelkast nog wel OK?? Als electronica "denkt" dat kast op temperatuur is,zal deze ook nooit meer aanslaan, toch?

Op 13 mei 2019 15:27:52 schreef Mrah: Display en toetsen werken naar behoren.

Dan mogen we toch aannemen dat het display de actuele temp van koel en vriesvak correct weergeeft.
En dan zijn de ntc's wel in orde zeker?
Edit: Volgens handleiding geeft toestel foutmelding bij sensor- en/of ventielstoring. Display geeft ook actuele gemiddelde temperatuur aan

Op 15 mei 2019 10:28:37 schreef Mrah:
Okay, helder, dus dat testen mag ook met een regelbaremax 14 volt dc trafo zijn?

Dus pos op MT2, neg op G en dan ledlamp tussen MT1 en MT2.

Het ledlampje gaat heel zwak branden Met het triggeren van de G gaat lampje even uit maar ook weer aan.

14VDC? Een triac is toch AC
Neg op G? Zonder gate weerstand?
Een triac heeft ook 4 kwadranten om te testen
Ledlamp tussen MT1 en MT2? Nooit gezien

Op 15 mei 2019 17:08:44 schreef Mrah:
Als dat ding nu al niet eens een ledje wil schakelen dan zeker niet een autolampje dacht ik zo.

Een triac van 25A testen met een ledje waarvan de ledstroom waarschijnlijk <Ilatch en <Ihold

De ntc zou misschien defect kunnen zijn ik maar weet niet wat de weerstandswaarde waarde moet zijn bij een zekere temperatuur. Ik heb wel gekeken of ie wat doet.

Dat heb ik gecontroleerd. De ntc van deze koelkast geeft momenteel bij temperatuur van 15 graden een weerstand van 1000ohm. Pak ik de ntc beet dan zakt ie gelijk.

Het is ook zo dat je op het display de vriezer continu door kan laten lopen met de 'super' knop. Die gaat keurig branden maar er gebeurt niks....

Ik heb een vervangende triac besteld. Komt morgen hopelijk binnen.

Anoniem

Ik heb een vervangende triac besteld. Komt morgen hopelijk binnen.

Welk type nummer is het geworden?

Wat er nu in zit is een Teccor q8025R6, vervangende wordt de q8025L6

Een NTC van 1K is wel erg laag. Meestal 3 of 5K bij 25 Graden. Heeft de kast 1 NTC of meerdere??

Het was de triac, alles doet het weer.

Deze koelkast heeft 2 ntc's voor koelgedeelte en vriesgedeelte elk een.

En de andere n natuurlijk ook!

Gelukkig! Weer wat van opgstoken en kan het bier weer koud gezet worden!

Nog een klein dingetje: de nieuwe triac krijg ik met geen mogelijkheid vast gesoldeerd op de print. Het metaal van de triac lijkt wel aluminium.

Hebben jullie daar ervaring mee? Maar ik denk dat ik maar een klein boutje met moertje door de print steek...de gaten zitten en er al. Hij moet toch vast zitten lijkt mij, ook voor evt koeling.

Aluminium is het denk ik niet, ik vermoed eerder dat de bout te licht is. Maargoed, boutje/moertje kan ook met wat koelpasta er tussen..

Anoniem

Als soldeerbout de vorige eraf kreeg moet het nu daarmee ook lukken ;-)
Coating van tab effe afschuren tot het koper/messing blank is?

Ik wist al dat ik met mijn gewone soldeerbout niks kon uitrichten op de triac en heb met hitteschilden de triac afgeschermd en hem met een brandertje te lijf gegaan.

Dat ging uitstekend.

Zo ook op die manier weer vast willen solderen. Dat lukte niet goed. Ook omdat ik bang was dat eea in rook op zou gaan. Hoeveel hitte kan de triac hebben zeg maar...?

Ben net terug van vakantie. Wil de koelkast weer in elkaar zetten maar kom er achter dat de compressor weer niet aanslaat. Vervolgens gemeten aan de triac: de gate wordt aangestuurd: er staat 230 volt op en toch gaat triac niet in geleiding.

Ik had voor de zekerheid 2 triacs gekocht en die er dus in gezet. Maar ook deze werkt niet.

Gaan ze gelijk kapot door een andere oorzaak of zijn ze van slechte kwaliteit???

Het display en dergelijke werkt gewoon en begint te piepen dat temperatuur te hoog is.

Triac los getest en hij doet het inderdaad niet meer.

Is er een ander component of een andere constructie te bedenken dat de triac vervangt.

RAAF12

Golden Member

Triac's test ik niet met een Ohmmeter maar op de netspanning. Dat zijn de bedrijfsconditie's. Heb je ervaring met het repareren van witgoed?
Als er na de vakantie problemen optreden dan vermoed ik dat je ergens een fout hebt gemaakt. Een scherpe foto hier plaatsen kan al veel zeggen wat er fout is gegaan!

maartenbakker

Golden Member

Ik zou eerst de fout zoeken en dan heb je waarschijnlijk ook gewoon resultaat met de oorspronkelijke oplossing.

Hoe heb je de nieuwe triac's gemonteerd? Is er een kans dat ze stukgesoldeerd geworden zijn?

Overigens is het beter om je laatste bericht te editten in plaats van snel achterelkaar nieuwe berichten te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 27 mei 2019 13:23:12 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik repareer wel vaker witgoed maar zo'n print is altijd wat spannend.

De triac is een component die ik nog niet eerder gehad heb.

Nu heb ik hem nogmaals gecontroleerd op 230 ac en een lamp en hij doet het gewoon. Niks mis mee dus. Mijn fout.

Als ik de gate van de triac op de print nu verbind met de a2 dan gaat de compressor lopen. Er is nu denk ik iets mis met de aansturing van de gate. Dat gaat op IC niveau en is volgens mij einde verhaal.

Tenzij er nog een sensor is die zegt dat de compressor niet hoeft te lopen. Maar dan zou er een foutmelding moeten zijn. Als ik het goed heb.

De tryac word vaak aangestuurd door een transistor, mogelijk dat die defect is. Tussen processor en tryac zitten meerdere componenten,dus er is nog hoop. Een tryac word niet met 230V aangestuurd,maar door een kleine fase aansturing.