Slimme thermostaat wordt gestoord door zender

Op 27 mei 2019 13:26:19 schreef tin.soldier:
De thermostaat is met de gebruikelijke 2-aderige kabel met de aan/uit-ketel verbonden. Geen afgeschermde kabel dus, en ook niet getwist.

Gewoon twisten of vervangen door UTP-kabel 4- of 8-aderig en dan kijken of het werkt.

.. en vervangen is geen optie: ik krijg er geen beweging in, ook al lijkt ie door een buis te lopen..

Jammer. Twisten gaat niet ;-(

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 27 mei 2019 22:27:42 (18%)

vergeten

Golden Member

Op 27 mei 2019 20:11:29 schreef KlaasZ:
Als je een Nefit hebt dan kun je OpenTherm niet gebruiken want Nefit heeft een eigen protocol en verstaat OT niet.

Nefit heeft daar adapters voor die samenwerken met hun "nefit easy" thermostaat.

Dan kan elke opentherm ketel worden aangestuurd.

De eerste versie daarvan heette; Nefit Easy Connect, de actuele versie heet; EasyControl.
Ik gebruik de "Nefit Easy" thermostaat en "Nefit Easy Connect" al jaren icm een opentherm Vaillant ketel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De pro heeft ook een wifi zend/ontvanger om deze op afstand met je tel. te bedienen en storingen te melden. hier ontstaat waarschijnlijk het probleem.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De pro heeft ook een wifi zend/ontvanger om deze op afstand met je tel. te bedienen en storingen te melden. hier ontstaat waarschijnlijk het probleem.

Ik kan via internet de thermostaat inderdaad overal ter wereld bedienen. Er is een 'device' in de woonkamer, dat via wifi met mijn router in verbinding staat. Dit device, op zijn beurt, staat op 868MHz in verbinding met de thermostaat. Alle zichtbare 'smartheid' verloopt via een web-interface. Mooi hoor! Maar hier gaat het NIET mis. Het maakt voor de eenmaal geprogrammeerde thermostaat niet meer uit of ie in verbinding staat met de web-interface. Hier ligt het euvel beslist niet.

Op 27 mei 2019 22:20:12 schreef vergeten:
Ik gebruik de "Nefit Easy" thermostaat en "Nefit Easy Connect" al jaren icm een opentherm Vaillant ketel.

Ja, maar andersom? Een Nefit ketel met een OT thermostaat, is daar ook een adapter voor?

vergeten

Golden Member

Deze converter doet het andersom begrijp ik, verder geen ervaring mee.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oké, die convertors bestaan dus. Maar ik zie het voordeel niet zo. Bij mijn Nefit ketel heb ik een Nefit thermostaat, werkt prima.

Maar goed, daar gaat het in dit topic niet over. De huidige kabel is waarschijnlijk een gewoon telefoonkabeltje. Die zijn wel getwist, alleen niet zo sterk als b.v. een UTP.

Als proef zou tin.soldier een UTP tijdelijk door het trappenhuis kunnen leggen om te zien of dat minder last heeft.
En een opmerking als: vervangen is geen optie, daar kan ik niet zo veel mee. Vervangen kan altijd, maar je zult wat breekwerk moeten verrichten, of een andere route zoeken. Waar een wil is is een weg.

Het is een rond kabeltje met alleen een blauwe en rode draad erin. Net een telefoonkabel inderdaad. Hij is niet getwist. (Bestaan er getwiste telefoonkabels?)
Als een getwiste verbindingskabel het storings-gezeur wegneemt is dat een mooi weetje! Maar duurzaam vervangen is dan alsnog geen optie, want het 'traject' is niet esthetisch vervangbaar door UTP of enige andere kabel. Er kan hier niet worden 'gebroken'.
Als ik de thermostaat naast de ketel hang wordt er niets verstoord. Het bereik van de 868MHz vs. wifi-device is daar ook voldoende voor. Maar een thermostaat heb je liever in de woonkamer dan in het ketelhok.
Succes kan vast bereikt worden met een heuse draadloze thermostaat à raison de 100 - 200 euro. Maar dan had ik dit topic ook niet hoeven starten..

