Slimme thermostaat wordt gestoord door zender

Nee, ohm pi heeft het goed gezien! Natuurlijk is het nog maar de vraag of het iets oplost.. Zonder 868MHz antenne is de thermostaat niet meer draadloos bereikbaar. (En het USB-snoertje dat in de handleiding wordt bejubeld heb ik er niet bij gekregen.) Als die 2 stukkies koperdraad niet de 868 MHz antenne zijn, wat zijn ze dan wel?

Uiteraard zijn dat antennes. Zit er ook wifi op? Dat zal die korte dan zijn. 868MHz is 34cm, dus antenne zou iets van 15cm moeten zijn.
Afknippen lijkt me een nogal wilde "oplossing". En zou het veel doen op 80m?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

En zou het veel doen op 80m?

Nee, zou ik denken. Veel te kort voor de golflengte. Er "zit" geen wifi op. Het "mechanisme" heb ik al ergens in dit topic beschreven..

De thermostaat is ouderwets bedraad naar de ketel. De thermostaat heeft een 868MHz ontvanger aan boord. Er is een "device", ergens in de woonkamer, dat op 868MHz in contact staat met de thermostaat. En via WiFi staat dat device óók in contact met mijn router, zodat de cv via een web-interface geconfigureerd kan worden.

Zonder "het device in de woonkamer" kan volgens de handleiding van de thermostaat er ook worden geconfigureerd via de USB-aansluiting (van de thermostaat). (Maar zo heeft Delta 'm niet geleverd - doet er niet toe.)
De knoppen op de thermostaat zelf geven beperkte instelmogelijkheden.

Natuurlijk moet je die draadjes niet afknippen. Dat is te destructief, maar volgens mij ontvangen die twee draadjes in samenwerking met de thermostaatsnoer genoeg signaal van de 80m zender om de boel te verzieken. De draden naar de ketel fungeert dan als 'aarde'. Als test zou ik de draadjes wel verwijderen om te kijken hoe dat systeem dan werkt.

fatbeard

Honourable Member

Het zou mij helemaal niet verbazen als de capacitieve toetsen hier de boosdoener blijken te zijn...

Probeer eens twee stuks kern 4A11; 3E25 is niet zo bijster effectief op 80m volgens de gegevens van PE1ABR.
Probeer dan ook de koppeling tussen in- en uitgaande draden zo klein mogelijk te houden (windingen wat dichter op elkaar zodat eerste en laatste winding niet naast elkaar liggen).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb nog niet goed gekeken, maar ik had begrepen dat 3E25 juist oké voor laag zou zijn, en 4A11 voor hoog. ('Voor' kan in dit verband natuurlijk beter gelezen worden als 'tegen' :-))

Op 29 mei 2019 19:16:41 schreef tin.soldier:
...
Hoe dan ook komt de storing dan via de draden binnen. Alle mantelstroompraatjes ten spijt, ben ik daarvan overtuigd.

Je hebt de uitleg niet begrepen volgens lezen want ik beweer juist hetzelfde ;)

LDmicro user.

@fatbeard Ik ga 2 x 4A11 proberen! Het zou wel handig zijn om dun tweelingsnoer te gebruiken. Kan ik dan alle windingen naast elkaar - zonder spatie - leggen en de kern (bijna!) helemaal vol wikkelen?

@MGP Ik heb je begrepen hoor. Mijn kwaadaardig stralende coaxkabel neemt de thermostaatdraden te grazen.

fatbeard

Honourable Member

Als je hem (bijna) helemaal volwikkelt liggen de ingang en uitgang wéér naast elkaar... Er zijn wikkelschema's waarin de wikkeling halverwege 'oversteekt' om juist de ongewenste koppeling te minimaliseren.
Enig geëxperimenteer is hier echt wel nodig om de juiste balans te vinden tussen ongewenste koppeling en maximale inductie.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 30 mei 2019 13:24:31 schreef tin.soldier:

Ik heb één draad aan de kant van de ketel losgenomen. Daarna de thermostaatklemmen kortgesloten en de thermostaat teruggeplaatst. (Het display meldt dan vanzelfsprekend dat er geen ketel is aangetroffen.)

