Na de fietsbranden nu de auto's

eSe

Honourable Member

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/01/autobrand-tesla-in-antwerpen/

Batterijen en hun elektronica lijken toch nog niet optimaal.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

stonk al naar brand toen men vertrok, nadat de stekker op de snellader ging, ging de fik erin, 100A over die rotte verbinding ging helemaal niet meer, thuis met 16A laden was die wrs al oranje van aangelopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Voor brandende elektrische auto's heeft de brandweer een aparte procedure. Een uitgebrande elektrische auto kan opnieuw vuur vatten. Daarom wordt de auto ondergedompeld in een container met water en blijft de container met de auto 24 uur staan.

There is no kill like overkill.

Hoe kunnen nu zo stom zijn dat als je als iets verbrands ruikt gewoon gaat rijden en laden met dat ding!
Het zijn weer Nederlanders hoor (Als Nederlander mag ik dat zeggen ;-)
Gelukkig zijn er nog geen terroristen op idee gekomen om een electrische auto als bom auto te gebruiken. Je hebt zo geen explosieve meer nodig.

Op 2 juni 2019 13:22:50 schreef Sine:
[...]

There is no kill like overkill.

klopt, hier in veldhoven was er een bmw in de fik gegaan, die had een week in t water gestaan zo. k zou zeggen mik er wat strooizout bij, dan ontladen de accucellen meteen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Als ik iets verbrand ruik dan ga ik op onderzoek uit en dan maakt het niet uit waar of wat het is (met uitzondering van de barbecue :-p )
En zeker met een voertuig kijk je toch twee keer uit of het nu benzine, diesel, lpg of elektrisch is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Zie je wel. elektriciteit is levensgevaarlijk :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hoeveel electrische autos rijden er nu al en hoeveel PERCENT brand er van uit?

als ik naar de sloop ga voor volvo onderdelen, hebben ze 1 zo een auto achteraan staan.
terwijl je naar daar wandeld, kom je tussen alle autowrakken.
ik kan je verzekeren dat 20-30% van hetgeen er staat in brand is gevlogen, en de rest zijn zwaar gescrashte autos. ik was ervan verwonderd dat er zoveel jonge auto's brand vatten.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nou liggen de autos die niet in brand zijn gevlogen doorgaans niet op de sloop. Dus misschien vertekent het beeld een ietsjepietsje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Er zijn mensen genoeg die een auto in de zomer gewoon in hoog dor gras parkeren; dat gaat prima met een elektrische auto, maar een hete uitlaat zorgt voor voorspelbare resultaten.

Misschien moet de brandweer een keer stoppen met het open breken van firewalls om te blussen, aangezien ze de brand daarmee veel groter er erger maken. Sommige elektrische auto's (waaronder Tesla's, maar ik weet niet of dat voor alle modellen geldt) hebben de accu's verdeeld over meerdere bakken, zodanig dat een brand beperkt blijft tot één bak, totdat die oelewappers van de brandweer de boel open gaan breken natuurlijk, dan staat alles in brand. Dat ze daarmee een auto die nog prima te redden was volledig slopen, zeker als er helemaal geen gevaar bestaat voor de omgeving, interesseert ze gewoon niet.

Een auto helemaal onderdompelen is ook een stom idee; niet alleen is die dan verwoest als dat niet al het geval was, je zit achteraf ook met tienduizenden liters vervuild water. Het lijkt me een stuk productiever om alleen de accu's te koelen, als dat nog nodig is. Als ze dan toch de accubakken open breken, kunnen ze ook alleen die met water vullen.

Bij deze specifieke Tesla lijkt het me erg waarschijnlijk dat de accu's helemaal niet in brand hebben gestaan, maar simpelweg de rest van de auto, wat bij benzine/diesel wagens ook gewoon kan gebeuren. Het is niet bepaald moeilijk om het verschil te zien (Lithium brand wit/rood, tegenover gele vlammen met veel roet).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 2 juni 2019 17:52:44 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

ik was ervan verwonderd dat er zoveel jonge auto's brand vatten.

Ik niet. Zekering en verbruiker zijn wel op elkaar afgestemd.
Maar als je naar de sectie van het draadje daartussen kijkt...