Op 27 mei 2019 20:35:02 schreef tin.soldier:
Het is alweer een vrij lang topic.. Ik geef nogmaals het "sfeerbeeld".

[bijlage]
De choke is een sandwich van 36 mm kernen. 3E25 (lage frequenties) en 4A11 (hoge frequenties) op elkaar. Immuniteit bij 100W zenden op 40 m lijkt bereikt, op 80 m is het verbeterd - maar da's niet goed genoeg.

Aangezien het topic vrij lang is nog even herhalen : je spoelen nemen vooral common mode storing weg. Er is echter ook een stukje differential mode storing,zeker bij niet getwiste draad. spoeltjes zetten in elke draad, en daarna C'tje.

Ringkernen kunnen wellicht werken en ik zie ook niet in waarom dit op hoge frequenties niet zou werken.
Echter ik heb diverse common mode spoelen liggen uit gesloopte apparatuur met E kernen dit zou mogelijk een grotere demping kunnen geven op lagere frequenties.

Aangezien het hier over 24Vdc gaat zou je de + en de - kunnen ontkoppelen met een condensator van zeg 100-220nF naar de aarde geschakeld.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zou ik het dan toch juist hebben dat je aan uw zendinstallatie zult moeten werken?
Niettegenstaande sommigen zeggen dat 100W weinig is, is 100W echt heel veel als er daar iets niet klopt.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Als je een legale zendamateur bent, weet je heus wel hoe je een "net"signaal in de aeter moet zetten, dus dat verhaal geloof ik niet.
Ik denk eerder, omdat die thermostaat een "consumentending" is,er niet echt veel aandacht aan RFI word gegeven..het moet immers zo goedkoop mogelijk...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bijna alle thermostaten zijn consumentendingen ;)

Je kunt ook anders redeneren:
Een 100W zender in de nabijheid die mogelijks teveel straling in huis afgeeft is een heel ongewone situatie.

Op 28 mei 2019 09:40:34 schreef mel:
Als je een legale zendamateur bent, weet je heus wel hoe je een "net"signaal in de aeter moet zetten, dus dat verhaal geloof ik niet..

Daar ga ik niet op antwoorden >:)

edit: zie hieronder, niet aarden?? @MEL, het is zijn volste recht maar begrijp je nu wat ik wil zeggen?

Op 28 mei 2019 11:38:01 schreef tin.soldier:
Ik ga mijn antenne niet aarden in elk geval....

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 28 mei 2019 12:14:59 (11%)

LDmicro user.

Ik ga mijn antenne niet aarden in elk geval.

@Martin V Die thermostaat hangt, zoals bij iedereen, aan de muur. Hoe en waar kan ik dan ooit elke draad aan 'aarden'?

Omdat ik geen geschikte kernen in huis heb, en ook geen spoeltjes in weerstandsformaat, zal ik iets moeten kopen. Er zijn ook wel voorgewikkelde spoelen (op kern) te koop, die 'ontstoorspoelen' worden genoemd. Waarden tot zo'n 2mH, zie ik op de site van wijlen EOO.
Ik zoek nu toch een meer specifiek spoel-advies. Kunnen die dingen in weerstandsformaat nu wel of niet? Ik heb nog 2 printen uit oude CRT monitors. Kan ik iets met de spoelen uit de netentree misschien? Ik zou ze moeten pakken om te zien wat er precies op zit...

Op 27 mei 2019 23:51:40 schreef tin.soldier:
Net een telefoonkabel inderdaad. Hij is niet getwist. (Bestaan er getwiste telefoonkabels?)

Telefoonkabels zijn altijd getwist. Maar vaak met zo'n slome spoed dat je een meter moet ontmantelen om het te zien.
Maar wat weerhoudt je om het eens te testen met een aderpaar van een UTP kabel om te zien of een sterkere twisting de zaak verbetert?

