Meetmethode CPAP ventilator.

bprosman

Golden Member

Omdat ik (als voorbereiding op Accu gebruik) eens wilde weten wat de ventilator van een CPAP aan stroom trekt had ik een kleine testopstelling gemaakt.

12V uit een 30V/10A regelbare Delta voeding.
Voltmeter parallel aan de CPAP
Ampere meter in de plusleiding

Tijdens het aanzetten trekt de CPAP een behoorlijke piek (zo'n 4A afgelezen van de analoge meter op de Delta voeding).

Met tegendruk (masker op) trekt hij bij een druk van 5cm/wk zo'n 0.2A.

Echter, met de Ampere meter in serie (heb er 3 geprobeerd , Fluke 73, en 2 "Chineesjes"), start de CPAP niet op. Je hoort hem een poging doen maar stopt dan alsof er te weinig spanning/stroom is (beetje zelfde effect als een TV met gare elco's) . Zonder A meter in serie doet hij het prima. Kan het zijn dat de meters de piekstroom niet kunnen verwerken en dat die in de praktijk hoger is ?. Alle meters op het 10A bereik.

Voor diegenen die niet weten wat een CPAP is, deze dus :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Als je de voeding langzaam opdraait met de amp. meter ertussen.
Dan mis je de inschakelpiek.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

Als je de voeding langzaam opdraait met de amp. meter ertussen.
Dan mis je de inschakelpiek.

Probleem is, het is een microprocessor gestuurd ding wat eerst opgestart moet zijn , SD kaart gelezen hebben etc. Dan kan ik op de knop bovenop duwen en start hij de blower.

Heb er een Elco van 47.000uF aangehangen maar geeft geen verbetering.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 19 mei 2019 15:37:06 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Opstarten met de multimeter overbrugt. Dus de meter wel er tussen maar die weer overbruggen met een andere kabel. De kabel na het opstarten eruit halen zodat het via de meter loopt. Is het trouwens ook op de 10 A range? Daarvan is de burden voltage (echt geen idee wat het woord in het Nederlands is) toch niet zo hoog?

Op 19 mei 2019 17:21:24 schreef Titatommeke:
Is het trouwens ook op de 10 A range? Daarvan is de burden voltage (echt geen idee wat het woord in het Nederlands is) toch niet zo hoog?

spanningsval....

Kun je als apneupatiënt ook zelf een Cpap bouwen? In ieder geval heb je dan een ventilator nodig met een regelbaar toerental, een stel filters, een slang en een masker voor op je gezicht.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Kun je als apneupatiënt ook zelf een Cpap bouwen?

Een CPAP is niet zo moeilijk, dat is een continue druk tussen de zeg 4 en 12 (sommigen gaan tot 20) cm/wk.
Een APAP wordt wat moeilijker (geen vaste druk) omdat daar nogal wat algorithmen inzitten.

Maar waarom zou je, ding komt uit de basisverzekering.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

gooi de meetsnoeren er eens af, de meetshunt van een fluke heeft lage weerstand zat, maar de 1mm2 meetsnoeren zijn vaker het punt, zeker als je banaanstekkers gebruikt en geen lamelstekkers. ook zijn de A meetbussen vaak vuil door amper gebruik en maken ze slechter contact, even de meetsnoer ronddraaien in de bus of schoonmaken met ipa helpt ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Omdat ik zelf ook slaapapneu heb, gebruik ik nu een Cpap van ResMed, namelijk de Airsense 10 Elite.

Valt mij op hoe geavanceerd zo'n Cpap tegenwwoordig is. Onder welk besturingssysteem zou deze Cpap draaien en welke processor zou daar in zitten?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Resmed ken ik wel als apparaat, mijn zoon heeft er een. De respironics System 1, voorloper van de dreamstation zat een Microchip PIC in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Zet anders gewoon een meetweerstand ipv de stroom meter. Als je 0,1Ω neemt valt er bij 4A 0,4V over heen dan zou het apparaat wel mee om moeten kunnen gaan. En zo niet moet je een lagere waarde nemen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 10 juli 2019 21:59:40 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Meetweerstand 0,1 had ik geprobeerd. Zelfde resultaat. Binnenkort eens testen met meetweerstand overbruggen, starten, en dan meten.
Volgens de doc die ik gezien heb werken ze tegenwoordig met STM processors

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 mei 2019 16:03:02 schreef bprosman:
[...]
Een CPAP is niet zo moeilijk, dat is een continue druk tussen de zeg 4 en 12 (sommigen gaan tot 20) cm/wk.
Een APAP wordt wat moeilijker (geen vaste druk) omdat daar nogal wat algorithmen inzitten.

