technics sl1200

goedenavond mijn schoonzzon heeft een sl1200 mk2 staan
die heeft problemen de toerental slaat op hol bij 45 en 33 toeren
de pitch control doet het wel

hebben jullie mischien een sugestie

wat het probleem kan zijn of het

met vriendelijke groet

jan

Bij de eerste beste hit op 'sl1200 mk2 service manual' zie ik deze link:
http://www.deepsonic.ch/deep/docs_manuals/technics_sl-1200mk2_sl-1210m…

Als je dan op p32 kijkt (dus echte paginas, niet de nummering op de scans)
zie je punt D, 'turntable rotates abnormally'

Een andere mogelijke oorzaak is lekken elco's op de motor print.
Dus, controleer / vervang eerst de elco's.

IC301 doet de pitch control, dus die lijkt mij dan te werken.
Ik vermoed dan toch ergens rond IC201 en X201.

RAAF12

Golden Member

Yep kijk bij runaway operation dat klinkt hetzelfde als 'op hol geslagen' :-)

Nog een run away maar dat is geen technics https://www.youtube.com/watch?v=NMufLXrFIg8

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 23 februari 2018 01:27:56 (15%)

bedank man ik krijg morgen de draaitafel en dan zal ik er naar kijken
nogmaals bedankt.

Heel bekend probleem bij deze tafels, ik heb er al gruwelijk veel in revisie gehad en kan ze echt dromen.

9 van de 10x bij dit euvel zijn het uitgedroogde losse soldeer contacten.
Dus check dat eerst maar ff, als dat het niet is (wat echt onwaarschijnlijk is) dan kom je uit op de drive ic.

Pas wel goed op met demonteren.

Op 3 maart 2018 10:19:10 schreef klabam:
Heel bekend probleem bij deze tafels, ik heb er al gruwelijk veel in revisie gehad en kan ze echt dromen.

9 van de 10x bij dit euvel zijn het uitgedroogde losse soldeer contacten.
Dus check dat eerst maar ff, als dat het niet is (wat echt onwaarschijnlijk is) dan kom je uit op de drive ic.

Pas wel goed op met demonteren.

Ik heb hetzelfde euvel hier. Welke soldeer contacten zijn meest waarschijnlijk? Zitten die bij de start stop knop?

Op 30 mei 2019 12:20:44 schreef Jochgem:
[...]

Ik heb hetzelfde euvel hier. Welke soldeer contacten zijn meest waarschijnlijk? Zitten die bij de start stop knop?

In de SL1200 MK2 zit een ‘moeder’ print onder de draaischijf en onder de pitch fader een print. Beiden niet heel erg groot dus je zoekwerk naar losse soldeercontacten is vrij kort.
Persoonlijk zou ik daarom alle soldeercontacten nalopen en allen preventief doorsolderen.
Dit soort platenspelers komen vaak uit de DJ booth waar ze flink te lijden hebben gehad dus je kunt van alles tegenkomen.
De ergste ‘patiënten’ zijn de SL1200 MK2 modellen die in de Gabbertijd door loodgieters zijn omgebouwd naar snellere draaisnelheid en waarbij de 0% kogellager zelfs uit de fader is gewrikt. Ik heb in die tijd menig bestelling bij het oude Haag Techno gedaan om het een en ander van nieuwe ingewanden te voorzien. Maar goed, deze tanks onder de draaitafels zijn taai en vaak prima te herstellen. En door de terug gekomen populariteit zijn onderdelen weer makkelijker te krijgen. Daardoor staat het internet ook vol met reparatie tips en DIY guides.

Op 22 februari 2018 22:13:24 schreef Al_Bundy:

Een andere mogelijke oorzaak is lekken elco's op de motor print.
Dus, controleer / vervang eerst de elco's.

het zal eerder doorgelekt bier zijn..en dat vreet soms de tachoring op.

hangt er vanaf welke versie van de 1200.

Dank je voor je reactie.
Ik heb er best wel een aantal voorzien van nieuwe onderdelen en zelf eentje helemaal gecustomized. Super leuk om te doen;)
Nu 2 van een bevriende dj en dat ding slaat dus soms als je de draaiknop omdraait helemaal op hol. Tempo super hoog en beide lampjes van de toeren aan. Maar dat zijn waarschijnlijk soldeercontacten op het moederbord of bij de pitchfader? En dan niet de “puntjes” onder de plaat of ook die? Verder stop ik er nieuwe pitches in zonder click. Draait lekkerder;)
Heb je misschien een goede webstore?

Op hol geslagen 1200 kan meerdere oorzaken hebben, van los contact op drive ic tot defecte protection ic.

Klikloze pitch maakte ik altijd zelf door de behuizing om te draaien van de fader zodat het gaatje aan de andere kant zit.
Hierdoor behoud je het veertje en kogel zodat de pitch goed blijft aanvoelen.

