Na de fietsbranden nu de auto's

het gevaar zit eerder in kortsluiting en hitte.

een brandstoftank die doorboord word, daar loopt de brandstof uit, slecht voor milieu, maar daar blijft het bij.
word je brandstofleiding beschadigd: idem
motor beschadigd: idem, de motor zal 99% van de tijd uitvallen dan.

bij een electro auto is het anders:
accu beschadigd kan leiden tot brand, en dan branden die ernaast ook heel snel.
bekabeling beschadigd of geperst tussen blok, krijgt je kortsluiting. op zich zal het metaal gaan smelten, maar evengoed vliegt de accu in brand.
ook als je erna het wrak afvoert, kan je nog altijd kortsluiting maken en krijgt je lokaal weer veel hitte.

ook al heeft een brandstofauto 10x meer energie aan boord, je hebt een aantal voorwaarden nodig voor die gaat branden. bij benzine moet je het 14:1 luchtmengsel hebben EN een vonk.
bij diesel moet je warme brandstof hebben en een vlam (of iets van catalisator die brand in de brandstof)

bij een zware crash kan elk voertuig gaan branden, maar bij electriciteit heb je de hoge spanning die tot electrocutie kan leiden, hoge stromen die metaal kunnen smelten bij kortsluiting, en de energie blijft altijd aanwezig. je kan niet even de accu leeg 'pompen'.
ook mag je een heleboel beveiligingen inbouwen, de accu zelf staat nog altijd op hoge spanning

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er is toch wel een degelijk verschil tussen traditionele brandstof een de elektrische equivalent. Een 'traditionele' wagen die in brand heeft gestaan zal bijna nooit terug beginnen branden. Ondanks dat er nog x liter brandstof in de tank zal zitten.

Een tankje van 50 à 70 liter is ook maar een stadswagentje. Standaard heb ik al 80 liter en dat is opgeschroefd naar 143. Daar kan je tenminste wat mee.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Tesla blijft dus ook roepen dat de kans op een brand bij een Tesla kleiner is dan bij een verbrandingsmotor. In hoeverre ze "cherry-picking" doen om hun data te verkrijgen, dat weet ik niet. Dus inderdaad, die objectieve statistieken zijn interessant.

Ik zou verwachten dat een Tesla iets heeft in de geest van: indien airbags af, dan altijd "accu uit". Dus na een crash heb je NIET meer dat allerlei hoogspanningsleidingen door de hele auto lopen, maar dat alleen BINNEN de accu nog hoogspanning te vinden is.

Dit van: "auto wordt uitgeschakeld bij harde klap" zit ook in brandstofautos. Vele jaren geleden, voordat deze elektrische discussie mogelijk was reed m'n broertje met z'n toenmalige baas naar een afspraak ergens in Duitsland. Ze waren aan de late kant en reden wat harder dan de bedoeling was. Over een spoorwegovergang hebben ze een sprongetje gemaakt en... auto stuk. Geen beweging meer in te krijgen. Geen airbags af, maar achteraf blijkt dat de auto een "te grote G-krachten" event had gemeten en voor de zekerheid in "safety shutdown" was gegaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 juni 2019 11:37:24 schreef buckfast_beekeeper:
Er is toch wel een degelijk verschil tussen traditionele brandstof een de elektrische equivalent. Een 'traditionele' wagen die in brand heeft gestaan zal bijna nooit terug beginnen branden. Ondanks dat er nog x liter brandstof in de tank zal zitten.

bij een traditionele auto is het ook vaak een electrische brand (bekabeling beschadigd of slechte montage, en een accu die vlotjes een paar 100A kan leveren.
is er dan toch een brandstofbrand, zal het eerder vooraan zijn dat er schade aan de motor of brandstofleidingen is, en dat je de 'gemorste' brandstof ziet branden.
de tank op zich zal alsnog niet leeglopen, omdat de electrische opvoerpomp wordt uitgeschakeld door de impact schakelaar (zoals rew beschrijft).
bij een tesla is heel de bodem deel van de accu, gelijk waar je de bodem beschadigd, zal je de accu hebben, bij een brandstofauto zit die tank centraal achteraan en moet je al veel doen om die te laten ontploffen.
uitzonderingen daar gelaten zoals de ford pinto waar een electrisch deel de tank doorboorde als die werd aangereden achteraan.

er wordt nog vollop geleerd en die problemen zullen met de jaren ook opgelost raken, maar hoeveel tesla op de hoeveel verkochte vliegen echt in brand?
en hoeveel 'gewone' autos branden uit per verkochte aantal?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri en eigenlijk nog een beetje ruimer : wat is de overlevingskans van 1 000 000 km rijden met auto x....

buckfast_beekeeper

Golden Member

Volgende in het rijtje https://www.hln.be/showbizz/spectaculair-tesla-model-x-van-broers-azim…

Edit: het zal moeilijk te realiseren zijn maar eigenlijk moet je het aantal autobranden van een gewone auto eens gaan bekijken in vergelijking met de elektrische. Een uitleg van de brandweer, wij blussen wekelijks auto's en meestal zijn dat brandstofmodellen. Elektrische auto's zijn momenteel nog altijd maar een fractie van het aantal voertuigen. Hun gemiddelde leeftijd is ook nog eens veel kleiner als deze van de gemiddelde wagen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 3 juni 2019 18:54:44 (59%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

dit laatste artikel heeft dus niks te maken dat de auto electrisch rijd. er is gewoon iets fout gelopen in de electronica in het dashboard.
komt ervan als je de hele auto vol electronica gaat steken. een tablet hoort niet in het dashboard te zitten :).

auto in een bad gegooid, helemaal zonde, was totaal niks is met het accupack of de electrische motor, die zijn nu wel allemaal kapot

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 4 juni 2019 09:43:40 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 4 juni 2019 09:42:57 schreef fcapri:
komt ervan als je de hele auto vol electronica gaat steken. een tablet hoort niet in het dashboard te zitten :).

