Nederland naar 60 Hz!

Op 23 mei 2019 06:33:04 schreef RetroTechie:
Pakkende titel dacht ik zo. :9

Gedachten experiment: stel dat je een aantal NL huizen neemt, en 230V die er in gaat op 60 Hz aanlevert ipv. de hier gangbare 50 Hz. Wat voor effecten zou dat hebben? Problemen? Goed of slecht voor efficiëntie van apparatuur? Welke apparaten zou je moeten vervangen of aanpassen?

En wat als je die frequentie nog verder zou opslingeren? Zeg 100...400 Hz of nog hoger. Waar zitten dan de pijnpunten, cq. waar verwacht je dan het eerst problemen?

Of de andere kant op: 230V DC? Van diverse van mijn apparaten gok ik dat daarvan de netzekering eruit zou vliegen (en verder niks wrs. :O ), de meeste SMPS voedingen of lampen zouden niet zo'n probleem met 230V DC hebben vermoed ik (met kanttekeningen... en ja DC op aan/uit schakelaars zou een probleem kunnen zijn). Maar d'r is veel spul in omloop. Veel meer diversiteit aan apparatuur dan wat ik zelf zoal in huis heb. Duuusss... :?

Stel voor dat we transmissie buitenshuis + elektriciteitsbedrijf buiten beschouwing laten. Zeg maar: 99,999% efficiënt, cheapo 'blokje' wat er in de meterkast tussen gezet wordt om de omzetting te doen. Technisch mogelijk of niet. :)

Technisch gezien is er niet zoveel verschil tussen 50 en 60 Hz. Bij de overgang van gelijkstroom naar wisselstroom heeft men lang geleden uit het oogpunt van o.a. opwekken, transformeren, transport, motoren en andere verbruikers, bepaald dat een frequentie van ca. 57 Hz, het meest ideale compromis was. Daar moet je dan nog een generator voor construeren en om praktische redenen kom je dan uit op 50 of 60 Hz. Om diverse redenen heeft men in de USA toen voor 60 Hz gekozen en in Europa voor 50 Hz. Dat laatste o.a. omdat het bij berekeningen beter in ons decimale stelsel paste. Dit is historisch zo gegroeid en beide systemen voldoen overigens nog dusdanig dat er geen reden is om aan deze of gene zijde van de Atlantische Oceaan ver in de tijd terug te gaan, de geschiedenis a.h.w. om te keren en de destijds gemaakte keuze te herzien. Maar je kunt er wel oneindig over discussiëren. Zoals hier wel blijkt.