Loewe opnieuw op weg naar faillissement?

Hopelijk bekijken de moderatoren me niet te kwaad dat ik met zo’n onderwerp hier aan kom draven. Loewe is in hart en nieren tv fabrikant altijd geweest, dus daarom...

In 2013 zijn de jongens uit Kronach nog eens bijna failliet geweest en gered door investeerders. Toen dat “hot news” was, las/hoorde je daar ook in NL en België over.

Bij stom toeval kwam ik een reportage tegen op n-TV waarvan sprake dat men opnieuw een faillissement in eigenbeheer heeft.
Op zoek gegaan naar Duitse sites en zelfs op het officiële Loewe forum loopt er een gigantisch topic over.
Dat er met man en macht naar oplossingen gezocht wordt begrijp ik eruit. Leveringen in Duitsland hebben even stil gelegen, maar zijn inmiddels hervat.

Mijn “financieel” Duits is een stuk minder dan het technische, dus versta er amper wat van.

Het gekke is dat je er in NL of België nu eens niets over vindt.
Weet er iemand op dit forum wat meer van over wat er daar tegenwoordig weer gaande is?

Ik ben met dat merk de laatste tijd redelijk wat hobbymatig bezig. Mijn huis staat er van vol en ik kan niet anders dan zeggen dat het leuke tv’s zijn. Ik zou het jammer vinden dat deze televisie-pionier zou ophouden te bestaan.

Benieuwd...

Gert

Hubie

Special Member

Het is even wachten op Maarten Bakker,die weet het antwoordt wss.

OT\We hadden vroeger een loewe\opta buizen omroepdoos,mss van de zelfde fabriek?

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 1 juni 2019 23:27:35 (39%)

Op 1 juni 2019 23:18:36 schreef Hubie:
Het is even wachten op Maarten Bakker,die weet het antwoordt wss.

Ik hoopte daar stilletjes op ;)

maartenbakker

Golden Member

@Hubie: zelfde fabriek of in elk geval zelfde plaats, na de oorlog hebben ze steeds in Kronach gezeten.

Mijn Duits is waarschijnlijk goed genoeg om er h.e.e.a. van te begrijpen, maar dit is ook het eerste dat ik ervan hoor. Ik zou het erg jammer vinden als ze failliet zouden gaan. Wel apart want ik dacht toch dat ze een Chinese geldschieter hadden. Misschien juist daarom? Bij ADO werkte dat ook niet echt heel goed, begreep ik.

Edit: met de "economisch-Duitse" zoekterm "loewe pleite" vind ik inderdaad wat van het slechte nieuws :(

Edit 2: als ik https://www.n-tv.de/wirtschaft/Loewe-ist-erneut-pleite-article21003637… goed begrijp, is de markt 20% gekrompen en was dat net teveel. Verder is er sprake van een ander soort faillisement waarbij ze zelf nog wat initiatief houden om onder begeleiding te saneren (3 maanden vrijheid van handelen begrijp ik van een andere site). Men heeft het over Metz dat in Chinese handen is als enige andere televisieproducent. Ik dacht dat Loewe ook deels in Chinese handen was, maar kennelijk toch niet of een minderheidsbelang. Men vergeet Technisat als derde Duitse TV-producent te noemen. Wat me opvalt is dat er sprake is van een Japanse partner Toyoichi. Eens zien wat dat voor bedrijf is, had ik ook nog nooit van gehoord.

Edit 3: veel uitgebreider artikel https://www.focus.de/finanzen/news/coburg-insolvenz-loewe-muss-die-not… geeft aan dat er zowel met Hisense (Chinese TV-fabrikant) als met LG (panelenleverancier) partnerafspraken zijn, en dat de Japanse partner pas recent is. ARGH! Ze gaan kennelijk software uitbesteden naar India. Zoals we aan Philips hebben kunnen zien is dat een uitstekende methode om je reputatie om zeep te helpen. TP Vision doet dat tegenwoordig binnenshuis, en dat heeft een reden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als het over de kop gaat, zal de merknaam wel worden verkocht en net als vele andere alleen nog een stickerplakker zijn. hoewel een failessement me niet zou verbazen, hoeveel loewe zie je nu nog tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Zijdelings gerelateerd over "vreemd" gebruik van merknamen kom ik bij Technisat wel iets héél raars tegen. Ze voeren portable radio's onder de naam Nordmende Transita en televisies onder de naam Nordmende Wegavision.

