En nog steeds geldt de sanity check. Als het letterlijk elke fabrikant lukt om zonder gigantische elco en spoel te ontsporen, dan zijn die kennelijk niet nodig. Vroeger kon je wel losse filtertjes kopen, en die waren niet echt veel groter dan je zou denken. Als je zonder foutzoeken nog 1 ding zou doen, dan zou het in mijn ogen zo'n filtertje moeten zijn. Lijkt wel wat op een gewoon 230V netfilter, dus misschien kun je dat zelfs wel proberen als je geen andere materialen voor handen hebt.
Aangezien de storing niet alleen van de alternator komt maar ook van de boordelektronica zelfs als de motor uitstaat (had ik dat goed begrepen?) is er echt een zeer gevoelig punt in de schakeling of manier van aansluiten. Zo groot zijn die stoorsignalen immers niet. Dan kom je nog eerder uit op een gigantische massalus of een zwevende of ten onrechte verbonden massa ergens, dan op een ontwerpfout in de radio (tenzij die ontwerpfout een zwevende of ten onrechte verbonden massa is).
Je kunt dan wel veronderstellen wat de goedkope fabrikant verkeerd gedaan heeft met ongefilterde spanningsregelaars ofzo, maar zelfs met te weinig kennis van de schakeling om dat met zekerheid te kunnen zien, kun je dat gebrek aan kennis nog wel verhelpen door gestructureerd te werken. Spanningsregelaars zijn zelf trouwens al betere filters dan je zou denken.
In geval van een obscuur merk is het misschien niet simpel om via merk en type aan een schema te komen, maar alsnog is het handig om die te vermelden. Wat foto's van de aansluitingen en het binnenwerk kunnen misschien ook helpen. Dat is bij de meeste gestructureerde foutzoekpogingen een goed begin. Weten over welk apparaat je het hebt en hoe het aangesloten is.
[Bericht gewijzigd door
maartenbakker
op zaterdag 1 juni 2019 22:55:57
(17%)