Maar waarom zou je, ding komt uit de basisverzekering.

De behandelingen tegen slaapapneu komt op losse schroeven te staan, zie "Reactie ApneuVereniging op uitspraken Zorginstituut":

Reactie ApneuVereniging op uitspraken Zorginstituut
Apneuzorg is wel degelijk effectief

Met verbazing heeft de ApneuVereniging kennis genomen van berichten in de pers over het concept-rapport ‘Zinnige zorg – Verbetersignalement obstructief slaapapneu’ van het Zorginstituut Nederland. In het persbericht twijfelt het Zorginstituut over de effectiviteit van apneuzorg. Daardoor zou behandeling van apneu zelfs uit het basispakket van de zorgverzekering kunnen verdwijnen.

Zie ook Het Parool op "Bezem door het basispakket: niet-effectieve zorg niet langer vergoed".

Mocht de behandeling tegen slaapapneu uit het basispakket gaan, dan zullen wij zelf onze Cpaps moeten bouwen. Met o.a. de volgende onderdelen: Aquariumpompje, drukregelaartje en een drukmetertje.

Hier een Youtube-filmpje over een zelfbouw Cpap met bevochtiger, "DIY homemade cpap - ventilator".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Dat klinkt als een risico, als dat ding ermee ophoudt, gaat het ademen nog moeilijker dan normaal, weet je echt zeker dat je op tijd wakker wordt?

Ik ben wel een beetje verbaast dat een multimeter is serie zo'n probleem is, de weerstand in zo'n meter is doorgaans een dik stuk draad met een bepaalde legering (constantaan, denk ik), en zou een verwaarloosde lage weerstand moeten hebben.

Als het ding 0.2A continue trekt, zou je 1.6Ah (plus marge) nodig hebben op 12V, dat klinkt heel haalbaar. Ik zou er wel een goede DC/DC converter voor zetten, of je zou met de labvoeding moeten testen of hij nog goed werkt bij 11.1V (3 volle Lithium accu's) tot ongeveer 9.5V. Met 4 cellen kom je al op 14.4V, dat lijkt me wat hoog, zonder te onderzoeken hoe het ding in elkaar steekt, en op die manier in te schatten of hij daar tegen zou kunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2020 20:24:20 schreef dawmast:
[...]

De behandelingen tegen slaapapneu komt op losse schroeven te staan, zie "Reactie ApneuVereniging op uitspraken Zorginstituut":

[...]

Zie ook Het Parool op "Bezem door het basispakket: niet-effectieve zorg niet langer vergoed".

Mocht de behandeling tegen slaapapneu uit het basispakket gaan, dan zullen wij zelf onze Cpaps moeten bouwen. Met o.a. de volgende onderdelen: Aquariumpompje, drukregelaartje en een drukmetertje.

Hier een Youtube-filmpje over een zelfbouw Cpap met bevochtiger, "DIY homemade cpap - ventilator".

Loopt allemaal nogal los, offtopic maar het gaat om de onderzoeken in slaapcentra die efficienter thuis gedaan kunnen worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2020 21:40:14 schreef SparkyGSX:
Dat klinkt als een risico, als dat ding ermee ophoudt, gaat het ademen nog moeilijker dan normaal, weet je echt zeker dat je op tijd wakker wordt?

Ik ben wel een beetje verbaast dat een multimeter is serie zo'n probleem is, de weerstand in zo'n meter is doorgaans een dik stuk draad met een bepaalde legering (constantaan, denk ik), en zou een verwaarloosde lage weerstand moeten hebben.

Als het ding 0.2A continue trekt, zou je 1.6Ah (plus marge) nodig hebben op 12V, dat klinkt heel haalbaar. Ik zou er wel een goede DC/DC converter voor zetten, of je zou met de labvoeding moeten testen of hij nog goed werkt bij 11.1V (3 volle Lithium accu's) tot ongeveer 9.5V. Met 4 cellen kom je al op 14.4V, dat lijkt me wat hoog, zonder te onderzoeken hoe het ding in elkaar steekt, en op die manier in te schatten of hij daar tegen zou kunnen.