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vraag mij af wat het nut van dit topic is, sensatie?

Gaan we hier nu ook melden als er weer een benzine auto in brand heeft gestaan, want de brandstof is zeer explosief!
Of de broek van een Duitse man is in brand gevlogen omdat er iets mis ging met de zaklantaarn die in zijn broekzak zat...

Zal wel aan mij liggen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hoezo? Sluit jij dan regelmatig zaklantaarns in Duitse broekzakken kort? :+ ('t is zondag en voor hier erg heet 30°C)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 2 juni 2019 18:33:29 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Duitsers dragen niet voor niets lederhosen... >:)

Serieuze noot: bij accubranden zit de meeste energie in de electrische lading en in het electrolyt. Ook koolstofhoudende electrodes oxideren graag. Lithium zelf vormt een relatief klein deel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 juni 2019 19:43:13 (67%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 juni 2019 17:46:51 schreef SparkyGSX:
Er zijn mensen genoeg die een auto in de zomer gewoon in hoog dor gras parkeren; dat gaat prima met een elektrische auto, maar een hete uitlaat zorgt voor voorspelbare resultaten.

Misschien moet de brandweer een keer stoppen met het open breken van firewalls om te blussen, aangezien ze de brand daarmee veel groter er erger maken. Sommige elektrische auto's (waaronder Tesla's, maar ik weet niet of dat voor alle modellen geldt) hebben de accu's verdeeld over meerdere bakken, zodanig dat een brand beperkt blijft tot één bak, totdat die oelewappers van de brandweer de boel open gaan breken natuurlijk, dan staat alles in brand. Dat ze daarmee een auto die nog prima te redden was volledig slopen, zeker als er helemaal geen gevaar bestaat voor de omgeving, interesseert ze gewoon niet.

Een auto helemaal onderdompelen is ook een stom idee; niet alleen is die dan verwoest als dat niet al het geval was, je zit achteraf ook met tienduizenden liters vervuild water. Het lijkt me een stuk productiever om alleen de accu's te koelen, als dat nog nodig is. Als ze dan toch de accubakken open breken, kunnen ze ook alleen die met water vullen.

Bij deze specifieke Tesla lijkt het me erg waarschijnlijk dat de accu's helemaal niet in brand hebben gestaan, maar simpelweg de rest van de auto, wat bij benzine/diesel wagens ook gewoon kan gebeuren. Het is niet bepaald moeilijk om het verschil te zien (Lithium brand wit/rood, tegenover gele vlammen met veel roet).

geloof me, een autobrand is in het merendeel van de gevallen einde verhaal, en een elektrische wagen in een bak water hangen is wel de enige remedie tot zover, die wagen waar richard hammond mee crashte is in die dagen erop 5x in de fik gegaan door de accu's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
eSe

Honourable Member

Ik vraag mij af wat het nut van dit topic is, sensatie?

Absoluut niet, ik hoef geen sensatie, ben ook geen Facebook, Twitter... whatever adept.
Ik bedoel maar: de laatste tijd heb je meer van deze berichten, fietsen en auto's die "spontaan" in de fik gaan. Lijkt me niet normaal voor een fiets of auto.
Waarschijnlijk is de eigentijdse manier van nieuws verspreiden helemaal anders dan vroeger en komen dit soort zaken sneller in de media dan vroeger het geval was. Als jong ventje met mama naar de cinema (bioscoop) en dan kreeg je voor de film het nieuws van de week :-) Nu krijg je het nieuws terwijl het aan het gebeuren is.

De vraag is: is de technologie "mature" genoeg, zijn we aan het lopen voor we kunnen stappen?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Uiteraard is de techniek nog niet volwassen genoeg. Daarom wordt er nog volop aan ontwikkeld en verbeterd. De plofmotor was in 1920 ook nog niet volwassen genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 juni 2019 20:45:21 schreef flipflop:
Uiteraard is de techniek nog niet volwassen genoeg. Daarom wordt er nog volop aan ontwikkeld en verbeterd. De plofmotor was in 1920 ook nog niet volwassen genoeg.

