1hz via kristal, 4060 en 4013

Turbokeu

Golden Member

Op 24 oktober 2006 08:57:35 schreef DC2PCC:
Een andere oplossing is een 4521 met een 4.193 MHz kristal.
Dan ben je zelfs met 1 enkel IC klaar. (komt 1 Hz, 2Hz, 4Hz, 8Hz en 16 Hz uit)

Zo zou ik het ook doen.
(zie gedeelte rond de 4521):

http://www.turbokeu.com/myprojects/flowmeter/flowmeter1.gif

Q24= 0.25Hz
Q23= 0.5Hz
Q22= 1Hz
Q21= 2Hz
Q18= 4Hz
Q19= 8Hz
Q18= 16Hz

PS: Het kristal is 4.194308 MHz

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Het moet zoiezo op 12V werken.
Dus ik zal het eens proberen met het kristal van 4.194308 MHz en de 4521.
Bedankt daarvoor...

http://www.efymagonline.com/pdf/circuit-2.pdf
Heb dit hier ook gevonden en vroeg me af of iemand deze al eens in elkaar heeft gezet.

[Bericht gewijzigd door robmatthys op woensdag 25 oktober 2006 16:57:41

Kheb de schakeling gemaakt met de 4521 met de weerstanden en condensatoren zoals hier 2 posten boven van Turbokeu.
Het werkt op 12V maar het loopt niet precies op 1hz.
Hoe kan ik dit aanpassen, m.a.w. welk component moet ik vervangen door een potentiometer om het fijn te kunnen regelen?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 26 oktober 2006 23:03:17 schreef robmatthys:
Kheb de schakeling gemaakt met de 4521 met de weerstanden en condensatoren zoals hier 2 posten boven van Turbokeu.
Het werkt op 12V maar het loopt niet precies op 1hz.
Hoe kan ik dit aanpassen, m.a.w. welk component moet ik vervangen door een potentiometer om het fijn te kunnen regelen?

Wat is 'niet precies'? Hoeveel bedraagt de afwijking?
Bij mij loopt de schakeling meetbaar precies op 1Hz (periodemeting via frekwentieteller).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Kheb een ledje aangeslote op Q22 en de led samen laten beginnen met de seconden van men horloge (die loopt al jaren juist).
In het begin klopt het, maar na 10min ofzo zie je al een duidelijk verschil tussen het knipperen van de led en het verspringen van de seconden op men horloge.
Heb hier geen osclloscoop staan dus kan niet precies zegge hoeveel, maar het is zeker net ies groter dan 1hz.

Bavelt

Golden Member

Oud topic, maar toch maar even:

Ik heb deze schakeling gemaakt en wilde het eens proberen. Ik krijg het net als de poster ook niet voor elkaar hier een 2Hz puls uit te krijgen.
Alle suggesties rond weerstanden en condensatoren geprobeerd, zonder resultaat.

Ik heb een 32.7668 Khz kristal. Het enige dat ik op pen 10 kan meten van de 74HCT4060 is een zwak signaal van 11,1 Mhz. Erg hoog dus.
Terwijl ik daar 32.768 Khz had verwacht.

Daarna heb ik diverse schakelingen geprobeerd, zoals met een Schmitt trigger
(74LS13, 74HCT132, etc). Werkt ook niet.

Iemand misschien een suggestie? Of een beter schema?
Kan een nieuw kristal stuk zijn? Of komt dat niet voor?

Thx!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Serieweerstand van 2k2 lijkt me veeel te klein, datasheet raadt 560k aan. (en 10M voor de parallelweerstand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ontkoppel-C'tje over de voedingspennen van IC aangesloten?

Op 30 mei 2019 17:17:28 schreef Arco:
Serieweerstand van 2k2 lijkt me veeel te klein, datasheet raadt 560k aan. (en 10M voor de parallelweerstand)

Welke datasheet? Degene die ik vond had precies hetzelfde schema als @TS (http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/7/4/H/C/74HCT4060.shtml fig 11, blz 12)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 30 mei 2019 18:59:29 (13%)

Oude koe alert, een topic van ruim 13 jaar oud.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Waarschuwing komt erg laat!

Op 30 mei 2019 16:46:46 schreef Bavelt:
Oud topic, maar toch maar even:

fatbeard

Honourable Member

In een ver en grijs verleden (nog vóór de oorspronkelijke post) hen ik daar ook mee geworsteld. Ik kwam toen tot de conclusie dat 32kHz kristalletjes in een breadboard niet echt goed functioneren door alle extra capaciteit, YMMV.
Maar ik ben het met @Arco eens: die seriewerstand moet veeeeel groter, iets tussen de 180k en 470k lijkt een goed startpunt.