Destijds heb ik het getest met een Delta 10A voeding (dat terwijl de originele voeding iets van 90 Watt is voornamelijk voor de verwarming , die ik er niet aan had zitten). De voeding moet het ook ruim aankunnen. Later bedacht ik me (maar niet meer getest) om de A-meter over een schakelaar te zetten, dan kan ik die openen als het apparaat eenmaal op toeren is. In de inschakelpiek ben ik ook niet zo geinteresseerd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 oktober 2020 09:48:05 schreef bprosman:
[...]
Destijds heb ik het getest met een Delta 10A voeding (dat terwijl de originele voeding iets van 90 Watt is voornamelijk voor de verwarming , die ik er niet aan had zitten). De voeding moet het ook ruim aankunnen. Later bedacht ik me (maar niet meer getest) om de A-meter over een schakelaar te zetten, dan kan ik die openen als het apparaat eenmaal op toeren is. In de inschakelpiek ben ik ook niet zo geinteresseerd.

Is dat niet precies wat Titatommeke zei?

Gepost zondag 19 mei 2019 17:21:24
Opstarten met de multimeter overbrugt. Dus de meter wel er tussen maar die weer overbruggen met een andere kabel. De kabel na het opstarten eruit halen zodat het via de meter loopt.

Meep! Meep!
Shiptronic

Overleden

Op 5 oktober 2020 20:24:20 schreef dawmast:
[...]

Mocht de behandeling tegen slaapapneu uit het basispakket gaan, dan zullen wij zelf onze Cpaps moeten bouwen. Met o.a. de volgende onderdelen: Aquariumpompje, drukregelaartje en een drukmetertje.

Ik ben bang dat een Aquariumpompje niet genoeg debiet heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Aquariumpompje haalt inderdaad geen 4-20cm/wk.

Is dat niet precies wat Titatommeke zei?

Inderdaad maar slaapapneu komt ook met een heel beroerd geheugen :-(
Ik kom hier regelmatig (intelligente :+) opmerkingen op het forum tegen waarvan ik denk : "Oh was ik dat ? " ;-)

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 6 oktober 2020 12:07:47 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Welk soort pompje haalt dan wel de 4-20cm/wk? De druk kun je regelen door de voedingsspanning van het pompje te regelen, of d.m.v. een pneumatisch drukregelaartje aan de uitgang van het pompje, dat wel nauwkeurig moet zijn in het bereik tussen de de 4-20cm H2O.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Ik zou dat lekker aan een Resmed, of Respironics over laten want het moet ook nog eens heel geruisloos zijn. Maar over het algemeen zijn dat "Slakkenhuispompen" met ventilator.

Wat betreft dat artikel, iets met soep en niet te heet eten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendingen/video/5188292/rtl-z-nieuws…

Vanaf 02:50 gaat het echt om testen op apneu in slaapcentra, terwijl het volgens het zorginstituut dat ook thuis kan. Op 03:06 wordt het volgende gezegd: "Het is niet zo dat er geen bewijs is dat dit niet werkt, maar volgens het Zorginstituut kan dit op een andere manier worden ingericht, bijvoorbeeld dat je een thuistest doet..."

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Op 6 oktober 2020 13:52:45 schreef dawmast:
https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendingen/video/5188292/rtl-z-nieuws…

Vanaf 02:50 gaat het echt om testen op apneu in slaapcentra, terwijl het volgens het zorginstituut dat ook thuis kan. Op 03:06 wordt het volgende gezegd: "Het is niet zo dat er geen bewijs is dat dit niet werkt, maar volgens het Zorginstituut kan dit op een andere manier worden ingericht, bijvoorbeeld dat je een thuistest doet..."

Dat bedoel ik :-)

Hier een foto'tje van een Dreamstation ventilator :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Sinds wanneer maakt Moog blowers, Moog ken ik namelijk alleen maar van de synthesizers als de Minimoog. :)

Waar kun je zulke centrifugaalblowertjes vinden om zelf een Cpap te bouwen?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.