noodverlichtings armturen als gewone verlichting gebruiken

Ik heb hier een aantal armaturen liggen met een 8W TL er in, waar een 6V Nicad accu in hoort.
Nu zijn die nicads uit 2001, en reeds over de datum.
Nu zijn ze gewoonlijk ook op de 230 Vac aangesloten maar als je dat doet dan branden ze niet.
Ik wil ze zonder accu gewoon op de 230V kunnen aansluiten en zo dat ze ook zonder extra handelingen aan gaan.
Nu kan ik er een stekker aan maken, maar dan moet ik nog dat kleine test schakelaartje in drukken om de lamp aan te laten springen.

Heeft er iemand ervaring met dit spul?
er staat op:
Vistral
BLV 3021
Nood RM - 1 uur

op de print staat

Menvier
Blessing

Op de print zitten 2 trafotjes, een spoel, 2 torretjes, condensatoren en wat weerstanden / zekeringen.

Ik wil ze dus kunnen gebruiken, maar zonder er veel aan te hoeven doen. schakelaartje doorverbinden oid is oke.

zit sinds 2009 in de PV.

Deze armaturen zijn niet permanent, het zou goed kunnen dat de acculader niet genoeg stroom levert om de omvormer continue te laten werken. Dan gaat het niet.

Ik moest overigens lachen om de manual:

... Tot op de femtometer nauwkeurig :+

Op 31 mei 2019 10:48:53 schreef Aart:
Deze armaturen zijn niet permanent, het zou goed kunnen dat de acculader niet genoeg stroom levert om de omvormer continue te laten werken. Dan gaat het niet.

Ik moest overigens lachen om de manual:
[bijlage]

... Tot op de femtometer nauwkeurig :+

Is dat naar boven of naar beneden afgerond?

Update:
Op 6V op een voeding gaat ie goed aan na het indrukken van het knopje, op 230VAC knippert de lamp erg en gaat ie uit na het weer los laten van het knopje.

zit sinds 2009 in de PV.

Lamp brand alleen op 6V batt als het net wegvalt (noodverlichting)
ik heb er een 10tal liggen , de SAFTaccu's zijn nog steeds goed .

als ik ze aansluit branden ze nog ruim een uur , na opgeladen en netuitval

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

@franssel: heb je interesse in nog wat van die armaturen? vind het wat zonde ze zo naar de afvalstort te brengen.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 31 mei 2019 12:44:38 schreef andre1973:
@franssel: heb je interesse in nog wat van die armaturen? vind het wat zonde ze zo naar de afvalstort te brengen.

ben ook al aan het opruimen heel veel videobanden , oude video's en lamparmaturen , nieuwe in doos evsa's , en veel dvd's waaronder windows 311 dos 6.22 enzovoorts

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

heb je niks aan als het alleen nood is, er moet een continu driver voor de tl op de print zitten, maak eens een foto van de print en post die eens, kan ik zo wel zien vermoed ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Nu zijn die nicads uit 2001, en reeds over de datum.

En wat zegt dat? Ik heb een nood armatuur met nicads die al bijna 30 jaar oud zijn. En de noodarmatuur test ik soms en de laatse keer was dat nog bijna 1 uur. In mijn situatie is een paar minuten lang genoeg om de ruimte te kunnen verlaten.

Ik zoek nog wel 1 of 2 extra armaturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een 2ehands armatuur met cellen die zo oud zijn is een geval chemobak. nicd''s kunnen wel zo oud worden, als ze maar al die tijd in gebruik waren. jaren op de plank in gebruikte toestand levert snel uitval op als je ze toch gaat gebruiken.

als je in een oud bakje nieuwe cellen zet, en die bakjes jaarlijks een week gebruikt in een tent voor een feest bijv, gaan ze wel jaren mee en nog een uur op de accu branden ook. daar heb ik wel ervaring mee onderhand, gezien dat ik dat al 20 jaar zo doe. vaak worden voor die evenementen geen nieuwe bakjes gekocht want het spul lijd toch veel van het slepen ermee.

in noodbakjes die alleen nood hadden heb ik ook wel cellen gezien van 26+ jaren oud waren en toch nog 1 uur haalden. zat een hele simpele lader in, diode en weerstand, relais en een paar 2,4V gloeilampen..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 mei 2019 16:56:37 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 mei 2019 13:47:22 schreef testman:
heb je niks aan als het alleen nood is, er moet een continu driver voor de tl op de print zitten, maak eens een foto van de print en post die eens, kan ik zo wel zien vermoed ik.

continu drijver zit er toch op anders brand hij geen uur lang , alleen de accu volhouden via een andere voeding is dan nodig

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

dat denk ik toch niet, er is nogal verschil tussen een noodbakje met continu en 1 met alleen nood. al zou het werken om er 6V op te zetten dan nog kan de driver het niet continu aan, wordt veel te heet. ook neem je beter een volt of 8, want die bakjes hebben de neiging om niet te starten als de accu al meteen teveel inkakt, reken spanningsval over de kabel ( in geval van externe voeding ) dan ook mee.