Wel goed om te zien dat de naam Nordmende tegenwoordig weer minstens deels in Duitse handen is. Ook grappig dat Sony de merknaam Wega kennelijk niet meer geregistreerd heeft staan of beschermt, maar ronduit bizar dat Technisat die twee namen combineert...

De naam Transita is trouwens wel historisch verantwoord.

Voor degenen die Technisat niet kennen: het gaat om een vrij jong West-Duits bedrijf dat een paar zeer verstandige investeringen heeft gedaan in voormalig Oost-Duitsland. De televisiefabriek in Stassfurt, de Klingentaler Harmonikafabriek in Schöneck en research aan de universiteit van Dresden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 juni 2019 00:29:00 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat ook Bang en Olufsen over niet al te lange tijd zal volgen. Ook daar is recent een winstwaarschuwing afgegeven. Na een sterke daling van de omzet. https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4655166/bangolufsen-design…

[Bericht gewijzigd door citroen 2cv op zondag 2 juni 2019 08:12:04 (23%)

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

Op 1 juni 2019 23:32:22 schreef maartenbakker:
ARGH! Ze gaan kennelijk software uitbesteden naar India. Zoals we aan Philips hebben kunnen zien is dat een uitstekende methode om je reputatie om zeep te helpen. TP Vision doet dat tegenwoordig binnenshuis, en dat heeft een reden.

Dat was nu één ding dat ik er nog niet uit begrepen had. (Ik wist niet dat mijn Duits dan toch nog acceptabel was :) ) Ik ga die vraag eens voorleggen aan de jongens op het Loewe forum.
Inderdaad was dat desastreus voor Philips. Blijkbaar zit die hun software development tegenwoordig in Gent? Als ik mijn baas mag geloven toch.

Wat Testman zegt vind ik ook wel merkwaardig.
Je ziet het op Marktplaats vrij frequent voorkomen, veel vaker dan op 2de hands in BE. Beroepsmatig kom ik bij veel mensen aan huis. Ik had het gevoel dat er sinds 2013 weer vaker Loewe toestellen in de huiskamers te vinden zijn. Tenminste, het zijn toch de modellen geproduceerd na dat eerste faillissement.

Opvallend is dat zowat alle mensen die zo’n apparaat hebben staan daar enorm tevreden van zijn.
Als er naast geluidskwaliteit nu één ding is waar die mannen goed in zijn is het software.

Eén van de argumenten die de moderatoren op het Loewe forum in dat “faillissement” topic -tig keren aanhalen is dat Loewe minder vaak nieuwe modellen uitbrengt, maar ze up to date houdt dmv software-updates. Dat klopt ook wel ergens.

Zoals je zegt Maarten, sla dat nu aan diggelen, dan hebben ze één van hun belangrijkste verkoopsargumenten kwijtgespeeld.

Het is ook wel zo, Loewe maakt behalve op social media nergens reclame voor zijn producten. Ik heb het laatste jaar enkele nieuwe toestellen van dat merk aangeraden aan kennissen die het uiteindelijk ook gekocht hebben. Allen supertevree, maar op mijn ouders na, vroeg iedereen zich af of dat merk überhaupt nog wel bestond. Je hoort/ziet er quasi niks meer van.
Als die jongens eens wat reclame zouden maken kunnen de verkoopscijfers gerust omhoog. De mensen waar ik zo’n apparaat heb neergezet zijn in alle geval levende reclameborden.

Ik stel me op die manier altijd de vraag wat er over zovele jaren hier in West-Europa nog gaat over blijven van consumentenelektronica?

loewe maakt idd weinig reclame, en dat merk heeft dat wel nodig in een product wat niet bepaald bij de mm over de toonbank vliegt omdat de hele straat het wel kent of heeft.

in de crisistijd kon je aan de reclames al horen of een bedrijf op omvallen stond, voorheen nooit niks reclames en dan waren de reclames meteen wanhopig te noemen, geen jaar later was t over en uit vaak. ook sponsoring van bedrijven aan een radioprogramma was vaker een laatste hoop van de afdeling marketing bij die bedrijven, ook weer als je dergelijke sponsoring kende van die bedrijven.

onlangs viel me op hoeveel reclame er was voor nederlandse bincoin beurzen, spotjes en sponsoring van programma's. niet geheel zeldzaam nadat de bitcoin waarde zo hoog stond en kelderde als een boeing zonder kerosine. laten we hopen dat tesla niet hetzelfde ondergaat nadat de beurswaarde flink omlaag ging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juni 2019 23:32:22 schreef maartenbakker:
ARGH! Ze gaan kennelijk software uitbesteden naar India. Zoals we aan Philips hebben kunnen zien is dat een uitstekende methode om je reputatie om zeep te helpen. TP Vision doet dat tegenwoordig binnenshuis, en dat heeft een reden.

