4013 Flip flop contactdender

Thevel

Golden Member

Het IC mag absoluut niet heet worden...
Je hebt of iets verkeerd aangesloten of het IC was al defect.
Sluit alleen de voeding aan op het IC, dus pen1 en pen8 en kijk of hij nog steeds heet wordt.

Als je een labvoeding hebt stel dan de stroom in op bijv. max 50mA.
Het IC verbruikt zelf maar een paar mA.

Edit/
Zojuist de schakeling voor de zekerheid maar weer eens op een breadboard getest en zoals verwacht werkt de schakeling perfect.
Absoluut dendervrij en van oscillaties is geen sprake.
Werkt ook prima met een (zuinige) CMOS 555.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 30 mei 2019 13:48:27 (28%)

Op 30 mei 2019 13:06:38 schreef Thevel:
Het IC mag absoluut niet heet worden...
Je hebt of iets verkeerd aangesloten of het IC was al defect.
Sluit alleen de voeding aan op het IC, dus pen1 en pen8 en kijk of hij nog steeds heet wordt.

Als je een labvoeding hebt stel dan de stroom in op bijv. max 50mA.
Het IC verbruikt zelf maar een paar mA.

Edit/
Zojuist de schakeling voor de zekerheid maar weer eens op een breadboard getest en zoals verwacht werkt de schakeling perfect.
Absoluut dendervrij en van oscillaties is geen sprake.
Werkt ook prima met een (zuinige) CMOS 555.

Dank, zat even te lezen dat weglaten van een timing condensator op pin 5 gevolg kan hebben dat ic op hoge frequentie gaat draaien en zeer warm kan worden. Zou dit oorzaak kunnen zijn?

Op 30 mei 2019 17:04:20 schreef Jan Willem 2:
[...]

Dank, zat even te lezen dat weglaten van een timing condensator op pin 5 gevolg kan hebben dat ic op hoge frequentie gaat draaien en zeer warm kan worden. Zou dit oorzaak kunnen zijn?

Altijd een ontkoppel-C'tje van ca 100nF over de voedingspunten van het IC zetten.

Op 29 mei 2019 14:23:48 schreef ohm pi:
Als je een HEF4013 gebruikt is het schema bijna goed.
Ongebruikte ingangen mag je niet open laten.
Dat betekent hier dat je pen 4 (reset) aan de Gnd moet knopen.
Er zitten 2 flipflops in een pakje.
Als je de tweede niet gebruikt dan moet je ook de pinnen 8 (set 2), 9 (Data 2), 10 (clock 2) en 11 (reset 2) aan de Gnd knopen.

Helaas, schema werkt niet. Bij aanlegggen vcc inderdaad hoge output, schakelaar doet echter niets. Net de clock aan vcc gehangen met 6,8 k en dan bij leggen clock aan gnd schakelt output soms wel en niet om. Lijkt iets met de weerstandswaarden of schakeling iets niet in orde te zijn. Hebben jullie tips?

Sine

Moderator

Dat moet gewoon werken. het soms en niet schakelen ligt aan de dender die je maakt bij het prikken van de weerstand, het ding schakelt dan 20x aan/uit en blijft of in aan of in uit hangen.

Belangrijk:
- Reset(4) moet aan massa!
- Je mag geen CD4013 gebruiken.

Meet je spanning op de clk ingang eens na, bij niet gedrukte toets moet dit je voedingsspanning zijn, en bij gedrukte toets 0V

Op 2 juni 2019 09:43:58 schreef Sine:
Dat moet gewoon werken. het soms en niet schakelen ligt aan de dender die je maakt bij het prikken van de weerstand, het ding schakelt dan 20x aan/uit en blijft of in aan of in uit hangen.

Belangrijk:
- Reset(4) moet aan massa!
- Je mag geen CD4013 gebruiken.

Meet je spanning op de clk ingang eens na, bij niet gedrukte toets moet dit je voedingsspanning zijn, en bij gedrukte toets 0V

Hoi, reset ligt aan massa en ook pinnen van ongebruikte Flip flop 2 (behalve outputs). Bij zeer lage weerstand van vcc naar pin 3 en dan pin 3 schakelen naar gnd schakelt output soms om.

Ik gebruik de hef versie.

Wordt gillend gek, het enige dat ik wil is een schakeling die initieel hoge output geeft en die ik om kan schakelen van hoog naar laag en visa versa met druktoets. De hoop op de 4013 heb ik al opgegeven, heb voor de zekerheid nu de 3 e getest zelfde resultaat. Ik gooi de handdoek in de ring, dacht dat ik iets vrij eenvoudigs wilde met weinig componenten, maar wordt beetje te complex voor me. Dank voor jullie hulp!