Munro & Associates heeft vorig jaar 2x Tesla Model3 compleet getstript en een costing en quality assesment gedaan, tot op het laatste onderdeeltje aan toe. Zijn conclusie: Het 'klassieke' bodywork was kwalitatief onder de maat en te duur. De elektronica daarintegen was van een ongekend hoog niveau: Hij roemde de kwaliteit van de de pcb's (military grade) met custom chips; de kabelboom was een schoolvoorbeeld van efficiency en de motor was, met magneten volgens halbach effect, de concurrentie mijlenver voor. Dan hebben we het nog niet eens over de batterij.

Deze kant gaan we op, wen er maar aan. Werkt er niet een CO-er (free_electron) bij Tesla?

mvdk

Golden Member

wij blussen wekelijks auto's en meestal zijn dat brandstofmodellen.

Zal best, maar het merendeel van die vloeibarebrandstof auto's worden in de fik gestoken. Als je gaat vergelijken, dan van beide categorieën alleen de zelfontbranders. Want daar ging het toch om?

Zodra een lithium accu is gescheurd moet deze niet in aanraking komen met water dit gaat grote problemen geven, dit gebeurd ook bij water-natrium
water-magnesium
water-zwavel
water of zuurstof- fosfor

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
KGE

Golden Member

Op 4 juni 2019 13:52:39 schreef Hunebedbouwer:
Zodra een lithium accu is gescheurd moet deze niet in aanraking komen met water dit gaat grote problemen geven, dit gebeurd ook bij water-natrium
water-magnesium
water-zwavel
water of zuurstof- fosfor

Metaalbrand i.c.m. water geldt alleen voor puur lithium en dat zit niet in de accu.. Dus gewoon koelen/blussen met veel water.

Tidak Ada

Golden Member

Zwavel en fosfor doen het niet in water, hoor. Dat zijn geen metalen

Kijk je redox scheikunde nog maar eens na/ Al eens een lucifer (=rode fosfor) zien opvlammen in water? (Denk aan basen en zuren).

Zwavel al helemaal niet. Zwavelbloem vormt een prachtige suspensie, meer niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Ik ben een paar keer bij RISC nabij de maasvlakte geweest, training kleine blusmiddelen. (Waren trouwens onderhoudende bedrijfstrainingen, leuker dan levensreddend handelen, VCA en al dat ander gedoe.) Keer op keer werd daar uitleg gegeven over de brand-driehoek, of de brandcirkel. (Is nu ook uitgebreid naar de brand-vijfhoek).
Basically ging het erom dat als je één van de ingrediënten van brand wegneemt, deze dooft. Zo'n Tesla in het water zetten is een redelijk effectieve actie, zo'n container water krijg je niet aan de kook met de hoeveelheid overgebleven energie. Maar je kan em toch ook in een container met kooldioxide zetten? (Halon mag geloof ik niet meer).
Als je die Tesla nou na een week uit dat water takelt, welk natuur of scheikundig, of elektrisch proces heeft er dan eigenlijk voor gezorgd dat er geen lading meer in die batterij zit?
Ik bedoel, als je em eruit takelt, kan die zomaar weer in de fik vliegen, of wat?

Op 4 juni 2019 18:01:07 schreef mvdk:

Als je die Tesla nou na een week uit dat water takelt, welk natuur of scheikundig, of elektrisch proces heeft er dan eigenlijk voor gezorgd dat er geen lading meer in die batterij zit?

ontlaadstroom via het water..

joopv

Golden Member

Is er zout aan dat water toegevoegd? De geleiding via normaal kraanwater lijkt me niet optimaal hiervoor.

Maar je kan em toch ook in een container met kooldioxide zetten?

Dat is voor een brand die zuurstof nodig heeft.

Om een positieve noot vwb elektrische aandrijving aan dit topic toe te voegen:

https://nos.nl/artikel/2287670-restwaarde-elektrische-auto-straks-bete…

High met Henk

Special Member

Laatst bosiet training gehad.
Eindelijk eens een brandweerman die het snapte.

Maakte een specifiek brandje en moest je met poeder blussen.
Als je verkeerd richtte verspreide je het vuur (leek wel explosie van bluspoeder) , met als summum.. Als je het deed zoals bij bhv kon je jezelf verbranden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 juni 2019 08:58:09 schreef joopv:
Is er zout aan dat water toegevoegd? De geleiding via normaal kraanwater lijkt me niet optimaal hiervoor.

Je meent het :-).Denk dat er na enige minuten voldoende metaalzouten en andere stoffen in het water zitten, afkomstig van de wagen en de electrolyse..