het gevaar zit eerder in kortsluiting en hitte.
een brandstoftank die doorboord word, daar loopt de brandstof uit, slecht voor milieu, maar daar blijft het bij.
word je brandstofleiding beschadigd: idem
motor beschadigd: idem, de motor zal 99% van de tijd uitvallen dan.
bij een electro auto is het anders:
accu beschadigd kan leiden tot brand, en dan branden die ernaast ook heel snel.
bekabeling beschadigd of geperst tussen blok, krijgt je kortsluiting. op zich zal het metaal gaan smelten, maar evengoed vliegt de accu in brand.
ook als je erna het wrak afvoert, kan je nog altijd kortsluiting maken en krijgt je lokaal weer veel hitte.
ook al heeft een brandstofauto 10x meer energie aan boord, je hebt een aantal voorwaarden nodig voor die gaat branden. bij benzine moet je het 14:1 luchtmengsel hebben EN een vonk.
bij diesel moet je warme brandstof hebben en een vlam (of iets van catalisator die brand in de brandstof)
bij een zware crash kan elk voertuig gaan branden, maar bij electriciteit heb je de hoge spanning die tot electrocutie kan leiden, hoge stromen die metaal kunnen smelten bij kortsluiting, en de energie blijft altijd aanwezig. je kan niet even de accu leeg 'pompen'.
ook mag je een heleboel beveiligingen inbouwen, de accu zelf staat nog altijd op hoge spanning