Heb nog wat bc547’s liggen, misschien kan ik daar nog wat van fabrieken ?

Thevel

Golden Member

Krijg je de NE555 ook niet werkend?

Arco

Special Member

Probeer mijn schema eens, werkt prima (kan met 40106 of 4093)
 

Heb nog wat bc547’s liggen, misschien kan ik daar nog wat van fabrieken ?

 
Kan wel, maar niet met minder onderdelen...
 
https://www.circuitsonline.net/forum/file/41037/forum-post

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 2 juni 2019 11:57:16 (66%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 2 juni 2019 10:56:21 schreef Jan Willem 2:
Ik gooi de handdoek in de ring, dacht dat ik iets vrij eenvoudigs wilde met weinig componenten, maar wordt beetje te complex voor me. Dank voor jullie hulp!

Het werkt, het staat hier naast me, welliswaar met een reset bij powerup maar dat mag de pret niet drukken.

Heb je nou al gemeten wat die clock pen doet?
Of wat de spanningen op andere pennen zijn?

Om zeker te zijn:
- Wat gebruik je als voeding?
- De voedings pennen van de 4013 sluit je ook aan? (14 naar +, 7 naar GND)
- Bouw je het op breadboard? Denk er aan dat sommige bordjes de voedings rails niet doorlopend hebben.

If all else fails, post eens een fototje van je opstelling.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 2 juni 2019 11:55:27 (12%)

Thevel

Golden Member

Op 2 juni 2019 11:54:03 schreef Sine:
[...]
Het werkt, het staat hier naast me,

Het zelfde bij mij met de NE555 schakeling welke zonder problemen werkt.

Thevel

Golden Member

Ik heb begrepen dat je de schakeling op een breadboard test.
Bij sommige breadboard's lopen de spanningsbanen niet door maar zijn ze in het midden onderbroken, je krijgt dan vreemde effecten!
Wil niet zeggen dat het bij jou ook het geval is maar wel iets om te controleren...

Oeps, zie nu dat Sine hetzelfde schreef..

Anoniem

Meet je spanning op de clk ingang eens na, bij niet gedrukte toets moet dit je voedingsspanning zijn, en bij gedrukte toets 0V

Wij hebben dit antwoord echt nodig om te analyseren waar het bij u fout loopt
.
.
.
Je schakeling met HEF4013 hoort te werken

Op 2 juni 2019 10:56:21 schreef Jan Willem 2:
Ik gooi de handdoek in de ring,

Ga die maar snel terug oprapen ;-)
.
.
.
Enkel als het je stoort dat de 4013 pas omschakelt wanneer je de drukknop terug loslaat draai je drukknop/ontdendering gewoon om

Op 2 juni 2019 11:59:53 schreef Thevel:
[...]Het zelfde bij mij met de NE555 schakeling welke zonder problemen werkt.

De 4013 ic’s lijken wel allemaal gaar, allemaal nieuwe besteld maar zelfs met alleen set en reset doen ze vreemd. Lijkt wel gekke partij of esd optater gekregen. Ben weer terug op de 555 schakeling, deze doet wat ik wil, alleen is deze bij aanleggen vcc in 20% van de gevallen een lage output. Als ik op pin 3 meet bij afschakelen van vcc zie ik de spanning snel teruglopen. Echter laatste stukje tot echt nul volt duurt paar seconden. Gemerkt dat als ik spanning weer inschakel voordat multimeter echt 0 volt aangeeft, de spanning op pin 3 niet direct hoog wordt. Met druktoets is deze wel hoog te krijgen. Kan het zijn dat schakeling voordat output op pin 3 echt 0 volt is moeite heeft met het brengen van hoge output bij inschakelen?

Anoniem

Pen 3 bij afschakelen
C1 ontlaad via R1 en uw multimeter
Dat kan inderdaad enkele seconden duren
Zet een 1N4148 met anode aan knooppunt C1/R1 en kathode aan pen 8 van NE555
Of zet een belasting aan pen 3 naar massa. Bv 1kΩ

Pen 3 niet direct hoog
Dat kan als C2 niet ver genoeg is ontladen
Als je de waarden R3 en C2 hebt gebruikt duid dit dat er nog een elco op de voeding zit die langzaam ontlaad.
Misschien in je voedingsadapter?

4013 gaar
Hmm... vreemd doen lijkt me eerder zwevende ingangen of geen ontkoppel C
Bij defect doen ze altijd hetzelfde verkeerd. Lijkt mij...

Ooit in een ver verleden gebruikte ik deze schakeling om te ontdenderen.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Electronic/ietron/debounce.gif

Gewoon twee nand poortjes kruislinks aan elkaar knopen. Ik geloof destijds met een 7400 ic.