Nu weer proberen, 100W op 80 m. De thermostaat gaat alsnog helemaal "los" met random gepiep.

interessant.. De draad werkt dus eerder als ground-plane voor de thermostaat, die zelf de antenne is..

afschermen vanhet printje ( al was het maar aan één zijde) en die afscherming via koppelc'tjes doorverbinden met de toevoerdraden zou wel eens kunnen werken..

Die afscherming dus nergens mee verbinden, behalve met de koppel-c'tjes? Ik zal kijken of zo'n afscherming is te realiseren.

Is het een idee om een stukje print met koper tussen de thermostaat en de muur te zetten? Dat is natuurlijk vrij eenvoudig te realiseren. En de c'tjes kunnen daar dan tamelijk eenvoudig aan gesoldeerd worden.

Op 1 juni 2019 15:50:27 schreef tin.soldier:
Die afscherming dus nergens mee verbinden, behalve met de koppel-c'tjes? Ik zal kijken of zo'n afscherming is te realiseren.

inderdaad. Je kan het scherm ook met een van de draden verbinden (zo kort mogelijk stukje draad) en c'tje tussen de twee draden .

Ik heb de thermostaat aan voorzijde en zijkant bedekt met een paar lagen aluminiumfolie. Dit haalt niets uit, maar dat was te verwachten.

Daarna gedaan zoals @kris van damme voorstelde.

Het haalde ook niets uit. Daarna het linker ("blauwe") contact verbonden met de folie, rechter c'tje laten zitten. Het haalde niets uit. Storing blijft.

Ligt een van de aders van de thermostaatkabel aan aarde of is het volledig potentiaalvrij? Gemakkelijk te meten 1 van de draden geaard staat er op de andere 24VDC t.o.v. aarde.
Indien niet geaard zou het te proberen zijn 1 van de aders te aarden, (kan ook bij de ketel) en testen wat het effect op de storing is beter of slechter.
Ik begin hierover omdat ik zelf de ervaring heb met een regelkring van een bepaalde besturing dat het een noodzaak is om 1 pool te aarden, zoniet krijg ik rare storingen in de buurt van machines e.d.

Circuit geaard en toch storingen, dan moet het wel directe instraling van de zender op de thermostaat zijn.
Andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat de de zender en de ketel op dezelfde groep vanaf de meterkast met dezelfde aarde zitten.

Als ik de thermostaat, die zijn eigen batterij heeft, van de draden losneem, wordt het ding niet gestoord. Maar in dit verband is al geopperd dat de bedrading zou fungeren als tegencapaciteit (voor de 'direct ingestraalde' thermostaat).

Mijn hobbykamer zit op een exclusieve groep. Ik weet dus zeker dat de ketel op een andere groep zit. In de meterkast zijn alle randaardes natuurlijk wel met elkaar verbonden.
______________________________________

Hey!!! Het geaarde aluminiumfolie achter de thermostaat heb ik laten zitten. Het rechter c'tje (vanaf de rode draad) ook.
Nogmaals heb ik de hele voorkant en de zijkant van de thermostaat in 2 lagen folie gezet. Maar nu geaard. En.... hij lijkt zich koest te houden! Ik heb even wat alu-folie weggekrabt zodat ik iets van het display kon zien. Weer geprobeerd, gekeken, en warempel: weer geen gepiep. En op het display was niets veranderd.

Ik ga het even aanzien. Als het zo blijft, zal ik "duurzaam gaan inblikken".

Doet je afstandbediening van je thermostaat het?

De "afstandsbediening" van de thermostaat is een vaste doos die de web-interface (voor de thermostaat) via WiFi beschikbaar maakt, en anderzijds de thermostaat instelt via 868MHz. (Eenmaal ingesteld, heeft de thermostaat de afstandsbediening niet meer nodig, maar dat terzijde.)