P.s. Klik uit de fader heeft alleen zin als je het oranje draadje ook doorknipt, dan heb je geen quartzlock meer en nooit meer de pitchdip in het midden.
Pitch lampje werkt dan uiteraard ook niet.

Ok. Sorry maar ik weet niet wat een ic is.
En waar begin ik nou te kijken?

Van rechts naar links

2 protection ic's (kleine zwarte met 3 pootjes) gaan vaak stuk als er sluiting in de popup lampje plaatsvind. Als deze stuk zijn is het vaak te zien, breken of gaan bol staan.
Deze zijn origineel nagenoeg niet te krijgen, wel is er een vervanger waarbij je 2 pootjes moet omdraaien.

Drive ic, gaan weinig stuk maar hebben vaak losse contacten, deze word vrij warm.

Transistor, check solderingen

Quartz ic, check op losse contacten.

Hi, dank je voor de foto.
Het pup up lampje werkt nog, dus ik verwacht daar geen storing, is dat logisch?
Ik loop straks de omcircelde elementen na.
Is het logisch te denken dat het in de contacten zit als het soms wel, soms niet gebeurt?
En als je het hebt over verversen van de solderingen, zijn dat de puntjes op de achterkant toch?

sorry als het wat dom overkomt, ik ben wel super blij met de (snelle) hulp!

pa3gws

Golden Member

Ik ben tot op heden geen SL1200/1210 tegengekomen die defect was.
Ik gok erop dat wanneer je de solderingen van het IC rechts op het plaatje even doorsoldeerd hij weer prima werkt. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Top thnks
Dat is die breede zwarte he?

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 30 mei 2019 17:50:41 schreef pa3gws:
Ik ben tot op heden geen SL1200/1210 tegengekomen die defect was.

Pfff.... Hou op, denk dat ik onderhand 200 decks de afgelopen 5 jaar gerepareerd heb.
Van defecte motorspoelen tot trafo's tot drive ic's. Vooral veel die door prutsers gemod zijn. Led conversie met een enkele weerstand is nr.1 van alle oorzaken.

Voorlopig lijkt het hier nog allemaal origineel. En denk ik flest ik deze voor het eerst open maak

pa3gws

Golden Member

Op 30 mei 2019 20:23:57 schreef klabam:
[...]

Vooral veel die door prutsers gemod zijn. Led conversie met een enkele weerstand is nr.1 van alle oorzaken.

Ja zo lust ik er nog wel een paar. :-p
Ik heb het over de originele uitvoeringen daar heb ik er de nodige van in onderhoud voor een paar verhuurbedrijven.
Maar bier en (een DJ gewoonte) een overdosis contactspray zijn toch meestal het ergste.
En inderdaad de tafels van de particulier mankeren nogal het een en ander.
Slechts 1 keer een hopeloos geval gehad en daarvan is de trafo naar jou verhuist. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hi
bedankt voor jullie snelle hulp, het op hol slaan lijkt te zijn verholpen door het doorsolderen van die ene ic. Maar nu doen allebei mijn popup lampjes het niet meer. Is dat toeval, of heb ik toch iets verkeerd gedaan?

Verder zien deze tafels er op wat stof en viezigheid na nog mooi en orgineel uit..

groet,
Jochgem

Allebei je popup lampjes???

Er zit er maar 1 hoor.
Je bedoeld waarschijnlijk je 33/45 toeren leds. Als dat zo is heb je waarschijnlijk ergens een sluiting gemaakt met solderen.

Gebruik je wel flux soldeer en fatsoenlijke soldeerbout?
Zal niet de eerste keer zijn dat men ic pootjes aan elkaar bakt en braad door klodders soldeer

Ik heb het over lampjes omdat het bij alle twee gebeurd is;)
Het solderen is prima gegaan. Ik denk werkelijk dat het toeval is. Kan je die lampjes doormeten?
Verder heb ik even gekeken voor pitchfaders. Zonder klik lijken nauwelijks te koop.
En een voor een mk5 zou niet passen vanwege de weerstand 10 OHM?

Heb jij een goed adres?

Groet jochgem

Pitch faders zonder klik:
https://www.albepro.nl/technics-pitch-fader-mk2-zonder-0-positie-lock-…

En ja lampjes kan je doormeten, en niet lullig bedoeld maar als je dat nog niet weet, is het niet verstandiger om deze tafels te laten onderhouden door iemand met de juiste kennis?

Dank je. Ik was in de veronderstelling dat ik die faders voor minder heb gehaald.
Nee man juist leuk zelf te doen. En dank voor jou/jullie kennis delen.
Uiteindelijk zijn die dingen zo mooi vanwege de eenvoud en doe het niet voor het eerst al kom ik wat klunzig over misschien
Was verbaasd dat beide pop-up lampjes ineens stuk zijn.
Is het echt zo dat een pitch voor een mk5 niet op een mk2 past?

Klopt, deze past niet.
Je kan goedkopere faders krijgen op ebay, maar das aftermarket rommel.