De ontwikkelaars hebben tegenwoordig wel iets betere tools als de autobouwers uit vervlogen tijden....

Hubie

Special Member

Op 2 juni 2019 18:15:04 schreef blackdog:
Hi,

Ik vraag mij af wat het nut van dit topic is, sensatie?

Gaan we hier nu ook melden als er weer een benzine auto in brand heeft gestaan, want de brandstof is zeer explosief!
Of de broek van een Duitse man is in brand gevlogen omdat er iets mis ging met de zaklantaarn die in zijn broekzak zat...

Zal wel aan mij liggen!

Groet,
Bram

Komkommertijd alert. ;-)

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik weet dat ik nu de randen opzoek betreffende de electronicainhoud van dit topic!
Maar dit lijkt mij veel beter om aandacht aan te besteden, dan een foutje in een fiets of auto, dit is namelijk constand aan de hand:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wifitracking-of-hoe-ook-de-gemeen…

Schakelen jullie net als ik ook je WiFi en Bluetooth uit als je de deur uit gaat?
Dan gaat je batterij ook veel langer mee. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,
Ik schakel WiFi (bijna) altijd uit, blauwtand stáát altijd uit en G4 gaat altijd pas aan indien nodig.
Maar ja, soms vergeet je iets :o. Veel zullen ze er daardoor echter niet aan hebben :) En ja, de GSM masten blijven je toch volgen, net als je pinpas en die ‘trouwe klanten korting’ pasjes, maar die laatste gebruik ik lekker niet :p

Edit:
Afijn, jij zit daar nogal ‘veilig’ , dus nog geen reden om naar Rottum te verhuizen. ;)
Vandaag iets te warm om te solderen. Dat beetje extra warmte is nu net iets te veel....

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 2 juni 2019 22:18:59 schreef blackdog:
Hi,

Ik weet dat ik nu de randen opzoek betreffende de electronicainhoud van dit topic!
Maar dit lijkt mij veel beter om aandacht aan te besteden, dan een foutje in een fiets of auto, dit is namelijk constand aan de hand:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wifitracking-of-hoe-ook-de-gemeen…

Hier meer gedetailleerd leesvoer van een van de aanbieders van dit soort apparatuur:
https://documentation.meraki.com/MR/Monitoring_and_Reporting/Location_…

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 juni 2019 19:56:07 schreef eSe:
[...]

Absoluut niet, ik hoef geen sensatie, ben ook geen Facebook, Twitter... whatever adept.
Ik bedoel maar: de laatste tijd heb je meer van deze berichten, fietsen en auto's die "spontaan" in de fik gaan. Lijkt me niet normaal voor een fiets of auto.

eSe

en 20jaar geleden was er hopen nieuws van nokia's die ontploften in de broekzak...
en nu nog steeds zijn er gsm's die spontaan in brand vliegen, doch houd dat niemand tegen om er eentje te kopen.
autos branden ook met hopen uit, de rubber brandstofleidingen vergaan, de ethanol versneld dat proces, brandstoflek, hitte en ineens staat de auto in brand.
het komt gewoon sneller in het nieuws omdat ebikes en EV nog maar nieuw is, en het is vaak sensatie.
ligt er nu nog iemand wakker van een gsm of laptop die ontploft? zit ook een li-ion in.

ik steek mijn gsm/tablet elke avond op de lader (mijn vrouw idem met haar gsm), ik heb een zelfbouw accu gemaakt voor mijn ebike, een zelfbouwaccu voor mijn fietsverlichting. heb wel 100den 18650 rondslingeren in allerhande apparaten, en er vliegt er geenenkele van in brand

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Een (1) liter benzine/diesel bevat ca. 10 kWh verbrandingsenergie (mits optimaal verbrand). Een volgetankte auto dus 500 tot 700kWh.

Dat is een factor 10 meer dan wat er in een vol opgeladen elektrische auto zit. Met de juiste technologie cq voorzieningen zou dit dus eerder een *lager* risico / minder schade moeten opleveren. Ik ben benieuwd naar echte (objectieve) statistieken over branden van de verschillende types auto's, en over er eigenlijk wel een verband is met het type energievoorziening.