Fluke 87 V

Oh das wel heel specifiek. Maar inderdaad, daar is hij dan bruikbaar voor.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

maarik zou hem nooit voor de volle nieuwprijs hebben gekocht hoor, zeker niet voor de hobby

Een DMM Fluke 175 en een LCR meter Agilent U1731C voor de prijs van een 87V? Mijn hobby keuze is gemaakt :-)

Om te kijken of ik de interrupts goed geprogrammeerd heb zodat er daadwerkelijk een slaap modus geïnitieerd wordt. Daarvoor gebruik ik hem voornamelijk.

500 euro??? :? :? :? Daar wordt een andere oplossing voor gezocht..

Ik heb geen 87V hoor :p, wel een 83 I en een 175. Beide tweedehands.
Ben het wel met je eens dat je beter een andere meter kan kopen (of dat nou fluke is of brymen is om het even) en dan een LCR meter erbij (wat dan van mij wel weer een Der EE DE-5000).

Kruimel

Golden Member

Op 21 mei 2019 13:46:44 schreef Titatommeke:
[...]

Om te kijken of ik de interrupts goed geprogrammeerd heb zodat er daadwerkelijk een slaap modus geïnitieerd wordt. Daarvoor gebruik ik hem voornamelijk.

Ik vind een µA-bereik bij het gebruik van een microcontroller ook best nuttig (voornamelijk voor voedingsstroom van het hele systeem in mijn geval, same difference), een meter met een A-bereik heb ik dan elk geval niet snel nodig.

Ik zou iedereen een Fluke aanraden als ze niet zo absurd duur zouden zijn. De 87V heeft zich in het veld wel bewezen, maar ik heb nog geen Fluke gevonden die een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft als je ze voor de nieuwprijs koopt. Daarentegen zal je hem makkelijk weer kunnen verkopen als hij je toch niet bevalt, want men struikelt over zijn voeten om een onbeschadigd apparaat voor minder dan de nieuwprijs in handen te krijgen.

Als geld geen rol speelt: ga je gang, maar die eerdergenoemde Brymen BM869S is voor wat ik er van hoor net zo goed, maar slechts half zo duur. Ik heb hier een EEVBlog BM235, en daar heb ik weinig problemen mee.* Je kunt hem voor iets over de €100 (inc. BTW, ex. transport) kopen en voldoen voor 99% van de gevallen. Ik zou liever twee BM867's of zelfs BM235's hebben dan één Fluke 87V (behalve om de verkoopwaarde dan :P). Die BM235 meet tot 10.000µF volgens de handleiding.

*Eén "probleem" is dat hij kleine veranderingen en de meetwaarde heel traag toont. Er zit een soort uitmiddel-alogaritme in om de weergegeven waarde stabieler te maken, dat ik op momenten heel irritant vind. De BM869 schijnt dat ook te doen, maar met een hogere snelheid en kleinere fluctuaties, waardoor het minder ernstig zou moeten zijn.

RAAF12

Golden Member

Ik heb diverse Fluke's liggen, de oudste is een nieuw gekochte 87 als opvolger van de 75 (kon ik inruilen bij de leverancier) dat zal in de 80 er jaren geweest zijn. Het apparaat doet het nog steeds prima, geen uitgevallen segmenten in het LCD scherm, meet nauwkeurig. Met dikke gele holster overleeft die vele ongelukken en waarschijnlijk ook de eigenaar.
https://www.eevblog.com/forum/chat/i-need-to-know-the-history-of-fluke…

@Kruimel mooi dat er onder het digitale display ook nog een razendsnelle analoge schaal zit...

High met Henk

Special Member

Zwaar OT: nadat mijn eigen Fluke 1587 in Denemarken op een klus voor mijn baas sneuvelde
(niet gek: zoute omgeving en dik heeft echt zwaar leven gehad bij vorige eigenaar blijkbaar na grondige analyse door Fred101 die hem weer tot leven heeft gewekt)

Maar vandaar kreeg ik mijn nieuwe 1587 via mijn werkgever. En ik moest bij Fred101 langs voor wat andere zaken. Ik zag echter geen calibratiedata vanuit fluke.
Fred heeft hem even heel snel gecontroleerd en ding zit heel erg goed in the ballpark!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Begin jaren 80 een nieuwe Fluke 77 (nog in grijze body) gekocht voor 300 euro wat toen een behoorlijke hap uit je budget was.
Vijftal jaren later defect met flikkerend lcd. Herstelling 125 euro.
Jaren 2000 terug flikkerend scherm en nog later uitval enkele meetbereiken

