ontwerp filter voor nette accuspanning auto

Hoi,

de titel zegt het al. Kort door de bocht gaat het om een autoradio die allerlei bijgeluiden maakt. Wanner de radio op een pc voeding aangesloten zit op de 12 volt, maakt die die bijgeluiden niet. Dus zou ik een filter willen maken voor de auto. Kan iemand me hiermee helpen?

mvg,

Mark

Anoniem

Voor een Chinese autoradio?
Probeer eens een LC LowPass filter in de voeding ;-)

ja, dat kan. Heb ik ook al wat geprobeerd met een 450uF 250 volt en een 10uF 50 volt elco en een hele kleine spoel. Dus een CLC filter. Had het idee dat de bijgeluiden even wat minder waren, maar kwam zo weer terug.
Heb je misschien wat waarden in je hoofd voor de spoel/capaciteit?

Er zit wel iets van filtering in de radio, een 2200uF 25 volt elco en een hele kleine spoel. Dus dan zou het een lc op lc filter worden, dus een cascade filter.

* hier is een tool om de waarden te berekenen: https://electronicbase.net/low-pass-filter-calculator/

Als ik daar een 100 uH en een 10000uF invoer, krijg ik een kantelfrequentie van 150 hz.

Arco

Special Member

Simpelste is om een paar rf clamps om de draden te proberen.
Zal wel een el-cheapo radio zijn? (de wat betere hebben er geen last van meestal)
https://www.ruggedradios.com/images/intercom-accessories/intercom-accessories/AUDIO-CHOKE/AUDIO-CHOKE-OPEN.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb ik ook al eens aan gedacht. Geloof dat usb kabeltjes die ferrietkernen ook hebben. Zal er daar eens 1 vanaf slopen en proberen.

Zitten die trouwens ook niet in pc voedingen?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb het met ferriet geprobeerd. Ff werkte het en toen kwamen de bijgeluiden al snel weer terug. Misschien toch dat LC filter?

Arco

Special Member

Het werkt wel of niet, niet 'effe'... ;)
Er kan ook in de auto zelf een ontstoringscondensator kapot zijn bij bijv. de ontsteking.
Nu helpt de omschrijving 'bijgeluiden' ook niet erg voor een duidelijk beeld... (duidelijke omschrijving of evt. een .wav file'tje)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

allemaal piepjes en een brom wanneer je alleen maar in het menu zit van de radio. Is er niet een manier om uit een oude pc voeding onderdelen te halen en daar een filter van te maken? 50Hz is het lichtnet, dus 100hz wordt afgefilterd.
Het is wel een goedkope radio. Een duurdere heeft die bijgeluiden niet. Dus het zou met een filter op te lossen moeten zijn.

* dit: https://www.carinterface.nl/ontstoringsfilter-10amp-12v-nf-102 gaat blijkbaar niet werken.
* misschien heeft idd een ontstoringsfilter het begeven. Dan zou dit de oplossing zijn: https://www.conrad.nl/p/aiv-53-c509-321087
dus toch weer een lc-filter.

De radio doet het goed: als de motor uit staat?
op cd of sd?.
Stoort hij op Fm en of Am.

Zijnde piepjes toeren afhankelijk: Altenator of ontsteking
Heeft de radio wel een goede massa verbinding? dus niet alleen via de afscherming van de antennekabel? Antenne plug er even uittrekken en kijken of de radio aan gaat bv op cd.
De accu is op zich al een goede kortsluiting voor stoor signalen, maar een slecht massa verbinding wert dit weer tegen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 30 mei 2019 14:02:32 schreef Hunebedbouwer:
De radio doet het goed: als de motor uit staat?
op cd of sd?.
Stoort hij op Fm en of Am.

Zijnde piepjes toeren afhankelijk: Altenator of ontsteking
Heeft de radio wel een goede massa verbinding? dus niet alleen via de afscherming van de antennekabel? Antenne plug er even uittrekken en kijken of de radio aan gaat bv op cd.
De accu is op zich al een goede kortsluiting voor stoor signalen, maar een slecht massa verbinding wert dit weer tegen.

de radio doet het wel, maar heeft piepjes en een brom zowel als de motor aan als uitstaat.
de bijgeluiden zijn zowel van de alternator als van boordelectronica.
massa is goed, heb ook rechtstreeks van de accu geprobeerd, geeft hetzelfde.
Dus de goedkope radio heeft allerlei bijgeluiden, terwijl een duurdere radio dat niet heeft.

Maar ehm, als de motor uit staat heb je toch alleen de schonen accu voeding?! Dan zal filteren in de voeding niet veel uithalen. Lijkt eerder dat de radio zichzelf stoort (je hebt het over menu acties, dus...).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 30 mei 2019 14:44:27 schreef flipflop:
Maar ehm, als de motor uit staat heb je toch alleen de schonen accu voeding?! Dan zal filteren in de voeding niet veel uithalen. Lijkt eerder dat de radio zichzelf stoort (je hebt het over menu acties, dus...).

ja, en toch als ik die radio op een pc voeding aansluit op de 12 volt, doet die het top. Er is wel allerlei boordelectronica die loopt als je het contact aanzet.