Software uit India is duurder. Omdat het niet aan onze standaarden voldoet, niet de juiste ontwikkelmethodes gebruikt worden. Daardoor krijg je veel meer overheadkosten, bugs, call-back acties, updates etc.

Maar in India worden ze er nu wel steeds beter in (de juiste bedrijven dan, niet de hobbyisten). Dat gaat wel gelijk op met het duurder worden.

Ik heb projecten bij (ex)Philips afdelingen gedaan. En doe dat trouwens nog steeds. Allen hebben dezelfde ervaringen.

maartenbakker

Golden Member

@Citroen 2CV: Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat Beoblofsen nog bestaat. Ze denken ongeveer dat ze Apple zijn met de manier waarop ze hun 'dealernetwerk' vorm willen geven.

Wat dat betreft vind ik Loewe toegankelijker overkomen, maar inderdaad te weinig reclame hier.

@Beeldbuisje: mijn opmerking over software was misschien te kort door de bocht. De Indiase tak van de Japanse partner gaat o.a. mobiele apps maken. Over de software op de TV zelf wordt in het artikel niet geschreven dus misschien kan het meevallen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 juni 2019 12:27:23 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 2 juni 2019 08:05:09 schreef citroen 2cv:
Ik denk dat ook Bang en Olufsen over niet al te lange tijd zal volgen...

B&O is toch al heel lang een succesvol stickerplakker. Vroeger videorecorders en TV's van Philips, nu van LG. En veel van eigen makelij was in de jaren 80 al niet van een geweldige betrouwbaarheid. Daar kwamen onevenredig veel defecten van terug. Mooi was het wel.

maartenbakker

Golden Member

B&O is geen stickerplacker in de traditionele zin van het woord. Er zijn maar een paar modellen die ze volledig ingekocht hebben. Loewe deed dat trouwens ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik meen idd dat de bekastingen toch wel eigen ontwerp waren of iig niet als geheel ingekocht. heb er al wat spul van gesloopt, maar philips was er idd wel redelijk in vertegenwoordigd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 juni 2019 13:34:00 schreef maartenbakker:
B&O is geen stickerplacker in de traditionele zin van het woord. Er zijn maar een paar modellen die ze volledig ingekocht hebben.

Daar heb je volledig gelijk in. Het ingekochte materiaal was wel het beste wat ze te bieden hadden. Het echt eigen spul was niet altijd zo geweldig in vergelijk met bijvoorbeeld Japanse merken. Die deden het bij het luisteren al beter en die zag je nooit defect terugkomen.

Op 2 juni 2019 13:34:00 schreef maartenbakker:
B&O is geen stickerplacker in de traditionele zin van het woord. Er zijn maar een paar modellen die ze volledig ingekocht hebben. Loewe deed dat trouwens ook.

Wellicht ben ik niet helemaal mee in het verhaal. Ik dacht dat Loewe enkel de MB180 (Vestel chassis) volledig ingekocht had?
De SL210 had dan wel een voeding en een SSB van Sharp, maar beeldverwerkingchip zat dan weer op een printje van Loewe zelf.
Zijn er verder dan nog zo’n schandalen?

Bij B&O vind ik groter schandalen. Als je die Oled van B&O bekijkt, de Eclipse of wat is het, zit gewoon LG in met een geluidsverwerking van B&O.
LG kennende ondersteunen ze amper 2-3 jaar hun toestellen. Je zal maar een B&O staan hebben van +10.000€ waar het smart gebeuren al na 3 jaar afgeschreven is...
Komen we aan de goeie software van Loewe: naadloze integratie van een AppleTV of nVidiaShield. De Loewe remote wordt een remote voor die randapparaatjes. Mogen die nog na 5 jaar uitgefaseerd zijn, een nieuwe voor een paar tientjes en mijn dan al 5 jaar oude Loewe is weer terug “smart”. (Op die manier heb ik toch 3 mensen kunnen overtuigen voor Loewe te gaan).

@ Sine: mijn huis staat er toch vol van ;). De nieuwste is precies 1 jaar oud vandaag.

maartenbakker

Golden Member

Loewe kocht harddiskrecorders bij LG in, en ik geloof ook bepaalde subwoofersystemen. En natuurlijk alle eerdere videorecorders. Verder maakten ze het meeste zelf.