Ik heb er wat uit geleerd. Alles gaat ooit defect. Ook dingen met naam en faam
Als het buiten garantie gebeurt wil ik geen spijt hebben van de aankoopprijs.
Zeker niet als het voor de hobby is en het niet kan ingebracht worden als onkosten

@ hieronder:
De Belgische Frank van toen zijn hier al omgezet naar huidige Euro ;-)

RAAF12

Golden Member

Dat waren nog guldens :-) Ik meen me vaag te herinneren dat mijn 87 destijds 600 gulden was met inruil van een 77 idd geen 75 zoals ik eerder noemde, foutje <G> Dat was de betere meter in het low budget segment, de 80 serie en dan specifiek de 87 met True RMS is/was echt top.

Achterkant
FLUKE AND PHILIPS THE T&M ALLIANCE

die tekst stond op meters en ander spul van philips van begin 90's tot ~1994 toen fluke de boel overnam bij philips. heb ooit een defecte scopemeter gehad, welke nog een philips was, later werden dat fluke. de 1e versie 87 heb ik ook gehad, maar was niet echt te vergelijken met een huidige 87V, die zijn sneller en hebben een veel duidelijker display, maar ok, 30 jaar vooruitgang.. de huidige 177 is ook een stuk sneller als de eerste 77 van 30 jaar terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Dit komt uit een van de manuals (1988) die bij de Fluke 87 zat. De NL versie ligt ergens anders. <G> Toen was de alliantie er al, gezien de naam onderaan de pagina.

dat zal in de 80 er jaren geweest zijn.

I rest my case..

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 22 mei 2019 03:08:18 (14%)

fred101

Golden Member

Ik heb hier een Phluke PM-3335 scoop gehad, daar stond Philips op het front maar Fluke op de kast. Een identiteit crisis of schizofrene scoop ?

Misschien heb ik het fout maar ik dacht altijd dat PM voor Philips Measurement (of Meet apparatuur ? ) stond. Eigenlijk zou het ding dan PFM-3335 of FPM moeten heten. Weet iemand dat ?

Voor de Philips fans, hier staat een foto van het gecombineerde naamplaatje.
http://schneiderelectronicsrepair.nl/?p=527

Sinds het bezoekje van High met Henk is mijn collectie Flukes dus verdubbeld. Naast een 77-III die ik 25 jaar geleden in een plas water op een zandpad vond, heb ik nu dus ook een 1587.

Waarschuwing:
Deze 1587 heeft ooit, voor HmH hem kocht, een lekkende batterij gehad. Dat was wel schoongemaakt maar niet op plekken uit het zicht zoals onder de HV trafo, ICs en onder de display. Dat heeft daar rustig zitten dooreten aan traces, pads en ook in wat grotere vias. (De kleine vias zitten meestal vol met soldeermasker verf).

Ook waren er wat weerstanden met zwart uitgeslagen tin (en zelfs een paar waar het bovenste metaalstripje was weggegeten) Ik heb het PCB eerst ontdaan van dingen als de trafo en display en het daarna een tijd in azijn gelegd. Gevolgd 20 minuten op 40 graden in de ultrasoon.
Toen goed afgespoeld en gedroogd.

Daarna de schade hersteld. Na al die mishandelingen over de jaren heen was hij, net als mijn 77-III, nog steeds spot-on (dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk bij een 3,5 digit meter) Daarna de, ooit gele, bumper in de ultrasoon en hij ziet er weer uit als nieuw.

Als ik het ding net als HmH professioneel in het veld (en op het water en vaak ver van de bewoonde wereld) zou moeten gebruiken dan had ik alle ICs er afgehaald en elke via onder de microscoop bestudeerd. Het is een ding waarmee je veiligheid test, daar moet je 100% van op aankunnen.

