4013 Flip flop contactdender

Hallo, ik maak gebruik van een 4013 Flip flop, waarbij ik de clock ingang bedien dmv een schakelaar aangesloten als volgt vcc-> weerstand -> gnd , de aftakking naar clock zit tussen de weerstand en gnd.

Waarschijnlijk door contactdender reageert de schakelaar niet altijd juist en schakelt de flip flop niet altijd om. Zit te denken aan het in serie opnemen van een condensator tussen de clock en de gnd. Zou dit een goede optie zijn?

Is er ook een simpele manier om af te dwingen dat ic bij aanleggen voeding altijd een hoge waarde voor Q heeft? Zou hier condensator tussen de vcc en set kunnen werken?

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jan Willem 2 op woensdag 29 mei 2019 00:28:17 (16%)

Probeer zoiets

code:



  VCC
   |
   |
 | 0
 |    schakelaar
 | 0
   |
   +-----> clock-ingang
   |
  | |
  | |
   |
   |
 GND

Op 29 mei 2019 00:13:32 schreef Jan Willem 2:
Is er ook een simpele manier om af te dwingen dat ic bij aanleggen voeding altijd een hoge waarde voor Q heeft?

Probeer zoiets

code:



  VCC
   |
  ---  condensator 100nF
  ---  
   |
   |
   +-----> set-ingang
   |
  | |  weerstand 10 kiloohm
  | | 
   |
   |
 GND

NB:
Niet gebruikte ingangen aan VCC of GND aansluiten!!

Sine

Moderator

@Ohm pi
Daarmee dendert het nog steeds.

-edit-
Beter ... maar niet ideaal

Een goede eenvoudige debounce is iets in deze richting.

Let er op dat RC truuken alleen werken bij digitale logica met een schmitt trigger ingang.

De CD4013 heeft geen schmitt trigger, de HEF4013 wel.

Je zult bij een 4013 hem bij inschakelen van de voedingsspanning toch moeten setten of resetten om hem in een gedefinieerde staat te krijgen bij powerup. Doe je dat niet komt het ding random op.

Zo heb ik het in de co voeding opgelost, je schakelaar komt in plaats van de transistor, c28 is de power on reset.

Anoniem

Is er ook een simpele manier om af te dwingen dat ic bij aanleggen voeding altijd een hoge waarde voor Q heeft?

Gewoon de Qinvers uitgang ipv Q uitgang gebruiken :-)

Op 29 mei 2019 00:39:03 schreef Sine:
@Ohm pi
Daarmee dendert het nog steeds.

Is niet erg zolang het D-signaal tijdens de denderperiode niet wijzigt.
Een schone klokpuls is natuurlijk mooier en misschien ook wel noodzakelijk.
De D-flipflop als tweedeler gebruiken is niet mogelijk met 'mijn' schakeling.
Daarvoor heb je een schone klokpuls nodig met een HEF4013. Zie schema van @Sine.

Hallo,

Erg veel dank alvast. Ik heb 1 en ander gecombineerd uit jullie antwoorden. Graag hoor ik of dit correct is. Bedoeling is dus bij aanleggen vcc een hoge output, bij drukken op schakelaar output naar laag, nogmaals drukken weer hoog enzovoorts.

Groeten,

Jan Willem

Als je een HEF4013 gebruikt is het schema bijna goed.
Ongebruikte ingangen mag je niet open laten.
Dat betekent hier dat je pen 4 (reset) aan de Gnd moet knopen.
Er zitten 2 flipflops in een pakje.
Als je de tweede niet gebruikt dan moet je ook de pinnen 8 (set 2), 9 (Data 2), 10 (clock 2) en 11 (reset 2) aan de Gnd knopen.

een flipflop met een set en resetingang werkt altijd goed met een wisselschakelaartje op de set en resetingang.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 29 mei 2019 16:33:14 (13%)

Slim!
Spaart je een hoop onderdelen en je hebt geen last van contactdender.

Op 29 mei 2019 16:44:22 schreef ohm pi:
Slim!
Spaart je een hoop onderdelen en je hebt geen last van contactdender.

