Aansluiten 6x 1.5KW VFD/Servo motoren (elk enkel of drie fasen 220V)

Hallo allemaal,

Ik wil een machine bouwen waar ik 6x een 1.5KW VFD/Servo motor set in wil gebruiken. Het gaat om de volgende set:

http://servo.xlichuan.com/prod_view.aspx?TypeId=81&Id=197&FId=…

De volgende VFD driver zit er bij:

http://servo.xlichuan.com/prod_view.aspx?TypeId=79&Id=207&FId=…
http://servo.xlichuan.com/Private/ProductFiles/05320a87020b59ec943a.pd…

Deze VFD kan aangesloten worden enkele fase 220V of met drie fasen 220V. Ik heb nagevraagd, het 380V model is niet leverbaar, ze hebben een andere, maar die is vanaf 2.7KW.

--

De leverancier van de VFD/motoren, vertelde me dat aansluiten op drie fasen "more stable" is :) Ik heb hier thuis met een andere 1KW variant geexperimenteerd, en het werkt gewoon goed op een enkele fase. Weet iemand of 3 fasen beter is dan enkele fase ?

--

Ik zou graag willen weten hoe ik dit het beste aan kan sluiten.

Ik heb een electricien over de vloer gehad, die me vertelde dat hij mijn huis aansluiting aan kan passen van enkele fase 220V 25A naar drie fase 380V 25A.

Ik zou dan bijvoorbeeld een CEE stekker kunnen krijgen met daarin 3 fasen, neutraal en aarde.

--

Ik heb twee diagrammen toegevoegd met hoe ik denk dat het aangesloten zou kunnen worden, gezien de uitspraak dat drie fasen "more stable" is, lijkt me dat gebruik maken van een transformator de beste optie is ?

--

Over gebruik maken van een transformator heb ik ook nog een vraag: een traditionele 3 fase transformator 380V naar 220V gaat nogal duur een zwaar worden denk ik, zeker als'ie meer dan 9KW moet kunnen leveren ?

Nu zag ik ook een electronische transformator, speciaal voor VFD's:

https://nl.aliexpress.com/item/32373027871.html?storeId=820398

Uiteraard heb ik de fabrikant van de VFD's en motoren gevraagd, hun antwoord was "yes, transformator works, use minimum 12KW for your load". Maar ik weet niet of het ze nu duidelijk was dat ik vroeg naar deze electronische variant.

De leverancier van de electronische transformator zei dat het niet met deze VFD's zou werken, maar misschien dat zij liever zelf de VFD's willen leveren. Hm.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

--

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, mijn kennis van krachtstroom enz is nogal beperkt, ik zou graag deze VFD's gebruiken want ik heb al wat controle electronica uitgewerkt en rekening gehouden met de dimensies van de motoren, maar aan de andere kant als ik verder zou moeten zoeken naar een andere VFD/motor combinatie zou dat jammer, maar ook een mogelijkheid zijn.

Alvast heel erg bedankt,

Leon

GJ_

Moderator

Hoe heb je bepaald welke servo je wil gebruiken? Want als je die met een natte vinger geselecteerd hebt maakt een enkel- of driefasen voeding geen bal uit. Sterker nog: dan loop je het risico dat het helemaal niet gaat werken. De selectie van een servo vergt het nodige rekenwerk.

In sommige gevallen is 3 fasen beter dan enkelfase. Zeker bij goedkope drives.

Je hebt sowieso 400V nodig. Als je 6x 1,5kW op een 230V groep zet komen de zekeringen je om de oren gevlogen.

mel

Golden Member

Waarom wil je een trafo van 380 naar 220? Of 400 naar 230 tegenwoordig.. Al heb je 3 fasen, tussen 1 fase en de nul heb je ALTIJD 230 Volt.
Of wil je het galvanisch gescheiden hebben?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Zijn drives hebben een "voorkeur" voor 3x230V.

Uiteraard is de selectie van servo motor geen natte vinger werk. De vertraging die er achter moet, krachtberekingen bij bepaalde snelheid, versnelling, enz zijn gedaan. Maar dat is het mechanische gedeelte. Het gaat mij hier voornamelijk om de stroom voorziening.

2 drives per fase kan prima, geen trafo's of andere rare spullen nodig.

En probeer dan de drives zo veel mogelijk te spreiden over de juiste fases.

Dus als je 1 handeling hebt waarbij motor A, B en C moeten draaien en dan een fase waarbij D en E OF D en F moeten draaien, dan kan je dus A-D B-E C-F op respectievelijk de L1, L2, L3 fases zetten.

Het kan en hoeft niet perfect te zijn, maar het is wel zo netjes als je dat zo doet.

De lol van 3*230V is denk ik dat je minder ingangs-condensator nodig hebt en je de condensatoren zowiezo minder te verduren geeft. Als de boel zowiezo voor alletwee geschikt is, dan is alleen dat laatste dus een afweging: mogelijk minder levensduur. Maar dat zou voor mij niet een doorslaggevende reden zijn om voor "trafos" te gaan kiezen. Dan nog liever de elcos in de VFD upgraden....

Edit: Hmm. raar. Volgens het zojuist geladen specsheet is de KV zo'n 65. Dat betekent zo'n 165V bij de nominale 2500 RPM. Ofwel hij kan sneller ofwel de KV klopt niet ofwel... Er is een inconsistentie in de specs....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 30 mei 2019 15:54:43 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wow, bedankt voor de snelle reacties !