Dus, ben voorzichtig bij lekke batterijen, laat het spul nergens uit het zicht zitten (bv onder ICs) Azijn neutraliseert het spul. Denk ook aan de achterkant van de batterij houder lippen, die waren hier ook lekker groen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Duidelijk niet geschikt voor maritime en/of tropen gebruik. Je kan de boel wel verbeteren door het spul van binnen van lak te voorzien. De homemade 'tropocalized' versie. Die nieuwe van HmH zal ook wat te verduren krijgen.
De rechter input bus is cracked inside, moet nog even worden gemaakt, druk, druk, druk...
/OT
Het spul wat mijn vriend de trauma arts gebruikt is allemaal goedbevonden door Lloyds en nog wat andere knakkers. Laatst zaten ze wel te balen, nieuw schip net uit de haven van de werf in Zuid-Korea hadden ze geen tijd gehad om sattelite Wifi via Iridium te installeren. Moest ook nog naar Auckland, New-Zealand varen voor de klant dus dat werd toepen, DVD's kijken en veel ouwehoeren. Ook had hij de tijd om als hobbybob op de brug naast de kapitein met een gegist bestek te varen.
Overigens voor de mensen die veel willen verdienen, het niet erg vinden om 4 weken van huis te zijn en een beetje technisch aangelegd zijn kunnen hier eens kijken. Een DP operator zorgt dat werkschepen nauwkeurig navigeren. Te denken valt aan kabelleggers en boorschepen.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/opleiding-en-beroep/89845-dynami… Gemiddeld jaarsalaris $150,000 per year.

Anoniem

Gemiddeld jaarsalaris $150,000 per year.

Heeft de brave man mazzel dat in Engelstalige landen punt en komma in getallen net omgekeerd worden gebruikt. :+

de fluke 1520 isolatiemeter heb ik weleens op de werkbank, oud model meter maar degelijker als de huidige. eens per 1,5 jaar ligt de smd hoogspanning driver uit dat ding, onderdeel van 2,5€ erin en hij kan weer even voort, een collega met veel tuinstoringen gebruikt dat ding geregeld.

hetzelfde soort onderdeel maar dan bij een ander merk meter heb ik ook vaker stuk gehad, vaak samen met de hoogspanning trafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 22 mei 2019 21:25:25 schreef anoniem015:
[...]Heeft de brave man mazzel dat in Engelstalige landen punt en komma in getallen net omgekeerd worden gebruikt. :+

Ik hoor hem niet klagen, hij heeft zijn uurtarief opgeschroefd naar US $250 p/u Hij is inmiddels 68 jaar maar komt nog fluitend door de keuringen voor off shore personeel. Moet oa. in zo'n zwembad op de Maasvlakte uit een omgeslagen heli klimmen.

Op 20 mei 2019 19:12:19 schreef Danny G:
Ik ben van plan me een goede (nieuwe) multimeter aan te schaffen en na wat onderzoek gedaan te hebben is mijn oog gevallen op de Fluke 87V.
https://www.fluke.com/nl-be/product/elektrische-test-en-meetinstrument… .
Geen goedkoop ding toch is lees er wel alleen goede dingen over en dan heb ik er die prijs wel voor over.
Ik ben van plan hem te gebruiken voor zowel electronische toepassingen als in elektrische (230V ) schakelingen).
Er was me wel één ding opgevallen en dat is namelijk dat hij capaciteiten kan meten tot (maar) 10µF. Is dit normaal voor een digitale multimeter over zijn er andere multimeters, toestellen die grotere capaciteiten aankunnen ?

Graag had ik anderen hun mening hierover gehoord. Is hij zijn prijs waard ?

Wanneer je een nieuwe Fluke 87 gaat aanschaffen dan heb je daar voor de uF bereiken de volgende mogelijkheden: 1, 10, 100 en 9999. (dus bijna tienduizend in zijn hoogste bereik) Dit type van Fluke, maar ook de meeste andere, heb ik tot zover als "goed" ervaren maar ze zijn inderdaad duur. Ken je misschien iemand die wel eens in de VS komt? Daar zijn ze namelijk een heel stuk goedkoper.

@herbert116 :

Op 30 mei 2019 15:06:40 schreef herbert116:
[...]

Ken je misschien iemand die wel eens in de VS komt? Daar zijn ze namelijk een heel stuk goedkoper.