Met een wisselschakelaar zou je helemaal geen Flip flop nodig hebben. Helaa gaat het hier om een druktoets, dus die optie werkt niet voor mij helaas.

Op 29 mei 2019 14:23:48 schreef ohm pi:
Als je een HEF4013 gebruikt is het schema bijna goed.
Ongebruikte ingangen mag je niet open laten.
Dat betekent hier dat je pen 4 (reset) aan de Gnd moet knopen.
Er zitten 2 flipflops in een pakje.
Als je de tweede niet gebruikt dan moet je ook de pinnen 8 (set 2), 9 (Data 2), 10 (clock 2) en 11 (reset 2) aan de Gnd knopen.

Dank, ik ga ze connecten aan gnd. Ik gebruik inderdaad de hef versie. De schakeling is voor 12 volt, kloppen de weerstand waarden in dat geval?

HEF4013 kan je gebruiken tot 15V. Weerstandswaarden zijn voor alle toegestane spanningen goed en je kunt gerust 50% van de opgegeven waarden afwijken.

Op 29 mei 2019 16:47:05 schreef Jan Willem 2:
[...]

Met een wisselschakelaar zou je helemaal geen Flip flop nodig hebben. Helaa gaat het hier om een druktoets, dus die optie werkt niet voor mij helaas.

Kennelijk is het voor de toepassing niet geschikt, maar in het algemeen levert een schakelaar geen dendervrij signaal en met behulp van een S/R flipflop ben je meteen van alle ellende af.
De gewone logische scahkelingen raken wat op de achtergrond door de komst van uP achtige dingen, zoals arduino etc. Dan wordt het simpel in de software opgelost. Cmos, ttl etc vindt je nauwelijks meer in nieuwe toepassingen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 29 mei 2019 17:29:46 (20%)

Arco

Special Member

Als je nog wat poorten ergens over hebt kan 't daar ook mee (heb je geen 4013 nodig... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Met een NE555 kan het ook prima. (maar gebruikt ietsjes meer stroom).

Edit/
10nF condensator bijgeplaatst.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 29 mei 2019 21:23:00 (19%)

Op 29 mei 2019 20:07:14 schreef Thevel:
[bijlage]
Met een NE555 kan het ook prima. (maar gebruikt ietsjes meer stroom).

Hi Thevel,

Dank, kun je me aangeven wat de schakeling doet? Is dit, output hoog bij aanleggen vcc, laag bij indrukken schakelaar, weer hoog hij indrukken schakelaar, etc?

Groeten,

Jan Willem

Arco

Special Member

Beide bovenstaande schakelingen werken hetzelfde...
Als de uitgang van polariteit wisselt, wisselt de polariteit aan de drukknop ook, waardoor een volgende knopdruk precies omgekeerd werkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb een 10nF condensator in het schema bijgeplaatst waardoor de output van de NE555 "hoog" opstart.

De werking zal ik later uitleggen.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 29 mei 2019 21:26:47 (16%)

Op 29 mei 2019 21:25:18 schreef Thevel:
Ik heb een 10nF condensator in het schema bijgeplaatst waardoor de output van de NE555 "hoog" opstart.

De werking zal ik later uitleggen.

Dank! Werkt deze denderloos?

fatbeard

Honourable Member

@Arco: Da's een leuke maar ietwat tricky schakeling; deze kán met verkeerde componentwaarden -bij lang ingedrukt houden van de toets- gaan oscilleren. Kan een feature zijn.

Als de terugkoppelweerstand groter (30% of meer) is dan de meekoppelweerstand krijg je bij lang indrukken een toggelende 'knop' (die wel in de laatste stand blijft staan).
Togglefrequentie is dan 'in te stellen' met de elko en/of meekoppelweerstand.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 29 mei 2019 22:52:27 schreef fatbeard:
@Arco: Da's een leuke maar ietwat tricky schakeling; deze kán met verkeerde componentwaarden -bij lang ingedrukt houden van de toets- gaan oscilleren. Kan een feature zijn.

Als de terugkoppelweerstand groter (30% of meer) is dan de meekoppelweerstand krijg je bij lang indrukken een toggelende 'knop' (die wel in de laatste stand blijft staan).
Togglefrequentie is dan 'in te stellen' met de elko en/of meekoppelweerstand.