Het is voor mij geen must om 380 (of 400) danwel 220 (of 230) te gebruiken. Voor aansluiten op enkel of drie fasen geldt hetzelfde. Het gaat mij er vooral om dat het een veilige, correcte aansluiting is.

Dus als ik het begrijp zou het diagram zonder transformator goed moeten werken ?

Als dat het geval is, moet ik vooral kijken wat er nog over blijft voor de rest van het huis :) Op dit moment worden de verschillende groepen in huis genomen van een enkele 25A fase. De electricien zei dat hij die zou kunnen verdelen over de drie nieuwe fasen, maar ik vraag me af of daar dan genoeg voor over blijft.

Over de verdeling, daar zat ik ook aan te denken. Het doel is om een stewart platform te maken, dus ik verwacht dat steeds twee tegenovergestelde motoren op een fase de beste kracht verdeling moet geven.

GJ_

Moderator

Op 30 mei 2019 15:42:21 schreef leonderooij:
Uiteraard is de selectie van servo motor geen natte vinger werk.

Je vragen deden mij anders vermoeden, vandaar. Je hebt dus ook rekening gehouden met eventuele remweerstanden en de inertia ratio? Want deze servo's hebben zelf wel een redelijk lage massatraagheid.
Hou er rekening mee dat je ze hier niet in de handel mag brengen. Bedrijfsmatig voor eigen gebruik is ook in de handel nemen. Of je moet zelf voor het hele CE circus willen zorgen.

Zo'n platform is trouwens wel erg leuk om te maken.

Op 30 mei 2019 15:51:42 schreef rew:..Er is een inconsistentie in de specs....

Jij bent wel erg wakker vandaag zeg.

Hallo GJ_, je vermoeden klopt dat dit niet mijn specialiteit is, maar ik ga voorzichtig te werk en probeer zo veel mogelijk te leren.

Verder komt er direct aan de output shaft van de motor een worm reducer, ik ging er daarom vanuit dat ik geen rekening hoef te houden met een remweerstand toch ?

Anyway, bedankt voor de hulp :)

GJ_

Moderator

Als je het erg dynamisch maakt heb je bij een servo relatief snel een remweerstandje nodig, zeker omdat bij die goedkopere drives de capaciteit van de tussenkring vrij klein is. Voor dit formaat gebruik ik zelf vaak goedkope plaatweerstanden van enkele tientallen watts.
Veel belangrijker is dat de verhouding van de masssatraagheid motor/last niet te hoog is omdat je motor dan niet onder controle te houden is. Uiteraard kun je met een reductie een zwaardere last hebben.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 30 mei 2019 23:03:28 (11%)

Er zit op de 1KW drive die ik thuis heb een 100W weerstand, ik weet niet of de 1.5KW dezelfde heeft. Ik zal nog nakijken hoe dit werkt en of ik er een zwaardere tussen kan / moet zetten - en zo ja hoe ik deze moet berekenen. Zag hier op 't forum al een aantal threads daarover, interessant.

Ik bedoelde met reducer voornamelijk het feit dat het een worm gear is. Gezien die self-locking is en de krachten daar in een richting gaan, leek het me dat ik dus weinig tot geen energie hoef af te voeren in zo'n weerstand ?

Op 30 mei 2019 16:02:48 schreef leonderooij:
Wow, bedankt voor de snelle reacties !

Het is voor mij geen must om 380 (of 400) danwel 220 (of 230) te gebruiken. Voor aansluiten op enkel of drie fasen geldt hetzelfde. Het gaat mij er vooral om dat het een veilige, correcte aansluiting is.

Normaal gesproken zou ik altijd het advies van de fabrikant opvolgen maar wanneer dit voor jouw geen "must" is dan kun je gewoon afgaan op hetgeen Peter112 en REW suggereren.

Op 31 mei 2019 08:19:55 schreef leonderooij:
Ik bedoelde met reducer voornamelijk het feit dat het een worm gear is. Gezien die self-locking is en de krachten daar in een richting gaan, leek het me dat ik dus weinig tot geen energie hoef af te voeren in zo'n weerstand ?

Daar ben ik het mee eens. Worst-case is dan dat de boel hard draait en dan "ineens" moet stoppen. Dan voer je de energie uit de rotor van de motor grotendeels de tussenkring op. Als je een ding in huis hebt, of highres fotos kan vinden, dan kan je uitzoeken wat de capaciteit op de tussenkring is en hoeveel energie daarin opgeslagen kan worden tussen "normale spanning" en "overspanning".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Met een wormkast is hard remmen sowieso al erg stout. Met een beetje servo en wat kwade wil sla je een wormkast in vijf minuten volledig aan gort.

Maar een remweerstand is niet erg hard nodig. Ik mag toch hopen dat de tussenkring voldoende capaciteit heeft voor de motor zelf. Die hebben al een behoorlijk lage massatraagheid. Die lage massatraagheid is meestal niet echt een voordeel.

Hoi, ik had niet gezien dat er nog meer replies waren op deze topic, ik had email notificatie blijkbaar niet aan staan, nu wel.

Ik heb inmiddels een geschikte transformator zodat ik netjes 3 fasen 230v kan leveren aan de vfd's. Uiteraard vind ik opvolging van adviezen van de leverancier wel belangrijk :)

Kwa remmen zal ik standaard niet instant proberen te stoppen (dit zou enkel kunnen als de stroom uit valt of bij een nood stop), de rest gaat dmv gecontroleerde ramp down vanuit software. Ook zijn de worm reducers best ver over gedimensioneerd voor de krachten die ze uiteindelijk moeten opvangen.

Bedankt voor de replies :)