Spijtig genoeg niet. Ik overweg mogelijk een 2dehands. Als ik die al vinden kan natuurlijk. Anderzijds, indien de meter terug naar de winkel moet voor bijvoorbeeld een herstelling of defect zit ik dan weer verder van huis.

Stuur je 'm naar fred101.
Maar zo'n ding gaat echt niet zomaar stuk hoor...

If you want to succeed, double your failure rate.

idd een fluke sloop je niet zo makkelijk.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 mei 2019 23:28:46 (73%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 mei 2019 17:45:59 schreef Danny G:
@herbert116 :

[...]

Spijtig genoeg niet. Ik overweg mogelijk een 2dehands. Als ik die al vinden kan natuurlijk. Anderzijds, indien de meter terug naar de winkel moet voor bijvoorbeeld een herstelling of defect zit ik dan weer verder van huis.

Dat "ver van huis" valt nog wel mee. Fluke Nederland is in Eindhoven gevestigd en handelt o.a. de (levenslange) garantie af. Tweedehands kopen blijft altijd riskant, vooral via internet. Wanneer je het geïnvesteerde bedrag niet op een of andere manier kunt terugverdienen, blijft het bij een nieuwe echter een heel groot bedrag. Zelfs wanneer je hem voor € 200 onder de in Nederland gangbare prijzen zou kunnen bemachtigen.

Op 30 mei 2019 22:10:07 schreef testman:
idd een fluke sloop je niet zo makkelijk.

Ik heb alleen "niet-fluke" multimeters en die doen het allemaal nog. (de oudste ondertussen ruim 30 jaar)

Een regeltje waar je je WEL aan moet houden is: Als je een stroom-meting gedaan hebt, ONMIDDELIJK de meetpen weer in de spannings-meet-bus doen. Mogelijk helpen (sommige?) flukes je daarbij met een audio signaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb eens een verzameling meters afkomstig van een oude technische school gehad, merendeel was fluke en die hadden het overleefd, spul was een 20-25 jaar oud. op scholen had B merk spul nemen geen zin, het ging bij de vleet kapot anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

In situaties als deze kan je je inderdaad wel veroorloven om wat te investeren. Daar wil je niet elke multimeter hebben liggen...

Op 31 mei 2019 07:51:02 schreef rew:
Een regeltje waar je je WEL aan moet houden is: Als je een stroom-meting gedaan hebt, ONMIDDELIJK de meetpen weer in de spannings-meet-bus doen. Mogelijk helpen (sommige?) flukes je daarbij met een audio signaal.

Die Brymen piept dan ook (zelfs de "kleine" BM235). Ik heb ook een Gossen Metrawatt, en die heeft een keuzeschakelaar die blokkeert als de pen in het verkeerde gat zit (en blokkeert het verkeerde gat). Die was tweedehands best te betalen. Dat zijn ook best aardige meters met een goede reputatie voor degelijkheid en nauwkeurigheid.

Wat mij betreft is kiezen voor Fluke voor persoonlijk gebruik alleen handig als je centen teveel hebt. Er zijn bij Brymen IMHO gelijkwaardige alternatieven die minder dan de helft kosten (de Brymen BM867s bijvoorbeeld voor €150 bij Eleshop).

mel

Golden Member

Waarom nou speciaal Fluke?
Ik persoonlijk vind een Fluke veel te duur.
Er zijn zat andere merken, die goedkoper zijn , EN die betere specs hebben dan Fluke.
Fluke, zeker alles wat digitaal is, vind ik te lastig om af te kunnen lezen.Veel te nerveus..
Ik heb al jaren een tweetal Philips bankmeters, analoog en digitaal, die werken voor mij perfect. En de precisie is beter dan Fluke...
(Fluke heeft niet voor niks toen de meterafdeling van Philips overgenomen..)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 juni 2019 08:57:44 schreef mel:
Er zijn zat andere merken, die goedkoper zijn , EN die betere specs hebben dan Fluke.
Fluke, zeker alles wat digitaal is, vind ik te lastig om af te kunnen lezen.Veel te nerveus..
(Fluke heeft niet voor niks toen de meterafdeling van Philips overgenomen..)

Was inderdaad "niet voor niks"..... ze hebben nog wel iets moeten betalen voor die zieltogende tak.....
(instrumenten waren overigens wel goed, zij het beperkt in gebruik)