ESD polsbandjes

Hallo,

Ik ben op zoek naar leuke ESD polsbandjes.
Zijn er plaatsen waar je deze kan krijgen met bijvoorbeeld een motiefje of iets?

Ik krijg alleen die saai blauwe gevonden maar heb graag wat leukers.

Een zaak waar ik ze in kleine oplages met eigen kleurstelling en logo kan laten maken zou ook leuk zijn.

Alvast bedankt!

Excuses als dit in het verkeerde deel staat

Have fun in this life!

Ha Freakert,

Ja dat zou leuk zijn ik heb zwart en blauw ik heb wel eens licht groen gezien.
Maar verdere kleuren geen idee eentje die verkleurt als je statisch geladen ben ;) moet kunnen.
Gebruik je ook een tester om te meten of het klopt met de schoentjes en zo?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heb er nooit iets aan gemeten eigenlijk.
Hoe doe je dat precies?

Have fun in this life!

Ha Freakert,

Met een ESD controle tester daar sluit je de armband (om je arm) op aan en je drukt op de knop dan kan je zien of de verbinding in orde is.
Kan ook met de schoenen maar dan is zo'n kastje verbonden met een plaat er onder op de plaat gaan staan en wederom de knop in drukken.
Ik heb ook een tester om de antistatische verpakking te meten.
Voor gekleurde want die zijn er (maar ik dacht aan een grapje) kijk bij Ali dan vindt je ze wel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Had op ali idd rode gevonden.

Maar hoop eigenlijk een bedrijfje te vinden waar ze echt leuke motiefjes hebben of mijn eigen versie kan laten maken.

Op het werk slingeren de bandjes van de baas overal rond, worden vergeten af te doen of opgegeten ofzo.
Als je er 1 nodig hebt is het altijd zoeken :+

Toen kwam ik op het idee om een duidelijk herkenbaar persoonlijk bandje aan te schaffen zodat ik altijd zon ding heb en er ook nog eens cool uitzie 8)7

Have fun in this life!

Je bent de eerste techneut die ik in 25 jaar tegenkom die er cool uit wil zien met een esd bandje. Werkelijk, wat boeit het?!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Uiteindelijk boeit het niks, maar als ik er dan toch een paar aanschaf, dan vind ik het wel leuk om net ff wat anders te hebben.

Have fun in this life!
Arco

Special Member

Op het werk slingeren de bandjes van de baas overal rond, worden vergeten af te doen of opgegeten ofzo.

De medewerkers krijgen blijbaar wel erg weinig te eten als ze zelfs hun polsbandjes opeten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je eigen spullen merken met verschillende kleuren tape/krimpkous? Werkt net schroevendraaiers ook

Ha Freakert,

Om de bandjes te laten bedrukken dat weet ik niet hier heb je er een met de tester ingebouwd.

Ze zijn er in alle kleuren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

Op 3 juni 2019 21:01:57 schreef Freakert:
of opgegeten ofzo.

Ik eet ze regelmatig, beetje zout en peper hmmmmm, of een beetje sambal erbij heerlijk... :) ;)

Op 3 juni 2019 21:01:57 schreef Freakert:
Had op ali idd rode gevonden.

Ik zou er als werkgever niet blij van worden als mijn werknemers hun eigen aliexpress polsbandjes gaan gebruiken op de werkvloer...

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Roze bandje, regenboog bandje?
Of heb je liever Micky Mouse of een met bloemetjes? >:)

Transparant kan ook aardig zijn; zien "de anderen" niet zo snel liggen....

Even serieus:
Uit hygiënisch oogpunt is het gebruik van andermans bandje niet zo verstandig.
Ooit en studentenjob bij de ICI gehad, en daar kreeg ik om die reden een eigen paar lashandschoenen, die mocht ik na de 14 dagen werken, om bovenstaande reden, gewoon mee naar huis nemen. Heel handig bij de BBQ en andere hete karweitjes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 3 juni 2019 21:40:47 schreef Thevel:
[...]Ik eet ze regelmatig, beetje zout en peper hmmmmm, of een beetje sambal erbij heerlijk... :) ;)

Vooral de rode zijn overheerlijk, smaakt naar kip :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 juni 2019 09:53:34 schreef Jochem:
[...]Ik zou er als werkgever niet blij van worden als mijn werknemers hun eigen aliexpress polsbandjes gaan gebruiken op de werkvloer...