Lambiek

Special Member

Op 27 mei 2019 23:51:40 schreef tin.soldier:
Het is een rond kabeltje met alleen een blauwe en rode draad erin. Net een telefoonkabel inderdaad.

Maar dat is het niet, ik ken die kabeltjes met één rode en één blauwe ader. Die kabeltjes worden vaak als thermostaat kabeltjes gebruikt, zijn niet getwist en niet afgeschermd. En normaal gesproken voldoet dat goed.

Telefoonkabel bestaat uit vier aders plus vaak een blanke ader "koper kleurig met een doorzichtige mantel" of helemaal geen mantel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb tussen de common mode-choke en de thermostaatklemmen spoeltjes aangebracht. 470uH in weerstandsformaat, omdat ik die toevallig had. Over de klemmen een C van 220nF. En.... het helpt NIET.

Lambiek

Special Member

Ik denk dat het moeilijk gaat worden, die draad is een prachtige antenne. Het mooiste zou toch een afgeschermde en getwiste kabel zijn.

Kun je niet proberen om even een afgeschermde en getwiste noodkabel neer te leggen, dan weet je in ieder geval of dat werkt.

Maar misschien heb je kans dat het met een ander type filter nog wel lukt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik geef het nog niet op. Een dezer dagen verbind ik onder het plafond langs wel even provisorisch met UTP.
Winst is er wel (geweest). De common mode spoel heeft de (merkbare) verstoring bij zenden op 40 m wel helemaal opgelost.

Nu moet ik stoppen, maar ik deed net nog een 'ontdekking'. Zenden met 100W op 80 schijnt (...) ook probleemloos te gaan, maar alleen daar waar de aanpassing (enkele 10-tallen kHz dus) goed is. Nee, soms wel, soms niet. Ik kan er geen peil op trekken.]
Waar de tuner gebruikt moet worden, gaat het zeker mis. Dus waar de aanpassing slecht is; de SWR erg hoog, kan stralende coax de oorzaak zijn. Ik gebruik wel ferriet om de coax heen, maar pas binnenshuis. De coax buitenshuis, een meter of 5, bevindt zich op betrekkelijk grote afstand van de thermostaatdraden. En het halve huis zit ertussen. De antenne zelf hangt in deze opzichten wel een stuk dichterbij, met "vrij" zicht op de thermostaatkabel.

Lambiek

Special Member

Kun je voor de 80 meterband niet beter 9.214nH gebruiken in combinatie met een 220nF condensator?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens de formule kom je daarmee goed uit ja. Ik weet niet of de formule toepasbaar is op dit filter. In elk geval lijkt dit 'spoeltje' mij nogal onpraktisch groot worden :-)

Slechte SWR geeft veel problemen.
Zo heb ik meer last bij slechte SWR dan hoger vermogen bij goede SWR , ook als de antenne direct zicht heeft op gestoorde apparatuur.

De mantelstroom laat ook de zenderkast stralen en het stukje aardleiding en/of randaarde leiding tot werkelijke aarde (dipool).

(Slechte SWR gaf bvb bij RNI heel veel problemen)
(Inderdaad, Radio Paradijs, nu (even) niet op AM)

Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2019 18:07:02 schreef tin.soldier:
In elk geval lijkt dit 'spoeltje' mij nogal onpraktisch groot worden :-)

Ja maar wat kun je nu beter hebben, een groot spoeltje of ellende met je thermostaat. En aan de kant van de ketel heb je toch genoeg ruimte.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

'Gedocumenteerd huilen met de pet op'

@Lambiek Het is zeker aantrekkelijk om aan de kant van de ketel te werken. Daar ben ik ook met de common mode-choke begonnen. Maar dat haalde niets uit. Ik ga nog wel terug naar het 'ketelhok'. Maar ik ben er pessimistisch over.

een detail. de spoeltjes en het common mode filter zitten in de thermostaat ingewerkt? zeker de spoeltjes stralen zelf nog wat rond rond..

en dan nog een test vraag: als je de beide draden kortsluit (aan de thermostaatkant) is het probleem dan over ?