Arco

Special Member

Je kunt diverse dingen proberen...
- Is het probleem er ook zonder antenne aangesloten?
- Als je de radio direct op de accu aansluit (zo kort mogelijk), is het dan wel goed?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 mei 2019 14:50:41 schreef Arco:
Je kunt diverse dingen proberen...
- Is het probleem er ook zonder antenne aangesloten?
- Als je de radio direct op de accu aansluit (zo kort mogelijk), is het dan wel goed?

met of zonder antenna maakt geen verschil.
rechtstreeks op de accu maakt bijna geen verschil.

Op een pc voeding doet die het goed. Is het niet mogelijk om de pc voeding te gebruiken. Dus na het gelijkrichten de 12 volt aan te sluiten.

Pcvoeding, trafogedeelte, dus 220v ac naar 18v?? ac (gok ik). Dan wordt het gelijkgericht naar 12 volt en verder bijkomstige voltages volgen, dus de 5 en 3,3 volt. Als ik nou een 12 volt adapter probeer met ergens in een pc voeding aan te sluiten en de uitkomende voltage meet. Makkelijker is het misschien om gewoon een voeding los te halen en te meten na het gelijkrichten wat de spanning is. Dan zou je een goedkope voeding kunnen gebruiken om de spanning schoner te maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit#/media/File:PC-PowerSu…

Arco

Special Member

Is het niet mogelijk om de pc voeding te gebruiken.

Dat kan wel, maar dan heb je nogal een lang verlengsnoer nodig... :)
(of je moet de auto altijd voor de deur hebben staan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 mei 2019 15:30:55 schreef Arco:
[...]
Dat kan wel, maar dan heb je nogal een lang verlengsnoer nodig... :)
(of je moet de auto altijd voor de deur hebben staan...)

kan ook 12 naar 230 converter gebruiken en daar de pc voeding aansluiten :). Maar misschien dat een lc netwerk wat beter werkt. 150 hz -3db punt, dus dan is het volume gehalveerd.

Arco

Special Member

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de radio in de auto te proberen op een aparte voeding, los van de auto.
Als 'ie dan nog geluiden maakt, is de radio gewoon gammel en gaat weinig daartegen helpen.
(het binnenwerk in de radio vangt dan rechtstreeks de storingen op)

Je zou een 12v/12v converter kunnen proberen die je zelf in een ander topic voorstelde: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144926/last

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja kan. Zat zelf wat te kijken naar dat filter van conrad: https://www.conrad.nl/p/aiv-53-c509-321087 . 12 db/octaaf das dus een 2de order lc filter, dus lc en nog eens lc filter achter elkaar. Dus dat filter zal bestaan uit 2 elco's en 2 spoelen op een pcb. Staat wel bij dat het een lc filter is. Een enkel filter geeft 6db/octaaf.

Als ik 2 filters vervang door spoelinductie en condensatorcapaciteit met 2 te vermenigvuldigen, geeft dat 8 hz -3db punt. Das dan wel veel beter.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op donderdag 30 mei 2019 15:48:49 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Begrijp ik nou dat de storing optreedt als je in het menu zit van de radio en anders niet? Veranderen de piepjes als je iets op de radio bedient?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het belangrijkste is dat je eerst vaststelt hoe de storing in de radio terechtkomt. (via voeding/antenne/directe instraling/audio of speakerkabels,...)
Pas dan kun je maatregelen treffen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 mei 2019 15:46:58 schreef maartenbakker:
Begrijp ik nou dat de storing optreedt als je in het menu zit van de radio en anders niet? Veranderen de piepjes als je iets op de radio bedient?

Ja, de piepjes en bijgeluiden verdwijnen vaak even als je een knopt indrukt, dus bijv. switched van radio naar usb, maar komt daarna weer terug.

Kun je ipv een cascade lc filter, ook gewoon een enkel filter nemen met de dubbele waarden? Dan zou ik op 8 hz komen. Er staat bij dat conrad filter wel bij dat het ruis van boordelectronica wegneemt.

Op 30 mei 2019 15:50:33 schreef Arco:
Het belangrijkste is dat je eerst vaststelt hoe de storing in de radio terechtkomt. (via voeding/antenne/directe instraling/audio of speakerkabels,...)
Pas dan kun je maatregelen treffen.

dan zou ik m'n stereospeakers aan moeten sluiten en de autospeakers afkoppelen.

Arco

Special Member

Dat maakt niks uit, de kabels hangen er dan nog aan. Je kunt wel zo'n rf clamp om de speakerkabels (en andere) proberen. (of dicht mogelijk bij de radio)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 30 mei 2019 15:50:47 schreef Mark1978:
[...]

Ja, de piepjes en bijgeluiden verdwijnen vaak even als je een knopt indrukt, dus bijv. switched van radio naar usb, maar komt daarna weer terug.

Dan komen ze in elk geval van voor het mute-circuit vandaan. Je hoeft de eindtrap dus kennelijk niet te filteren. Dat kan eventueel schelen, maar dan moet je meer weten van de interne schakeling van de radio. In het beste geval kan het betekenen dat je alleen de geschakelde of juist alleen de permanente +12 naar de radio hoeft te filteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."