Nu gebruiken we dit soort bandjes:

Die ali bandjes zullen niet veel erger zijn gok ik.
Maar mocht iemand weten waar ik zoiets in andere kleuren kan krijgen en van goede kwaliteit bestel ik er gewoon nog wat.

Have fun in this life!

Geef gewoon ieder z'n eigen setje van die blauwe. Schrijf de namen er op en stel lijfstraffen in als iemand andermans bandje gebruikt (ESD pistool om bij het onderwerp te blijven). Problem solved. :7

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 4 juni 2019 19:59:30 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom moet het gehele bandje een eigen look hebben?
Maak een eigen ontwerp voor een clip-over voor een bestaand standaard bandje en print dat 3d uit.
Clip-overs of hoesjes zijn al decennia een geliefd gadget om jezelf te onderscheiden van de massa mocht je jezelf niet herkend voelen.
Maar ja, als dat teveel werk is moet je het gewoon met je eigen identiteit doen.

Op 4 juni 2019 12:56:15 schreef Freakert:

-knip-

Die ali bandjes zullen niet veel erger zijn gok ik.
Maar mocht iemand weten waar ik zoiets in andere kleuren kan krijgen en van goede kwaliteit bestel ik er gewoon nog wat.

Tsja, misschien kun je er een nike logo, patroon of tekst oid op laten zetten bij zo'n borduur bedrijf dat ook logo's op petjes zet. Al weet ik niet of het esd deel dan nog werkt.

Anoniem

Freakert, hou je maar bij de polsbandjes die ter beschikking gesteld worden en daar is een heel goede reden voor.
Herinner je nog de antistatische strips voor auto's die jaren geleden in trek waren?
Er waren er met een metaalstrip in,die werkten voor zover de strip bij stilstand de straat raakte. Er waren er ook uit geleidend rubber, die werkten ook. Maar het merendeel van de el-cheapo namaakzooi werkte voor geen meter. Het was gewoon plastic of rubber, vaak voorzien van een mooie bliksemopdruk, dat wel.

Zeg dus ook niet zomaar ESD bandje.
Er bestaan vele uitvoeringen naargelang het gebruik.
Het is de bedoeling dat de statische elektriciteit voldoende maar geleidelijk afgevoerd wordt.

Te weinig geleiding is niet effectief, te grote geleiding kan tot schokken leiden, of zelfs gevaarlijke situaties. Een plotse statische ontlading kan door inductie gevoelige elektronica verstoren, of zelfs stukmaken en zonder dat die elektronica aangeraakt wordt.. Indirecte ontlading noemt dat.
Sommige bandjes bestaan uit geleidend rubber met een hoge weerstand, andere hebben een metaalstrip, soms zit de ontlaadweerstand in het aansluitpunt op de werkbank, soms in de bijgeleverde draad of ook wel in het bandje zelf. Of een combinatie. Er is vanalles op de markt, naargelang het gebruik.

Afhankelijk van wat je doet, kan het bijvoorbeeld erg gevaarlijk zijn een ESD band die niet voldoet te gebruiken. Stel dat je tijdens je werkzaamheden mogelijk met gevaarlijke spanningen kunt in aanraking komen ,en je hebt een bandje om je pols dat wat al te goed geleidt naar de aarde...daar hoeft geen tekeningetje bij dacht ik.

Als het voorgeschreven is dat jullie werken met zo'n bandje aan zal dat zeker noodzakelijk zijn. Ga je nu zelf iets gaan gebruiken dat je selecteert, eerder op het mooi dan op de functie, dan loop je enerzijds risico dat het aangeschafte spul niet effectief is, en je dus schade veroorzaakt, of dat het niet veilig is en je zelf risico loopt.
Zeker als dergelijke opzichtig versierde hebbedingetjes te koop zijn op dubieuze webshops tegen bodemprijzen gaat het vaak om namaak met voorgenoemde risico's vandien..
Kwaliteitsspul zal eerder sober van uiterlijk zijn. Het is namelijk iets wat uitsluitend functioneel is en niet dient om collega's te imponeren of te verleiden of ter verhoging van je persoonlijke status.