ik zeg als het al werkt, niet alle bakjes gaan meteen branden als je er een volle accu insteekt, soms hebben ze even netspanning nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 mei 2019 21:07:02 schreef testman:
dat denk ik toch niet, er is nogal verschil tussen een noodbakje met continu en 1 met alleen nood. al zou het werken om er 6V op te zetten dan nog kan de driver het niet continu aan, wordt veel te heet. ook neem je beter een volt of 8, want die bakjes hebben de neiging om niet te starten als de accu al meteen teveel inkakt, reken spanningsval over de kabel ( in geval van externe voeding ) dan ook mee.

ik zeg als het al werkt, niet alle bakjes gaan meteen branden als je er een volle accu insteekt, soms hebben ze even netspanning nodig..

ff EEN GETEST , op de labvoeding met 2,6V brand hij na indrukken testknop waarbij de stroom op 1,7A blijft staan , draai ik de spanning omlaag tot 2V dan blijft hij branden , lagere spanning dan gaat hij uit

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ofwel de volle en lege accuspanning dan. opstarten op een te lage accuspanning zorgt dat de tl erg snel nekt, buis blijft langer in ontsteekmodus. maar de tl gaat sowiso niet lang mee op de accu, de manier van ontsteken is vaak niet goed voor de tl.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 mei 2019 23:00:55 schreef testman:
ofwel de volle en lege accuspanning dan. opstarten op een te lage accuspanning zorgt dat de tl erg snel nekt, buis blijft langer in ontsteekmodus. maar de tl gaat sowiso niet lang mee op de accu, de manier van ontsteken is vaak niet goed voor de tl.

misschien bij een zelfbouw of goedkope prul wel .
Bij deze "blessing" apparaten niet , deze starten op een te lage spanning niet en schakelen snel uit als de spanning te laag wordt na zijn brandtijd .
deze armaturen werken nu na 20 jaar nog steeds goed (geen prul dus) en dat mag ook wel voor een apparaat van 70 tot 120 euro .

het eigen inwendige laadgedeelte is wel te licht uitgevoerd voor continu branden

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ook blessing, maar vooral van lien heb ik nog geregeld onder handen. beiden hebben bekende problemen met het oplichten van de noodtl onder netspanning veroorzaakt door gare elco's. beide merken hanteren nog steeds goedkope elco's die maar 85 graden zijn.

punt is vaak dat de stroom uitvalt, bakje schakelt om op de tl en meteen keldert de accuspanning door een slechte cel. bakje blijft doorstarten, waar de buis veel van lijd, je ziet de buiseinden dan paars oplichten. dit was vooral bij oude modellen, met nog 2 tl buisjes. de wat recentere hebben nog 1 tl, die al warm is omdat de bak continu brand, buis start dan ook makkelijker. beide merken hebben dan ook vaker dat een kapotte buis in de continu nog wel op nood werkt bij de modellen met 1 buis. ontsteking is anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 31 mei 2019 10:52:11 schreef buzzy:
[...]Is dat naar boven of naar beneden afgerond?

Nog erger. Er staat minimaal 9,55 meter. Dus als je ze 42 km * uit elkaar hangt, is het ook goed. Maar hang je ze 9,54m uit elkaar (of nog dichter bij elkaar), dan geven ze ineens minder licht.

Raar hoor. Mag ik er 2 om dat te onderzoeken? En hou je er dan zelf ook eentje zodat we ook op afstand kunnen testen?

Wel op exact 3 m hoogte hangen hoor, anders geldt die specificatie niet! (Nuja, die 3 m is met maar 1 significant cijfer gegeven, dus alles tussen de 2,51 m en 3,49 m zal wel goed zijn)

(Nog afgezien van spelling, en of er al in 1838 een norm voor noodverlichting was?)

*) Willekeurig gekozen getal, maar ik bedoel "verder dan 9,55 meter".

(Sorry. De meeste nuttige dingen zijn geloof ik al gezegd)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Waarom anders niet een 8W EVSA'tje inbouwen in die 3021, of denk ik dan te makkelijk

dat gaat hetmakkelijkste met een bakje waar je nog 2 tl voetjes in kunt zetten. anders heb je al een probleem, want je hebt het omschakelrelais nodig, wat een model zonder continu niet heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juni 2019 16:29:04 schreef testman:
ook blessing, maar vooral van lien heb ik nog geregeld onder handen. beiden hebben bekende problemen met het oplichten van de noodtl onder netspanning veroorzaakt door gare elco's. beide merken hanteren nog steeds goedkope elco's die maar 85 graden zijn.

ik zie toch duidelijk 105 grade elko's 10V 3300uF , alle andere zien er goed uit na zoveel jaren .
is op het grote ic misschien een datum af te lezen ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

deze zit aan 24 jaar intussen. echter dit bakje heeft in die tijd niet continu gebrand, dat is een heel ander verhaal voor de componenten, dat zorgt voor 60 graden en meer binnenin..

blessing is ook al niet meer, is allang onderdeel van cooper tools geworden..

deze zijn nog uit de tijd van een losse ijzerkern vsa, al 15 jaar zit er een evsa in die dingen. de primaire elco is dan 85 graden en de kleintjes ook. deze heeft geen continu zo te zien..

wil je een complex gebouwd bakje, neem een etap van na de eeuwwisseling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 6 juli 2019 22:58:18 (98%)

zit sinds 2009 in de PV.