Edit: Als je een HEF4011 gebruikt kun je met 12 volt werken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 2 juni 2019 21:17:58 (11%)

@Ex-fietser,
Uiteraard werkt je schakeling. Maar je hebt wel een wisselschakelaar nodig en die heeft @TS niet

Sine

Moderator

Jep, en daar kan je ook de S en R van een 4013 voor gebruiken, twee vliegen in 1 klap. Maar de TS heeft inderdaad geen wissel schakelaar.

Daarnaast moet het met een enkele en een RC gewoon werken.

Op 2 juni 2019 20:47:09 schreef anoniem015:
Pen 3 bij afschakelen
C1 ontlaad via R1 en uw multimeter
Dat kan inderdaad enkele seconden duren
Zet een 1N4148 met anode aan knooppunt C1/R1 en kathode aan pen 8 van NE555
Of zet een belasting aan pen 3 naar massa. Bv 1kΩ

Pen 3 niet direct hoog
Dat kan als C2 niet ver genoeg is ontladen
Als je de waarden R3 en C2 hebt gebruikt duid dit dat er nog een elco op de voeding zit die langzaam ontlaad.
Misschien in je voedingsadapter?

4013 gaar
Hmm... vreemd doen lijkt me eerder zwevende ingangen of geen ontkoppel C
Bij defect doen ze altijd hetzelfde verkeerd. Lijkt mij...

Dank, zelfs als ik ee hele voeding los haal en weer aansluit geeft de 555 niet altijd hoge output. In ongeveer 90 % van de gevallen wel, maar niet 100 % altijd en is voor mij niet betrouwbaar genoeg. Ik zat te lezen over de 555 en zag dat ic ontworpen is om normaal gesproken altijd laag te starten.

Op 2 juni 2019 22:49:09 schreef Jan Willem 2:
[...]

Dank, zelfs als ik ee hele voeding los haal en weer aansluit geeft de 555 niet altijd hoge output. In ongeveer 90 % van de gevallen wel, maar niet 100 % altijd en is voor mij niet betrouwbaar genoeg. Ik zat te lezen over de 555 en zag dat ic ontworpen is om normaal gesproken altijd laag te starten.

Is er nou gewoon geen simpel ic dat zonder nog tig weerstanden en condensatoren een hoge output geeft bij aansluiten op voeding die dmv een drukschakelaar van hoog naar laag en visa versa geschakeld kan worden. Niet te geloven dat voor zoiets simpels 7 componenten nodig zijn.

C2, 10nF verhogen totdat het goed werkt. Bij te hoge waarde werkt het omschakelen niet meer betrouwbaar. Niet groter maken dan ca 100nF.

Sine

Moderator

Er zijn elektromechanische oplossingen (een teleruptor of puls relais) maar die blijven ook zonder spanning staan waar ze staan.

In plaats van allerlei schakelingen te proberen zoek er eens eentje uit en probeer die werkend te krijgen. Zo ongeveer alles wat hier gepost is moet werken. (al zou ik zelf niet de transistor flipflop route gaan)

Op 2 juni 2019 23:13:54 schreef Jan Willem 2:
Is er nou gewoon geen simpel ic dat zonder nog tig weerstanden en condensatoren een hoge output geeft bij aansluiten op voeding die dmv een drukschakelaar van hoog naar laag en visa versa geschakeld kan worden. Niet te geloven dat voor zoiets simpels 7 componenten nodig zijn.

Kennelijk niet. Anders had iemand dat wel gepost. Op zich kan het met één onderdeel. Dan pak je een µprocessor, Je leest je schakelaartje in en de software laat je het werk doen. Met dezelfde µprocessor kan je zelfs meerdere schakelaars inlezen en verwerken tot storingsvrije signalen.

Vraagje
Waarvoor heb je het signaaltje nodig?
Misschien is er in jouw situatie wel een handigere manier om je probleem op te lossen. Waarom kan je je schakelaar niet vervangen door een wisselschakelaar?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 2 juni 2019 23:32:34 (13%)

Thevel

Golden Member

Op 2 juni 2019 23:18:34 schreef ohm pi:
C2, 10nF verhogen totdat het goed werkt. Bij te hoge waarde werkt het omschakelen niet meer betrouwbaar. Niet groter maken dan ca 100nF.

10nF moet zat zijn.
Ik heb het hier getest en de schakeling start altijd hoog op dus 100%. (getest met verschillende merken)

Anoniem

10nF moet zat zijn.
Ik heb het hier getest en de schakeling start altijd hoog op dus 100%. (getest met verschillende merken)

Dus R2, R3 en C2 nameten en het circuit controleren.
C2 zou door vergissing maar eens 1nF ipv 10nF zijn :+