Je moet dus eerder naar de functionaliteit en veiligheid kijken dan naar het uiterlijk.
Kijk ook uit voor polsbandjes met nikkelstroken in. Die kunnen allergische reacties veroorzaken door het zweten. Niemand gaat iets drinken met een collega met een blits armbandje maar die onder de pukkels zit ;-)

Arco

Special Member

-

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 5 juni 2019 15:36:03 (99%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Bandjes in allerlei modekleuren of met bloemetjes erop vind ik niet erg professioneel. En werking en uitstraling vind ik belangrijkste.
(als er bij jullie 'buitenstaanders' komen kijken, zullen die niet erg onder de indruk zijn van 'flower-power' bandjes... ;) )

Ik heb rode gehad, zie je regelmatig (hoofdzakelijk op praktische gronden: die lichtblauwe worden heel snel vuil...)

https://images.weidinger.eu/products/800.487-erdungsband-7-bordeaux.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 juni 2019 15:22:02 schreef grotedikken:
- heel verhaal -

Het is inderdaad wel de bedoeling dat het werkt zoals het hoort te werken.

Ali bandje wat ik besteld heb kostte wel 95 cent, als dat uiteindelijk niks blijkt jammer en in de kliko.

Maar vandaar dat ik ook hier de vraag stel, hier zitten mensen die (hopelijk) wel weten wat goed spul is.

Was ook niet op zoek naar flower power bandjes of iets in die richting. Gewoon zwart bandje is voor mij al genoeg. Helemaal leuk zou zijn om daar een streepje rondom en een logotje in het midden op te laten borduren ofzo.

Nu alleen nog zoiets zien te vinden

Have fun in this life!

Al de bandjes werken toch doordat de clip die erop zit aan de achterkant van metaal is, welke je huid raakt? De 1M Ω weerstand naar het aardpunt is volgens mij niets meer dan een standaard weerstand. Ik denk dat je prima het elastiek voor een andere kan vervangen, het is geen rocket science. Het enige punt van kritiek is door Arco al aangedragen.

Anoniem

Natuurlijk niet. Goedkope rommel misschien wel, maar dan kan je evengoed een krokoklem op je polsuurwerk knijpen, nietwaar?
Misschien geen slecht idee? :-)
Het probleem is, dat als je zo'n ESDbandje de ganse dag draagt dat een metalen contactstrook vaak door het zweten tot irritatie en contactekseem leidt. Goede bandjes hebben een niet metalen strook rondom waarin geleidende koolstofvezels zijn genaaid.
Kijk maar eens op bijvoorbeeld Conrad, daar staat dat zelfs expliciet vermeld.
Het is natuurlijk onmogelijk de Freakert raad te geven als hij niet vermeldt wat voor werk hij doet en wat zijn opleidingsniveau is.
Kan hij door meten of deductie een geschikte band onderscheiden van een nep?
In ieder geval moet hij de specs kennen in het geval het om gevoelige apparatuur of onderdelen gaat of eventuele veiligheid issues.

Als mijn personeel bouten zou losdraaien met een tang omdat die een hip kleurtje heeft ipv met een geschikte sleutel, zou die toch een standje krijgen. Je wordt betaald om je werk te doen , mensen imponeren doe je maar in je vrije tijd. Een leuke koffietas kan natuurlijk, maar met gereedschap en werkmethodes moet je niet gaan op eigen houtje aanmodderen.vaak zijn dergelijke zaken verplicht door het kwaliteitssysteem en gedetailleerd beschreven in het Q handboek. Het personeel heeft dan niet het recht om zelf te gaan improviseren in een gekke bui. Tenzij het niet nauw steekt, of na toestemming van de verantwoordelijke.Hangt er vanaf waar je werkt. In een operatiezaal in een ziekenhuis zou het al helemaal niet kunnen.