De voeding hoort bij het paneel en telt voor mij niet mee als ingekocht, zelfs al maakte Loewe vaak eigen voedingen. De aanwezigheid van een SSB van een andere fabrikant maakt het toestel voor mij wel "deels ingekocht".

Wat de B&O LG's betreft, is dat net als sommige modellen waar ze een Panasonic plasmamonitor in gebruikten achter hun eigen signaalverwerking? Dan zou ik het toestel ook als "deels ingekocht" beschouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 juni 2019 15:07:38 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah ja, die dingen. Ik dacht dat je het over tv’s had.
De Loewe Blurayplayer die ik in de woonkamer heb staan is binnenin ook 1 op 1 LG.
Doet het overigens heel goed.

RAAF12

Golden Member

Op 2 juni 2019 14:36:42 schreef Beeldbuisje:
LG kennende ondersteunen ze amper 2-3 jaar hun toestellen. Je zal maar een B&O staan hebben van +10.000€ waar het smart gebeuren al na 3 jaar afgeschreven is...

Dan wordt die TV ingeruild voor een nieuw modelletje. Niet dat ik dat doe ik heb een ordinaire Samsung staan.
Overigens hadden die B&O KTV's mooie lichtmetalen afstandsbedieningen.

yep, van die lichtmetalen maar toch zware ab's met scherpe hoeken, als je parket langs de bank had, zaten er wel putjes in :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Persoonlijk denk ik dat het internet en de snelle (digtiale) vooruitgang er voor hebben gezorgd dat bepaalde gevestigde dinosauriers in de techniek het zwaar hebben gekregen.

Niet alleen Loewe maar als gezegd ook B&O, Telefunken, Aristona, of Grundig.
Allemaal merken in zwaar weer tot en met een leeg merk wat misbruikt wordt.

In cameraland deels het zelfde, Kodac, Rolley, of Mamiya, de grote reuzen welke met de tijd zijn ingehaald door andere toen soms kleinere camera merken die zich beter toekomstbestedig opstelde.

Helaas eindigen grote merken soms bij de genoemde stickerplakkers. Het is soms lastig te accepteren dat er nu troep wordt verkocht met een AKAI of zelfs Nakamichi stikker er op. Merken met destijds een grote reputatie.

maartenbakker

Golden Member

Hoe kom je op Aristona? Dat merk is nooit een dinosaurier geweest maar altijd (90+ jaar) een stickerplakhandelsnaam voor extra markten en met stille trom door de eigenaar eerst door een ander merk vervangen en later gewoon door het eigen merk.

Tefelunken is ergens rond 1986 al als zelfstandig merk opgedoekt, Grundig in 2003, Thomson als eigenaar van Telefunken een paar jaar later. Dat heeft allemaal nog weinig met het internet en de digitale vooruitgang te maken. Meer met wat in de economie een shake-out heet. Te kleine markt, te goedkope concurrentie, enz.

Wel zijn veel vroeger uitgeschudde merken nu in handen van stickerplakkers. Philips en Grundig op hun eigen aparte manieren ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 juni 2019 13:24:14 schreef maartenbakker:
Hoe kom je op Aristona? Dat merk is nooit een dinosaurier geweest maar altijd (90+ jaar) een stickerplakhandelsnaam voor extra markten en met stille trom door de eigenaar eerst door een ander merk vervangen en later gewoon door het eigen merk.

Tefelunken is ergens rond 1986 al als zelfstandig merk opgedoekt, Grundig in 2003, Thomson als eigenaar van Telefunken een paar jaar later. Dat heeft allemaal nog weinig met het internet en de digitale vooruitgang te maken. Meer met wat in de economie een shake-out heet. Te kleine markt, te goedkope concurrentie, enz.

Wel zijn veel vroeger uitgeschudde merken nu in handen van stickerplakkers. Philips en Grundig op hun eigen aparte manieren ook.

Je hebt inderdaad gelijk, Aristona was volgens mij een Philips dochter, in de emotie mee-benoemd als verdwenen merk. Het ging mij om de ondergang van de grote en/of veel verkochte merken met reputatie van toen.

maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, Aristona was ooit het exportmerk van NSF. Het zou inderdaad kunnen dat het zelfs ooit nog ergens een dochter is geweest, Denemarken? maar hier was de dochter o.a. Radoma.

Maar ik ben wel benieuwd welke merken specifiek zijn ondergegaan aan het niet mee kunnen komen in digitale technologie en internet. Dat zouden er wel een paar moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."