De vaste afstand tussen de "afstandsbediening" en de thermostaat is maar 3 meter met vrij zicht. Ik heb de indruk dat het wat slechter werkt; er wordt een aantal pogingen gedaan een (door mij) nieuw ingestelde temperatuur te actualiseren. Maar dit lukt wel.
Liever moest ik willen dat dit totaal niet lukte, omdat de afscherming nu goed (?) is. Maar ja, het lukt dus wel..

fred101

Golden Member

Op 30 mei 2019 10:04:20 schreef rew:
[...]Het twisten zorgt er voor dat alle invloeden van buitenaf UITSLUITEND als common mode binnenkomen. Als je data "differentieel" op het twisted pair staat heb je daar dus helemaal geen last van.

voorbeeldje: Als je ingang satureert bij spanningen boven de 5V en je hebt een common mode 6V spanning, dan kan je ook met een twisted pair de saturatie niet voorkomen en ontvang je geen zinnige data. Twisted pair lost dus common mode problemen niet op.

REW, ik weet hoe het werkt mbt transmissie lijnen. Maar het wordt te OT om daar hier over verder te gaan. Twisten kan echter geen kwaad als het kan, maar ik denk dat je hier geen tot weinig verschil zult meten tussen parallel kabels (permanent strak tegen elkaar) en getwiste kabels.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn eega vond een blikkie aan de muur, helemaal over de thermostaat heen, geen esthetisch vooruitzicht. Ik wist wat aluminium"tape" uit een afgedankte laptop te scoren en daarmee ben ik wat gaan knippen en plakken. Ongeveer de helft van de voorkant van de thermostaat heb ik (aan de achterzijde daarvan, uit het zicht) beplakt. Toen was ik het wel even zat. Ik heb het spul verbonden met de blauwe (geaarde) thermostaatdraad en zowaar, het blijkt al voldoende om de beïnvloeding ongedaan te krijgen. Ik heb het al heel wat keren getest, en de thermostaat geeft geen krimp meer :-)
Bijkomend voordeel is nu dat de temperatuursensor en de 868MHz antenne vrij zijn gebleven. En het display, de (2) drukknopjes en de bewegingsmelder, niet te vergeten, want daar heb ik "omheen" geknipt.

maartenbakker

Golden Member

Netjes opgelost en je naam waardig, want wie kan beter tinfoil aanbrengen dan een soldaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lijkt verstandig dat de fabrikant van de thermostaat hier ook iets mee doet mocht hij of zij mee lezen. Dit praktijk experiment kan wel eens van belang zijn.

Op 9 juni 2019 15:12:43 schreef tin.soldier:
Ik wist wat aluminium"tape" uit een afgedankte laptop te scoren en daarmee ben ik wat gaan knippen en plakken. Ongeveer de helft van de voorkant van de thermostaat heb ik (aan de achterzijde daarvan, uit het zicht) beplakt. Toen was ik het wel even zat. Ik heb het spul verbonden met de blauwe (geaarde) thermostaatdraad en zowaar, het blijkt al voldoende om de beïnvloeding ongedaan te krijgen.

gezien voorgaande experimenten moest dit wel helpen (en was het duidelijk dat het bijna onmogelijk was het enkel met ferriet op te lossen). alleen was niet te voorzien hoeveel % van de print moest afgedekt worden om de storing buiten te houden. De blauwe draad is één van de draden die richting ketel gaat?

Yep je vereffent alles in de thermostaat nu met de folie naar aarde (blauwe draad naar de ketel) hoewel met de zender in de buurt en de blauwe draad geaard bij de ketel je toch echt nog wel wat signaal (draaggolf of modulatie) op de lijn gaat vinden.
De potentiaalonafhankelijkheid van de thermostaat (moet een brugcel in zitten) vraagt ook min of meer om een diodedetectie van de modulatie.