Ok, dit gaat me beetje boven m’ n pet ? Zou willen dat ik jullie kennis had ?

Oscileren is geen gewenste feature ?

Thevel

Golden Member

Ik heb de schakeling in het verleden wel eens op een breadboard getest en werkte zonder problemen.
Volgens mij kan de schakeling niet oscilleren.

Dan nog de beloofde uitleg:
Allereerst een uitleg over een NE555, deze heeft een flipflop met o.a een set (TRigger pen2) en een RESET (TREShold pen6) ingang.
Als TRIG (pen2) LAGER is dan 1/3 van de voedingsspanning dan wordt de flipflop GESET, de output (pen3) wordt dan hoog.
Als TRES (pen6) HOGER is dan 2/3 van de voedingsspanning wordt de flipfop GE-RESET.

Als er voeding op de schakeling gezet wordt dan zorgt C2 dat de trigger ingang kort lager is dan 2/3 voedingsspanning, hierdoor wordt de flipflop GESET (uitgang is hoog)
C2 wordt via R2 geladen en omdat R2 en R3 gelijk zijn komt op de TRIG en TRES ingang 1/2 voedingsspanning te staan, ER VERANDERT NU NIETS.

Omdat de uitgang nu hoog is wordt C1 via R1 opgeladen tot voedingsspanning niveau.
Bij indrukken van de knop wordt door de lading van C1 de TRES ingang hoger dan 2/3 voedingsspanning, de flipflop wordt nu GE-RESET (uitgang laag)
Omdat de uitgang nu laag is kan C1 zich via R1 ontladen en pas als de spanning lager is dan 1/3 voedingsspanning kan de flipflop met een druk op de knop weer RESET worden.

Het ingedrukt HOUDEN van de knop heeft geen enkele invloed, R1 is te hoog om de spanning boven 2/3 voedingsspanning te tillen.

Op 30 mei 2019 00:40:25 schreef Thevel:
Ik heb de schakeling in het verleden wel eens op een breadboard getest en werkte zonder problemen.
Volgens mij kan de schakeling niet oscilleren.

Dan nog de beloofde uitleg:
Allereerst een uitleg over een NE555, deze heeft een flipflop met o.a een set (TRigger pen2) en een RESET (TREShold pen6) ingang.
Als TRIG (pen2) LAGER is dan 1/3 van de voedingsspanning dan wordt de flipflop GESET, de output (pen3) wordt dan hoog.
Als TRES (pen6) HOGER is dan 2/3 van de voedingsspanning wordt de flipfop GE-RESET.
[bijlage]Als er voeding op de schakeling gezet wordt dan zorgt C2 dat de trigger ingang kort lager is dan 2/3 voedingsspanning, hierdoor wordt de flipflop GESET (uitgang is hoog)
C2 wordt via R2 geladen en omdat R2 en R3 gelijk zijn komt op de TRIG en TRES ingang 1/2 voedingsspanning te staan, ER VERANDERT NU NIETS.

Omdat de uitgang nu hoog is wordt C1 via R1 opgeladen tot voedingsspanning niveau.
Bij indrukken van de knop wordt door de lading van C1 de TRES ingang hoger dan 2/3 voedingsspanning, de flipflop wordt nu GE-RESET (uitgang laag)
Omdat de uitgang nu laag is kan C1 zich via R1 ontladen en pas als de spanning lager is dan 1/3 voedingsspanning kan de flipflop met een druk op de knop weer RESET worden.

Het ingedrukt HOUDEN van de knop heeft geen enkele invloed, R1 is te hoog om de spanning boven 2/3 voedingsspanning te tillen.

Dank, schakeling doet precies wat ik wil, bij aanleggen vcc output hoog, bij drukken op schakelaar laag, nogmaals drukken weer hoog etc. Echter is er 1 probleem en dat is dat de 555 knetter heet wordt, bij wel of geen belasting op output. Zo warm dat ik de voeding na een paar seconden maar uitschakel, omdat de 555 het anders denk ik niet overleeft. Enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en verhelpen?

Groeten,

Jan Willem