Zijn zekeringen goed voor onrechtstreekse aanraking in een TT net

Ik heb binnekort examen elektrotechniek en 1 van de vragen die ik verwacht op het examen is of dat zekeringen goed zijn tegen onrechtstreekse aanraking in een TT net.Zelf zou ik denken dat dit niet mogelijk is omwille van de hoge weerstand die er is tussen verbruiker en de persoon om als volgt als kortsluiting te zien. De zekering zal dus niks doen waardoor je meteen onder stroom komt te staan. Of dit 100% juist is weet ik niet. Bedenkingen?

[Bericht gewijzigd door Hicham1993 op vrijdag 31 mei 2019 15:28:47 (46%)

Je had dit topic moeten starten in de schoolvragen sectie.

Zo werkt het niet bij schoolvragen. Ga eerst zelf eens wat uitzoeken. En vertel dan wat je al gevonden hebt, bedacht hebt en waar je nog hulp bij nodig hebt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
GJ_

Moderator

verplaatst.

Leg eens uit waarom zekeren goed zouden zijn bij welke aanraking dan ook. Hoe zou dat werken?

Ik zou denken dat dit nie mogelijk is aangzien de weerstand tussen jou en het toestel veel te groot zou zijn om als kortsluiting te zien en dus doorgaans de zekering niks zal doen. Maar of dit juist is weet ik niet.

GJ_

Moderator

Laat ik het anders stellen: Als er een apparaat door wat voor reden dan ook onder spanning staat hoe veilig voel jij je dan om het aan te raken?

Iedere WCD is beveiligd met een zekering of iets dergelijks. Wil je daar je vingers in steken? En waarom wel/niet? Weet je het nu wel zeker?

Als je er goed bij nadenkt heb je eigenlijk je vraag zelf al opgelost...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Waarvoor dienen zekeringen?
Zekeringen beveiligen je ... tegen ... en ...

aangzien de weerstand tussen jou en het toestel veel te groot zou zijn

Hoe verder je van het toestel gaat staan hoe groter de weerstand... >:)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat is een onrechtstreekse aanraking? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Wat is een onrechtstreekse aanraking? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Je collega er tegenaan duwen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 31 mei 2019 19:00:46 schreef Toeternietoe:
Wat is een onrechtstreekse aanraking? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Als een apparaat zelf onder spanning staat door een defect.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat gebeurt er met een apparaat dat bij een defekt onder spanning komt te staan?
Welke stroom loopt er, hoe groot is die stroom.
Wat is de waarde van de beveiliging (16A)?
Hoe groot is dan de spanning op het apparaat.
Is de stroom groot genoeg om de beveiliging er op tijd uit te laten gaan?

Probeer deze vragen stap voor stap te beantwoorden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Zouden er ook nog andere beveiligingen kunnen bestaan, behalve zekeringen? En zo ja, waarom?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 31 mei 2019 20:20:27 schreef mel:
Zouden er ook nog andere beveiligingen kunnen bestaan, behalve zekeringen? En zo ja, waarom?

Precies die. Zekeringen zelf zullen er inderdaad niet zo snel uitgaan met aanraking denk ik, want bij slechts 30mA (onthou dat getal voor je zoektocht) kan het al dodelijk zijn.

GJ_

Moderator

Hola, ik heb me vergist, en iedereen hier in het topic. Fijn stel deskundigen.

Bescherming tegen indirecte aanraking kan op verschillende manieren. Apparaten waar door een isolatiefout de aanraakbare geleidende delen onder spanning kunnen komen te staan zijn geaard.
En als dit gebeurd moet de voeding automatisch afgeschakeld worden door OF een automaat/zekering OF een aardlekschakelaar.

En dus beschermd een zekering wel degelijk.

Volgens de normen is dit echter alleen juist bij een TN stelsel, voor een TT stelsel is een aardlek het aangewezen middel.
Waarom is dit onderscheid gemaakt? Omdat je bij een TT stelsel zelf voor de aarde moet zorgen?

High met Henk

Special Member

Bij een normale zekering hebben we het over overstroom.

Jij praat over ALS of aardlekautomaat.
Ik beschouw dat niet als zekering...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nee. hij (GJ) heeft het over een zekering/automaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 juni 2019 14:09:54 schreef GJ_:
Bescherming tegen indirecte aanraking kan op verschillende manieren. Apparaten waar door een isolatiefout de aanraakbare geleidende delen onder spanning kunnen komen te staan zijn geaard.
En als dit gebeurd moet de voeding automatisch afgeschakeld worden door OF een automaat/zekering OF een aardlekschakelaar.

En dus beschermd een zekering wel degelijk.

Dat ligt er dan maar aan of de stroom die door de aarde vloeit dan groter is dan bv 16A toch?

Als er maar 5A loopt (je weet immers maar nooit wat er intern in het apparaat aanwezig is) doet die zekering helemaal niks...