Enige jaren daarna moest er op het werk een plug-in oscillatortje komen omdat het oorspronkelijke R/C geval teveel afweek. Moest alleen wel met een schmitt-trigger werken...
Na wat geëxperimenteer ben ik met het volgende op de proppen gekomen:

OK, het werkte op 5V...

@ohm pi: Die datasheet rept alleen niet (van geen van de fabrikanten trouwens) over de kristalfrequentie of de voedingsspanning bij figuur 11...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Serieweerstand staat wel in de datasheet als voorbeeld:

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 1 juni 2019 00:37:07 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Dank voor reacties.
Het bleek toch in het kristal zelf te zitten. Na vervanging van het kristal (nu door een 'tonnetjesvorm') blijkt het direct te werken.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Kan ook aan de serieweerstand hebben gelegen.
Sommige type kristallen zijn vrij gevoelig en resoneren te hard zonder fatsoenlijke serieweerstand.

Ik gebruik meestal de ABS06-32kHz van Abracon (een SMD kristal in 0603 behuizing).
Dat is zo gevoelig, dat zelfs de aanraking met een scoopprobe genoeg is om de oscillator meteen af te laten slaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik zou een 32KHz oscillator niet "gevoelig" noemen. :-)
Je kan een 32KHz xtal eigenlijk niet "proben" met een 1:10 scoop probe.
Dat is net zo onwerkbaar als een mobile telefoon schroefje met een 1-meter lang breekijzer proberen los te maken.

Laten we de schakeling die fatbeard laat zien als utgangspunt nemen.
Deze is als exact zo opgebouwd wel te proben aan de uitgang van de 74HCT14.
Verwisselen we nu het xtal en R11 van plaats, dan hangt het xtal tussen twee hoog Ohmige nodes.
Alleen weer aan de uitgang van de 74HCT14 is nu weer te meten door zijn lage uitgangsweerstand.
Hang je de 1:10 probe nu aan de een of andere zijde van het xtal, dan is kans groot dat de oscillator afslaat,
en/of stopt te werken op 32KHz

Het drive niveau van deze 32KHz xtallen zit meestal rond de 0.5µA
Zie voor een meetopstelling deze video van Jim Williams.
https://www.analog.com/en/education/education-library/videos/557576141…

Veel schakelingen die je via Google vind, zijn vaak te "hard" ingesteld voor optimale stabiliteit.
Als je lage weerstands waarden ziet rond het xtal, probeer dan een schakeling te vinden met hogere weerstandswaarden.
De waarden zijn natuurlijk ook afhankelijk van de voeding van het versterkend onderdeel zoals b.v. 15V of 1,5V.
Hoe hoger de voedingsspanning hoe hoger meestal de weerstands waarden om de stroom door het xtal te beperken.
Breadboard en Spaghetti bedrading zijn twee zaken die je bij deze oscillatoren niet kan gebruiken.

Omdat er signaal uit je osccillator komt beteknd het niet dat het goed is!

Mijn twee cent.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

'Gevoelig' is misschien ook een verkeerde uitdrukking in dit geval...
Ik bedoel dat elke belasting van de schakeling al gauw tot problemen lijdt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juni 2019 00:36:51 schreef Arco:
Serieweerstand staat wel in de datasheet als voorbeeld:

[bijlage]

Gemiste kans. Nu weet ik nog steeds niet uit welke datasheet jouw gegevens komen. Als ik naar je uitreksel kijk, dan lijkt het net de gegevens die horen bij een standaard RC-oscillator uit de CD4000-serie. Deze kan je niet één op één klakkeloos overnemen naar een kristaloscillator. 24kHz plus of min 10% is niet een frequentie die hoort bij een kristaloscillator.

Je kunt best gelijk hebben door de terugkoppelweerstand veel hoger te kiezen dan 2k2. Het is voor mij toch ruim 40 jaar terug dat ik met deze oscillatoren te maken had. Dat waren dan nog oscillatoren die op 1MHz werkte en door anderen gebouwd waren. Misschien heb ik in die tijd één of twee exemplaren gebouwd, maar zeker niet op 32 kHz.
De 32kHz kristalletjes worden veelal gebruikt in klokjes waarvan de voedingsspanning ca 3V is. Het zou wel eens kunnen zijn dat deze kristallen niet berekend zijn op een aansturing vanuit 12V. Dan is een hoge terugkoppelweerstand gunstig voor het kristal.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

In het blauwe 2e Veron boek staat een trucje om met een 4060 +een 4040 en een bosje diodes elke gewenste freq.met een willekeurig kristal een freq.te fabriceren.